mind
Угода по-китайськи: як розвивати відносини з КНР і залучати інвестиції

Угода по-китайськи: як розвивати відносини з КНР і залучати інвестиції

Чому не варто поспішати і як не втратити можливості через необізнаність

Цей матеріал також доступний російською
Угода по-китайськи: як розвивати відносини з КНР і залучати інвестиції

Україна поступово розвиває економічне співробітництво з Китаєм. Але для бізнесу в широкому сенсі – це все ще невідома територія. Культурні упередження і стереотипне орієнтування лише на ринки ЄС блокують розвиток багатьох компаній, здатних значно виграти від співпраці зі другою економікою світу. Руслан Осипенко, виконавчий директор Китайської Торгової Асоціації, спеціально для Mind розповів, як найбільш вдало вибудувати партнерство з представниками ділових кіл Піднебесної.

Китайський бізнес – це інший культурний код. І перш ніж потрапити на цей ринок, його потрібно добре вивчити. Наприклад, тут набагато більше уваги приділяється побудові довгострокових відносин, вивченню потенційних партнерів та їх перевірці. Розслабитися і зірвати угоду з однією китайською компанією часто може означати неможливість працювати і з десятками інших. Ще гірше, якщо угоду зриває ціла держава, а в історії сучасної України, на жаль, такі приклади є. Усе це в сукупності означає, що наш «Шовковий шлях» на зближення з КНР буде не простим, але все ж він є реалістичним і дуже перспективним.

Незважаючи на обережне ставлення китайського бізнесу до України (так, упередження є з обох боків) наша країна є вкрай цікавим напрямком для Китаю.

Територіальна близькість до Європи і наявність угод про зону вільної торгівлі, значний науковий потенціал і все ще наявність передових технологій за деякими напрямками, роблять Україну зручним майданчиком для просування на ринки ЄС і перспективним партнером. Китай зараз цікавить технологічне виробництво, а співпраця саме в цій сфері є найбільш перспективною і важливою для України. Але для того щоб вона реалізувалася, в нас повинні бачити надійного партнера.

Співпраця з Китаєм починається з малого. Для початку їхні підприємці завжди прагнуть ближче вивчити потенційних партнерів. Цей етап не можна ігнорувати. Варто відвідувати виставки китайських виробників, спілкуватися, представляти свою продукцію на аналогічні події, бути відкритими, зав'язувати контакти, навіть якщо вони не належать до категорії швидких угод. Категорію швидкості взагалі тут варто переоцінити – в Китаї все прийнято робити без поспіху, ґрунтовно і своєчасно, але не на вчора. Не надто схильні представники Піднебесної і до будь-яких «незапланованих сюрпризів і не обумовлених заздалегідь односторонніх ініціатив» у спільних справах. Кількість контактів, як правило, веде до якісних змін у відносинах, особливо, коли вони продуктивні по суті.

Про важливість відносин говорить і одна з наших китайських партнерів, Жан Вей, генеральний директор Shanghai Mosta Watch & Clock. На її погляд, «чим більше виставок, тим більше можливостей». Найголовніше тут для українського бізнесу: прийти, познайомитися особисто, обмінятися контактами і підтримувати їх. З цього може розвинутися довгострокове співробітництво, впевнена Жан Вей. Також можна додати, що і подальший розвиток взаємодії китайські партнери бачать делікатним і ввічливим. Терпіння – це одна з форм ввічливості. А ще у китайців говорять: «ввічливості багато не буває», – і це не про корупцію, а саме про залучення людських якостей до ділової комунікації.

Такий перетин дружби і бізнесу дає свої плоди в перспективі. Найчастіше, якщо китайська компанія хоче вийти на новий ринок, то вона звертається до іншої китайської компанії, що вже присутня там, і через неї виходить на партнерів з іншої країни. Таким чином, вдається розвивати відносини навіть між різними індустріями, диверсифікуючи бізнес і збільшуючи обороти.

Сьогодні, щоб Україна могла стати повноцінним партнером Китаю, нам варто почати мислити стратегічно, а не рамками однієї угоди, навчитися підтримувати довгострокові партнерські стосунки, засновані на взаємній повазі, а не розривати співпрацю заради миттєвого прибутку.

І, головне, стати по-справжньому відкритою країною. І йдеться тут як про відкритість у загальнокультурному сенсі, так і в більш прагматичному. Та ж Жан Вей у розмовах про перспективи розвитку бізнесу в Україні акцентувала увагу на спрощенні митних процедур і зниженні бюрократії, а також пов'язаної з нею корупції.

Китаю потрібні сильні партнери, отже для отримання інвестицій (що абсолютно можливо і реалістично) необхідна ініціація стратегічних проектів в Україні. Їх підтримка на державному рівні та, звичайно, прозорість і ефективність під час реалізації. Але навіть на рівні взаємодії окремих підприємств повинна бути стратегія і розуміння того, як і куди ми рухаємося. Метою не може бути лише отримання прибутку без розвитку – такі проекти безперспективні і не зацікавлять китайську сторону. Набагато важливіше зрозуміти свої сильні та слабкі сторони, щоб скористатися першими як перевагою, а другі зміцнити за допомогою взаємовигідного співробітництва. Китай – це занадто важливий міжнародний гравець, щоб його ігнорувати, правильніше шукати шляхи співпраці.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті