Хто перший встав – того і капці, або Як піаритися на обшуку
Типові помилки в публічній площині, які призводять до втрати переваги

«Не запостив – значить, нічого не було і ніхто не дізнається», – так, напевно, думають власники бізнесу, коли коментують обшук правоохоронців на своїх сторінках у Facebook. Чи потрібно повідомляти всьому світу, що в компанію прийшли «гості»? І що говорити, аби вас почули? Денис Овчаров, партнер, керівник практики захисту бізнесу Lavrynovych & Partners Law Firm, описав для Mind, як вибудувати адекватну та ефективну комунікацію.
«Хто перший встав – того і тапки». Якщо 2–3 роки тому про черговий «успіх» у боротьбі з бізнесом повідомляли прес-служби правоохоронних відомств, то останнім часом цією функцією займаються фейсбучні прокурори, радники і міністри. Ще не встигли підписати протокол обшуку, а фотографії з місця подій – вже у них у Facebook-профілі.
У піарі діє принцип: хто перший заявить про те, що відбувається, і донесе свою думку до публіки – той і керує ситуацією в публічній площині. Завжди пам'ятайте: у разі обшуку одна сторона доводить, що діяла законно і обґрунтовано, а інша – що прийшли беззаконники.
Як довести до відома громадськості інформацію про обшук? Передусім дайте собі відповідь на головне питання: «З якою метою ви виносите «сміття з хати»? Новина або повідомлення про обшук допоможе вирішити одне або декілька завдань:
1. Привернути увагу преси і забезпечити підтримку громадськості. Вважаєте, що «візит» до вас безпідставний, і хочете якомога більше публікацій в ЗМІ і на ТБ, або в подальшому плануєте мітинги, акції протесту, і щоб побільше небайдужих прийшло до суду.
2. Заспокоїти співробітників, клієнтів і контрагентів. Існує думка, що компанія, яка пережила обшук, токсична для оточення. І якщо вчора прийшли до тебе, то сьогодні можуть прийти до мене. Клієнти, співробітники і контрагенти повинні залишатися союзниками для вас, бачити і розуміти вашу позицію.
3. Заявити про свою правоту і перевести стрілки на винну сторону – хороший хід для виправдання в очах оточуючих. Коли для цього є аргументи і факти.
4. Привернути увагу і отримати допомогу адвокатів, міжнародних організацій тощо. Заклик до дії в публічній площині може дати ефект, якщо ви реально оцінюєте свої можливості та рівень інтересу цих суб'єктів до вашої компанії і проблеми.
5. Будь-яка інша конкретизована мета. Якщо для вас новина – це старт антикризової піар-кампанії, то будьте готові вступати в діалог і відповідати на незручні запитання. А якщо не готові – не варто і починати.
Як вибудовувати комунікацію? Після того як ви визначили цілі – пам'ятайте про них завжди. Прямий акцент на цілі має бути як мінімум на початку і наприкінці вашого повідомлення. Залежно від того, для кого новина, потрібно правильно підібрати слова, які зачеплять вашу аудиторію.
Структура повідомлення про обшук:
1. Залучення уваги і ключовий меседж, виходячи з цілей.
2. Ключові факти історії: кого обшукали, хто і коли прийшов, що шукали і знайшли, яких і ким було завдано збитків.
3. Правова оцінка ситуації: юридична аргументація того, що відбувається, і порушень, які були допущені, хто в них винен.
4. Почуття і емоції: який ваш соціальний капітал, чому на обшук мають звернути увагу, чим це загрожує ринку, ніші тощо.
5. Пропозиції та план дій: яким ви бачите конструктивний вихід із ситуації, що склалася, ваші найближчі дії, які посилюють позицію.
6. Ключовий меседж і заклики: поділитися, прийти, підтримати і т. д., залежно від мети.
Типові помилки. Вони призводять до втрати переваги в публічній площині:
- Повільна швидкість реакції.
- Відсутність конкретики.
- Відсутність контенту (фото, відео з місця подій, копії ухвали суду про обшук).
- Правові помилки як в оцінці порушень, так і ситуації.
- Заклики до президента, прем'єр-міністра, бога про допомогу і очікування відповіді.
Повідомлення про обшук – важлива частина піар-стратегії із захисту компанії під час кримінального переслідування. Чим менше ви зробите помилок у ній, тим більш ефективним та бюджетним буде загальний захист.
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.