Коли попит випереджає пропозицію: як розвивається Private Banking в Україні
І що ще не враховано у його бізнес-моделі

Станом на 1 березня 2018 року в Україні налічується 742 офіційних мільйонера. Саме стільки громадян у своїх деклараціях за 2017 рік зафіксували прибуток понад 1 млн грн. За даними ДФС, це майже вдвічі більше, ніж за аналогічний період роком раніше. Збільшення кількості мільйонерів – це, безперечно, добра новина для банків, особливо для тих, хто активно розвиває VIP-бізнес.
Більшість людей, які володіють значними активами, довіряють свій капітал фінансовим установам. Зростання кількості заможних українців у даному випадку – каталізатор розвитку сектора: якщо збільшиться попит на послуги – має покращитися і пропозиція. Та чи означає це, що найближчим часом ми зможемо спостерігати якісні зміни у преміальному сегменті? На думку заступника голови правління ПУМБ Себастіана Рубая, зміни однозначно будуть, але це станеться у середньостроковій перспективі.
Преміальні пакети на базі елітних карт – один із найбільш затребуваних продуктів на сьогоднішній день. У преміальному сегменті практично всі емітовані карти активні. Особливо це твердження релевантне для власників карток класу Visa Infinite / Mastercard World Elite – найбільш престижних карток у світі.
VIP-клієнти – це, в основному, власники бізнесу або топ-менеджери. Згідно із дослідженням ринку послуг Private Banking в Україні, проведеного Ernst & Young, на ці дві категорії припадає близько 85% всіх клієнтів Private Banking.
Такий рід занять передбачає часті поїздки, а преміальний пакет значно покращує їхню якість. Це і послуга Fast Line, і «зелені коридори» в аеропортах, і лаунж-зони VIP-класу, і багато іншого, крім відповідного рівня банківських послуг.
Якщо говорити про карткові продукти – в даному кластері досить складно придумати ноу-хау. Це підтверджується і тим фактом, що українські банки – лідери у сегменті Private Banking, в цілому надають преміальні пакети з більш-менш однаковим наповненням, в тому числі преміальні картки одного рівня від міжнародних платіжних систем Visa і Mastercard. Звичайно, завжди можна розширювати партнерську мережу, давати клієнтам нові бонуси, але про глибокі структурні зміни у карткових продуктах на сьогодні мова не йде.
Зате якщо розглядати світову практику Private Banking в цілому, то українському ринку є куди розвиватися. Ймовірно, найближчим часом банки почнуть ще більш активно використовувати технологічні інновації. Мобільний банкінг, оплата через Google/Apple Pay – все це більш ніж затребувано у VIP-сегменті. За оцінками автора, відсоток використання перерахованих вище інструментів серед преміальних клієнтів в два рази вище у порівнянні з іншими.
З кожним роком клієнти стають все більш вимогливими. Гарантія надійності банків – обов'язкова, але далеко не єдина умова. Клієнт очікує отримати не спосіб збереження добробуту, а висококваліфікованого персонального банкіра, який, окрім традиційних банківських, зможе надати додаткові послуги і ряд привілеїв.
В Україні банки працюють за принципом 1 клієнт = 1 людина. Максимум статус VIP автоматично переноситься ще й на дружину (або чоловіка) клієнта. Цим, як правило, все обмежується. За кордоном же під клієнтом розуміється вся сім'я. Відповідно, банки включають у свій набір сервісів інші послуги, суміжні з банківськими, в результаті чого тривіальний банкінг перетворюється на управління добробутом у форматі family office.
Упевнений, українські банки готові надавати своїм клієнтам послуги в такому розширеному форматі. Єдине, чого очікує банківський сектор – зелене світло від держави на впровадження інновацій. Під «зеленим світлом» мається на увазі, перш за все, створення нових інструментів, які дозволять розширити продуктову лінійку і таким чином задовольнити набагато більший спектр потреб VIP-клієнтів. Наприклад, впровадження ринку деривативів, що дозволить банкам пропонувати своїм клієнтам інвестиційні інструменти. На поточний момент дана пропозиція обмежена ринком ОВДП і акціями українських емітентів.
Будь-яке поліпшення інвестиційного клімату, в тому числі й подальша лібералізація або повне скасування валютних обмежень НБУ, стане потужним поштовхом для активного розвитку сегмента Private Banking і залучення нових клієнтів.
А залучати є кого. За даними Ernst & Young, 34% потенційних клієнтів в Україні на сьогоднішній день не охоплені ринком послуг Private Banking. Можливо, саме ці 34% як раз і чекають, коли українські банки нарешті зможуть взяти на себе управління майном клієнтів.
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.