Битим шляхом: чому «Весна реформ» неможлива без вирішення інфраструктурних питань
Спецпроект
Трансформації бізнесу

Битим шляхом: чому «Весна реформ» неможлива без вирішення інфраструктурних питань

Схвалення яких законопроектів очікує бізнес, і як вони дозволять здешевити логістику

Цей матеріал також доступний російською
Битим шляхом: чому «Весна реформ» неможлива без вирішення інфраструктурних питань
В.о. голови правління "Укрзалізниці" Євген Кравцов та міністр інфраструктури Володимир Омелян
Фото УНIАН

Кабмін презентував 35 законопроектів за кількома основними напрямками та окреслив плани для зростання економіки на 5-7%. Документи розроблено спільно із президентом України та всіма парламентськими фракціями, що має свідчити про консолідацію сил заради поліпшення бізнес-клімату у державі. Проте, реалізація амбітних планів щодо економічного зростання неможлива без вирішення інфраструктурних питань.

У листопаді 2016 року відбувся позитивний для галузі прецедент – так званий «Інфраструктурний день» у Верховній Раді, під час якого заслуховувався пакет галузевих законопроектів. Саме завдяки впровадженню такого тематичного дня в роботі ВР було покладено початок відповідної реформи – прийнято закон про створення Дорожнього фонду. 

Для обговорення актуальних транспортних реформ та законопроектів, підсумків поточного і планів на наступний період, Комітет з логістики ЕВА щороку проводить «Інфраструктурний день» у стінах Асоціації – зустріч високого рівня представників державних органів та бізнесу. Під час останнього «Інфраструктурного дня» у листопаді 2017 року міністр Володимир Омелян наголосив, що до парламенту внесено ключові галузеві законопроекти: про внутрішні водні шляхи, про залізничний транспорт, будівництво концесійних доріг та ін. Хронологія розгляду деяких із них є досить тривалою і викликала багато дискусій. Черговий «Інфраструктурний день» заплановано на сьогодні, 27 лютого. 

Координатор Комітету з логістики ЕВА Ярина Скороход розповіла Mind, чому для бізнесу надзвичайно важливим є прийняття законопроектів з урахуванням зауважень експертів Асоціації.  

Про внутрішні водні шляхи. Першочерговим для бізнесу є відкриття річки: обсяги річкових перевезень за останні 26 років опинилися на мінімальному рівні. Одна з причин – відсутність закону. До чого це призводить? Автошляхи, які почали відновлюватися внаслідок реформування галузі, перевантажені транспортом. На залізниці – не вистачає вагонів та локомотивів, у «пікові» періоди ситуація з ними стає просто критичною. Тому найдешевший та найекологічніший річковий транспорт, який має великий потенціал і ресурсні можливості, повинен стати альтернативою автомагістралям та залізниці.

Про залізничний транспорт. Це ще один законопроект, вкрай актуальний через велику кількість неврегульованих на законодавчому рівні питань. Він також є одним із обов’язкових пунктів, які Україна повинна імплементувати в рамках гармонізації своєї законодавчої бази з європейськими нормами. Законопроект має стати інструментом створення дійсно ефективного конкурентного середовища на ринку залізничних перевезень, адже вже не перший рік наголошується на тому, що приватна тяга має вирішити цілу низку проблем.

За оцінками експертів галузі, зношеність парку електровозів в Україні становить 95,7%, а тепловозів – 99,7%. І це справді критична ситуація для залізниці та її клієнтів. Бізнес вже не перший рік чекає на позитивні зміни, як це відбулося із лібералізацією ринку вагонного парку. Йдеться про можливість інвестувати у власний локомотивний парк.

Будівництво концесійних доріг. Це є абсолютно новою практикою для України, і загальновизнаною – для Європи та світу. Проекти будівництва доріг потребують значних видатків з бюджету, які держава не завжди може забезпечити, а механізм концесії дозволить побудувати нові автошляхи більш високої якості за рахунок інвестицій.

Державі це дозволить у довгостроковій перспективі отримати інфраструктурний об’єкт та знизити навантаження на автошляхи загального користування. Користувачам – коротші, покращені та швидкісні траси. А концесіонеру – реалізувати інвестиційний проект та отримати від нього прибуток.

Наскільки прийняття вищезазначених законів є необхідним для галузі? За даними Світового банку, вартість логістики в Україні на 30-40% вища, ніж у США та ЄС. Враховуючи той факт, що щороку Україна декларує зростаючі показники експорту, підвищення конкурентоспроможності на зовнішніх ринках має стати пріоритетним завданням для уряду. Один із шляхів для досягнення цієї мети – зниження ціни експортної продукції. А цього можна досягнути саме за рахунок здешевлення логістики.

Окрім того, інфраструктурна галузь потребує значних фінансових ресурсів, але водночас є привабливою для іноземних інвесторів. А що потрібно для інвестора? Чіткі та прозорі правила гри, які повинна запровадити держава через відповідне законодавство.

Цей пакет законопроектів допоможе зробити прорив у транспортному секторі. Міністр Володимир Омелян та голова парламентського комітету з питань транспорту Ярослав Дубневич щоразу наголошують на важливості розгляду законопроектів та на проведенні «Інфраструктурного дня» у Верховній Раді.

Отже, покладаємо великі сподівання на результативний останній сесійний тиждень цього місяця у парламенті та на те, що у подальшому відбудеться належне впровадження транспортних реформ.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті