Навіщо потрібен аутсорсинг бізнес-процесів

Навіщо потрібен аутсорсинг бізнес-процесів

Як розвиваються Центри спільного обслуговування у Східній Європі та Україні

Навіщо потрібен аутсорсинг бізнес-процесів
Фото: Shutterstock

Цифрові інновації призводять до серйозної перебудови багатьох бізнес-процесів, і це дозволяє під новим кутом подивитися на модель управління компанією. У Східній Європі та Україні все більше набирає обертів модель управління бізнесом під назвою BPO (англ. Business process outsourcing).

За підсумками 2016 року Україна піднялася на 17 позицій у глобальному рейтингу аутсорсингової привабливості (Global Services Location Index, GSLI), посівши у ньому 24-те місце. Тому тема аутсорсингу в управлінні бізнесом стає дедалі актуальнішою для нашої країни. Зокрема, на 16 Форумі фінансових директорів України, що відбудеться 18–19 жовтня в Києві, вперше в Україні пройде дискусія «Центри спільного обслуговування: найкращі практики та стратегія розвитку». У заході братимуть участь керівники ЦСО з України та Польщі. А поки що Антон Новохатній, керівник Центру спільного обслуговування, Gruma EMEA спеціально для Mind пояснює, на чому ґрунтується аутсорсинг бізнес-процесів та які саме процеси дедалі більше віддаються на аутсорсинг у Європі та світі. 

Яким буває аутсорсинг? Загалом аутсорсинг поділяється на внутрішній, що включає в себе бізнес-функції на зразок бухгалтерського обліку, управління людськими ресурсами або звітність; і зовнішній, прикладом якого є послуги контакт-центру або кол-центру.

На жаль, універсального перекладу терміну «Shared service center» українською мовою досі немає, дехто перекладає як «Центр спільного обслуговування», «Єдиний центр обслуговування» або навіть «Об’єднаний центр обслуговування». Ймовірно, визначення «Центр спільного обслуговування» є найбільш близьким до оригіналу.

Центр спільного обслуговування (ЦСО) – це модель функціонування компанії, за якої бізнес-процеси, що повторюються чи є допоміжними, виводяться з кожного підрозділу і концентруються у спеціальному центрі. У цьому випадку передавання функцій до ЦСО схоже з зовнішнім аутсорсингом, коли певні функції компанії передаються стороннім підрядникам, але в даному випадку центр входить до складу компанії та повністю підпорядковується її керівництву. Найчастіше в ЦСО централізуються процеси, що легко піддаються стандартизації, можуть виконуватися дистанційно і передбачають суттєві обсяги шаблонних щоденних операцій. ЦСО може бути як юридично відокремленою організацією, так і структурним підрозділом компанії.

Процеси, що найчастіше переносяться до ЦСО

Навіщо потрібен аутсорсинг бізнес-процесів

Географія аутсорсингу. Бурхливий розвиток аутсорсингу розпочався ще у 80-х роках минулого століття, і на сьогодні у світі налічується понад 7500 аутсорсингових центрів. До переконливої трійки лідерів, на яку припадає 23,5% ринку, входять США (понад 1600 центрів/22,2%), Філіппіни (520 центрів/6,9%),  та Індія (500 центрів/6,6%). Отже, на даний момент у Європі розташовано понад 26% світових аутсорсингових центрів.

Лідерами в цьому сегменті є Польща (392), Великобританія (360), Іспанія (370) та Німеччина (193). У Східній Європі розташовано понад 9,9% світових аутсорсингових центрів. Що ж до внутрішнього аутсорсингу, а саме, Центрів спільного обслуговування, то на сьогодні Польща є переконливім лідером з кількості ЦСО в регіоні (45,8%), на другому місті Чехія (14,7%), а останньою у трійці лідерів є Угорщина, в якій розташовано 9,6%.

Навіщо потрібен аутсорсинг бізнес-процесів

У чому переваги ЦСО? Центри спільного обслуговування відрізняються функціональністю та географічним покриттям. Наприклад, локальні однофункціональні центри надають лише одну послугу всім підрозділам компанії, найчастіше це бухгалтерській облік або підготовка фінансової звітності. Що ж до регіональних ЦСО, то вони надають послуги підрозділам компанії в межах одного регіону, наприклад, СНД чи Європи. У свою чергу глобальні ЦСО надають послуги всім підприємствам компанії незалежно від розташування.

Які перспективи має Україна? Згідно з результатами дослідження, проведеного компанією Deloitte, в Україні налічується лише чотири міжнародних ЦСО, з сумарною кількістю працівників понад 2200 осіб.

Найперспективнішими містами для створення ЦСО є Львів, Київ, Дніпро, Харків, Одеса. Варто зазначити, що, згідно з дослідженням газети Financial Times «Європейські міста та регіони майбутнього 2010/11», Львів посідав четверте місце серед великих європейських міст і регіонів у категорії «Людські ресурси» (і третє – у категорії «Ефективність витрат»).

Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.

Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.

Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло