Французькі вертольоти для МВС – бальзам чи ніж у спину «Мотор Січ»?
Або чому Україні потрібні нові вертольоти вже зараз

У липні Україна уклала договір з французькою компанією епро постачання в нашу країну 55 вертольотів. Машини будуть поставлені двома партіями – 37 штук на початку і ще 18 – до 2023 року.
І хоча угоду ще не реалізовано, воно вже отримало велику порцію критики.
З одного боку, лічені країни можуть виробляти вертольоти і двигуни до них, а закупівля західних вертольотів може серйозно підірвати запорізький «Мотор Січ», який повноцінно так і не відновився після розриву зв'язків з РФ. З іншого боку, повного циклу виробництва в Україні навіть у складі СРСР не було, і тому можливості в цьому плані компанії вкрай обмежені, а вертольоти потрібні «ще вчора» і багато.
Mind спільно з військовим експертом та істориком Михайлом Жироховим розбирався, наскільки необхідні Україні французькі вертольоти і чому ця угода піде на користь «Мотор Січ».
Згідно з офіційними даними, Україна за поставки 55 вертольотів для потреб поліції, Нацгвардії, прикордонників і Державної служби з надзвичайних ситуацій заплатить 555 млн євро. Причому частину фінансування на себе беруть французькі партнери.
Перші чотири машини прибудуть в країну ще до кінця цього року. Крім того, Airbus Helicopters бере на себе зобов'язання з підготовки екіпажів і створення Центру підготовки і технічного обслуговування (попередньо його місце розташування визначено в м. Ніжин).
За планами, в Україну мають поставити 21 вертоліт Н225 (11-тонна двомоторний машина, здатна нести 19–25 осіб або 10 тонн вантажів), 10 вертольотів Н145 (4-тонна машина, здатна нести 8–10 осіб і двох членів екіпажу) і 24 вертольотів Н125 (2-тонна машина, здатна нести 5–6 осіб і двох членів екіпажу або 1400 кг на зовнішній підвісці).
І це при тому, що основними машинами, які реально «піднімає із зберігання» «Мотор Січ», на сьогодні є 7-тонний Мі-8, який може перекидати 24 людини, і 2-тонний Мі-2, який може брати на борт вісьмох пасажирів.
Тобто фактично з Н-125 можна порівнювати тільки Мі-2. Повного аналога Мі-8 серед французьких новинок немає. Якщо ж порівнювати за кількістю перевезених десантників, то найближче стоїть більш важкий Н225.
І цьому є достатньо вагоме пояснення: для «невійськових» відомств Мі-8, який нині є основною «робочою конячкою», явно надмірна. Причому не тільки за економічними показниками (а не варто забувати, що польотна година радянського вертольота коштує приблизно $2500 і 650 літрів пального в крейсерському режимі), але і за виконуваними завданнями.
Наприклад, прикордонники найчастіше використовують всі шість наявних Мі-8 для виконання набагато менш глобальних завдань, ніж перекидання 24 піхотинців: це евакуація одиночного хворого або пораненого з далекої застави, перекидання підкріплення або сухпайка, антитерористичні операції поблизу кордону або просто перевезення VIP- персон.
І для всього цього кожен раз доводиться піднімати в повітря важкий (і дорогий) Мі-8. Можливо, варто віддати ці машини «Мотор Січ» для ремоторизації та переобладнання на бойові Мі-8МСБ-В для армійської авіації? А самим використовувати менш витратних «французів».
Купівля 24 вертольотів для прикордонної авіації – це зростання їх можливостей учетверо. Це вкрай необхідний захід при постійному проблемному кордоні – причому не тільки з Росією, але і, наприклад, з Польщею або Словаччиною, де контрабанда набирає катастрофічних масштабів. Про конфліктну ситуацію з Угорщиною теж не варто забувати.
Ситуація з вертольотами в ДСНС ще більш цікава. У них ще з 2009 року служать вірою і правдою два Н-145. За цей час вони полюбилися і льотчикам, і технікам – все-таки західний і радянський підхід у техніці та ергономіці зовсім різний.
Дуже часто в обговоренні закупівлі французьких машин можна чути: «А чому ми купуємо саме цивільні машини, коли в країні йде війна?». Відповідь лежить на поверхні – нам не вистачає саме транспортних машин. Тому, до речі, для перекидання вантажів та особового складу в прифронтових і фронтових територіях навесні – влітку 2014 року застосовували всі, що тільки можна. І серед втрачених машин є і збитий «борт» авіації НГУ під Слов'янськом, і Мі-8 авіації ГСЧС в Харківській області, що розбився під час чергового транспортного вильоту.
І щоб остаточно закрити тему з «Мотор Січ» і «зрадою»: від програми відновлення парку Мі-8 від запоріжців у Україні ніхто не відмовлявся – вона йде паралельно. Однак тут є свої обмеження: «Мотор Січ» наразі не виробляє корпуси, а тільки «доводить до пуття» підняті «з-під паркану» «борти», а їх залишилося не дуже багато. Причому всі вони випуску не пізніше 1980-х років. А «найстаріші» з машин, які нам планують поставляти (це повинні бути не тільки нові машини, але і вживані з мінімальним нальотом) – 2009 року випуску. Різниця відчутна?
Варто також звернути увагу і ще на один момент – забезпечення запчастинами. Якщо з французькими машинами все більш-менш зрозуміло – наші партнери забезпечують протягом двох років обслуговування за свій рахунок, далі – на комерційних умовах, то з імпортозаміщенням «запорізьких» Мі-8 і Мі-2 поки не все так прозоро.
Існує припущення, що ті ж лопаті для Мі-8 напівлегально «Мотор Січ» закуповує в РФ, а численні повідомлення про те, що таке виробництво освоєно в Україні, за фактом виявилися вкиданням. Не зовсім ясно, як вирішена проблема з лопатками для вертолітних двигунів. За неофіційними даними, завод, який залишився в окупованому Сніжному, продовжує їх виробляти, і запорізька компанія їх «купує» через китайську фірму-прокладку, щоб залишатися в правовому полі України. І це поки. А що буде, якщо одного прекрасного дня поставки припиняться?
Тому, з будь-якої точки зору, закупівля західної вертолітної техніки є безсумнівним плюсом для України в цілому. І як не парадоксально, і для «Мотор Січ» теж – цей контракт може підстьобнути монополіста на більш радикальні зміни. Після укладення контракту на заводі вже встигли заявити, що для нового вертольота «Надія» розгортається виробництво корпусів у Харкові (хоча тут ще залишається чимало запитань – ХАЗ ніколи не робив вертолітних корпусів, і поки неясно, як швидко вийде запустити серію).
А вертолітний ринок силовиків України на сьогодні все ще залишається досить об'ємним. 35–40-річні корпуси Мі-8 мають обмежений термін експлуатації, тому скоро гостро постане питання їх заміни. І якщо «Мотор Січ» і надалі продовжуватиме проїдати «радянську спадщину», займаючись тільки модернізацією і ремоторизацією, то зовсім не дивно, якщо ми побачимо в небі, наприклад «Сікорські» S-70 i International Black Hawk польської збірки або вже бойові варіанти французьких машин.
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.