Тарасова гора паперів: як скористатися чат-ботом під час заповнення е-декларації

Тарасова гора паперів: як скористатися чат-ботом під час заповнення е-декларації

І навіщо держслужбовцям віртуальний консультант

Цей матеріал також доступний російською
Тарасова гора паперів: як скористатися чат-ботом під час заповнення е-декларації
Фото Shutterstock

На початку лютого Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) оприлюднило список найчастіших порушень в електронних деклараціях чиновників за 2017 рік. Серед них, зокрема, були неподання та несвоєчасне подання декларацій або повідомлень про суттєві зміни в майновому стані; порушення, пов’язані з підготовкою та виконанням антикорупційних програм; невжиття передбачених законом заходів для запобігання та врегулювання конфлікту інтересів; порушення посадовими особами вимог щодо передачі в управління іншій особі підприємств або корпоративних прав, які їм належать, тощо. Як зазначають громадські активісти, залучені до антикорупційного руху в Україні, у самому НАЗК виявилися не готовими до хвилі запитань і уточнень, пов'язаних із процедурою е-декларування. Тож, невдовзі за підтримки Антикорупційної ініціативи ЄС в Україні (EUACI) було представлено новий інтерактивний інструмент, який допоможе правильно заповнювати електронні декларації. Що це за новація і в чому вона зможе допомогти потенційним декларантам, пояснює Галина Янченко, голова правління ГО «Антикорупційний штаб».

Скільки людей повинні подавати е-декларації? Черговий етап подання щорічних електронних декларацій за 2017 рік триватиме до 1 квітня 2018 року. Декларації мають подати президент, урядовці, депутати Верховної Ради і місцевих рад, селищні і міські голови, державні службовці, посадові особи місцевого самоврядування, військові посадові особи, судді, співробітники правоохоронних органів тощо. Крім цього, досі залишається нескасованим обов’язок подавати електронні декларації представникам антикорупційних громадських організацій та антикорупційним активістам. Загалом, понад мільйон людей зобов’язані надати інформацію про свої майно та доходи..

Які типові помилки допускають е-декларанти? Серед найпоширеніших помилок – не зазначення об'єктів нерухомості, де фактично проживає суб'єкт декларування; декларування майна дешевше за встановлений поріг; відсутність вказаного джерела доходів; незазначення майна у користуванні декларанта чи членів сім’ї тощо.

Яке покарання за недостовірні відомості в е-декларації? Перевірка декларацій покладена на Департамент фінансового контролю та моніторингу способу життя НАЗК. Подання недостовірних відомостей у декларації карається в залежності від обсягу розбіжності між реальними та задекларованими статками. Якщо задекларовані відомості відрізняються від реальних на менш ніж 100 прожиткових мінімумів (до 176 200 грн), особі загрожує дисциплінарна відповідальність (наприклад, догана). Розбіжність від 100 до 250 прожиткових мінімумів (176 200 – 440 500 грн) тягне адміністративну відповідальність і карається штрафом від 17 000 грн до 42 500 грн. Якщо розбіжність перевищує 250 прожиткових мінімумів (понад 440 500 грн) тягне за собою кримінальну відповідальність і до особи може бути застосовано штраф від 42 500 грн до 51 000 грн. Також можуть застосовуватись громадські роботи на строк від 150 до 240 годин або позбавлення волі на строк до 2 років з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до 3 років.

Як виникла ідея створення чат-бота? Минулого року в процесі моніторингу понад 1000 декларацій «Антикорупційний штаб» виявив багато помилок. Аналітики допускають, що декларанти без умислу допустили ці помилки, адже їм могло бракувати вичерпних роз'яснень з боку компетентного органу та знань законодавства. Для рішення цієї проблеми було створено чат-бот, в основу якого включили покрокову інструкцію по заповненню е-декларацій, а також цілий ряд лайфхаків, за допомогою яких можна знайти потрібну інформацію для заповнення цих документів. Зрештою бота створили на платформі PipeBot, розробленої компанією Андрія Хорсева.

У чому унікальність цього інструменту? Вона полягає в інноваційній формі, а також можливості надавати необмежену кількість консультацій декларантам – як одночасно, так і протягом тривалого часового проміжку. Чат-бот працює без перерви та вихідних. Окрім того, це перший чат-бот, який покликаний допомогти державним службовцям. Він значно ефективніший за кол-центр.

Як він працює? Чат-бот «Держслужбовець Тарас» працює за певним заздалегідь розробленим алгоритмом у формі заготовлених питань та відповідей. Він надає покрокову інструкцію із заповнення е-декларації, а також усім, хто раніше звертався, надсилатиме повідомлення з нагадуваннями про терміни подачі декларацій. Однак, чат-бот містить відповіді на найпоширеніші питання, а також відповіді, які базуються на чинних роз’ясненнях НАЗК. Тому в разі наявності складних запитань, відповіді на які поки що не має чат-бот, розробники радять звертатись на гарячу лінію НАЗК.

Спілкування з «Тарасом» відбувається за допомогою кнопок відповідно до заготовлених сценаріїв. Спершу він дозволяє визначитися, чи потрібно користувачеві заповнювати е-декларацію. Потім бот дає докладні роз'яснення по кожному з розділів декларації, вказуючи, які саме дані потрібно вносити і чи є в цьому необхідність. На випадок, якщо у декларанта немає потрібних даних про земельну ділянку, квартиру чи будинок, автомобіль чи отримані доходи, чат-бот дає посилання на різні ресурси та реєстри, завдяки яким можна отримати всю необхідну інформацію.

Як коментують запуск в роботу чат-бота інші організації? Під час презентації в НАЗК результатів четвертого раунду моніторингу України в рамках Стамбульського плану дій боротьби проти корупції, Член НАЗК Олександр Серьогін зазначив: «НАЗК вітає такі ініціативи громадськості», а керівник моніторингової групи Даніель Телесклаф схвалив ініціативу «Антикорупційного штабу» та рекомендував членам Агентства більше співпрацювати з громадськими організаціями. Раніше Ека Ткешелашвілі – очільниця Антикорупційної ініціативи Європейського Союзу в Україні (EUACI) – зазначила, що чат-бот є сучасним та інноваційним методом у боротьбі з корупцією. Він здатен підвищити довіру населення до державної служби та допоможе державним службовцям вчасно та правильно заповнити декларації.

Як скористатися порадами чат-бота? Скористатися чат-ботом досить просто. Варто просто зайти в fb-messenger чи telegram, в пошуковий рядок ввести «Держслужбовець Тарас» і розпочати діалог з ним, а далі просто відповідати на запитання, які він ставить. Наразі інструмент реалізовано для таких платформ як Facebook Messenger, Telegram, а незабаром очікується запуск чат-бота у Viber.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті