mind
Коли попит випереджає пропозицію: як розвивається Private Banking в Україні

Коли попит випереджає пропозицію: як розвивається Private Banking в Україні

І що ще не враховано у його бізнес-моделі

Цей матеріал також доступний російською
Коли попит випереджає пропозицію: як розвивається Private Banking в Україні
Фото: pixabay.com

Станом на 1 березня 2018 року в Україні налічується 742 офіційних мільйонера. Саме стільки громадян у своїх деклараціях за 2017 рік зафіксували прибуток понад 1 млн грн. За даними ДФС, це майже вдвічі більше, ніж за аналогічний період роком раніше. Збільшення кількості мільйонерів – це, безперечно, добра новина для банків, особливо для тих, хто активно розвиває VIP-бізнес.

Більшість людей, які володіють значними активами, довіряють свій капітал фінансовим установам. Зростання кількості заможних українців у даному випадку – каталізатор розвитку сектора: якщо збільшиться попит на послуги – має покращитися і пропозиція. Та чи означає це, що найближчим часом ми зможемо спостерігати якісні зміни у преміальному сегменті? На думку заступника голови правління ПУМБ Себастіана Рубая, зміни однозначно будуть, але це станеться у середньостроковій перспективі.

Преміальні пакети на базі елітних карт – один із найбільш затребуваних продуктів на сьогоднішній день. У преміальному сегменті практично всі емітовані карти активні. Особливо це твердження релевантне для власників карток класу Visa Infinite / Mastercard World Elite – найбільш престижних карток у світі.

VIP-клієнти – це, в основному, власники бізнесу або топ-менеджери. Згідно із дослідженням ринку послуг Private Banking в Україні, проведеного Ernst & Young, на ці дві категорії припадає близько 85% всіх клієнтів Private Banking.

Такий рід занять передбачає часті поїздки, а преміальний пакет значно покращує їхню якість. Це і послуга Fast Line, і «зелені коридори» в аеропортах, і лаунж-зони VIP-класу, і багато іншого, крім відповідного рівня банківських послуг.

Якщо говорити про карткові продукти – в даному кластері досить складно придумати ноу-хау. Це підтверджується і тим фактом, що українські банки – лідери у сегменті Private Banking, в цілому надають преміальні пакети з більш-менш однаковим наповненням, в тому числі преміальні картки одного рівня від міжнародних платіжних систем Visa і Mastercard. Звичайно, завжди можна розширювати партнерську мережу, давати клієнтам нові бонуси, але про глибокі структурні зміни у карткових продуктах на сьогодні мова не йде.

Зате якщо розглядати світову практику Private Banking в цілому, то українському ринку є куди розвиватися. Ймовірно, найближчим часом банки почнуть ще більш активно використовувати технологічні інновації. Мобільний банкінг, оплата через Google/Apple Pay – все це більш ніж затребувано у VIP-сегменті. За оцінками автора, відсоток використання перерахованих вище інструментів серед преміальних клієнтів в два рази вище у порівнянні з іншими.

З кожним роком клієнти стають все більш вимогливими. Гарантія надійності банків – обов'язкова, але далеко не єдина умова. Клієнт очікує отримати не спосіб збереження добробуту, а висококваліфікованого персонального банкіра, який, окрім традиційних банківських, зможе надати додаткові послуги і ряд привілеїв.

В Україні банки працюють за принципом 1 клієнт = 1 людина. Максимум статус VIP автоматично переноситься ще й на дружину (або чоловіка) клієнта. Цим, як правило, все обмежується. За кордоном же під клієнтом розуміється вся сім'я. Відповідно, банки включають у свій набір сервісів інші послуги, суміжні з банківськими, в результаті чого тривіальний банкінг перетворюється на управління добробутом у форматі family office.

Упевнений, українські банки готові надавати своїм клієнтам послуги в такому розширеному форматі. Єдине, чого очікує банківський сектор – зелене світло від держави на впровадження інновацій. Під «зеленим світлом» мається на увазі, перш за все, створення нових інструментів, які дозволять розширити продуктову лінійку і таким чином задовольнити набагато більший спектр потреб VIP-клієнтів. Наприклад, впровадження ринку деривативів, що дозволить банкам пропонувати своїм клієнтам інвестиційні інструменти. На поточний момент дана пропозиція обмежена ринком ОВДП і акціями українських емітентів.

Будь-яке поліпшення інвестиційного клімату, в тому числі й подальша лібералізація або повне скасування валютних обмежень НБУ, стане потужним поштовхом для активного розвитку сегмента Private Banking і залучення нових клієнтів.

А залучати є кого. За даними Ernst & Young, 34% потенційних клієнтів в Україні на сьогоднішній день не охоплені ринком послуг Private Banking. Можливо, саме ці 34% як раз і чекають, коли українські банки нарешті зможуть взяти на себе управління майном клієнтів.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті