Оперативно та за потребою: головні тенденції на страховому ринку України – 2019
Як проявляються нові підходи до страхування та діджиталізації сервісів у відповідь на потреби суспільства

Обсяг страхового ринку України вкрай скромний порівняно з розвиненими країнами. Частка класичного страхування у нас у ВВП у 3–4 рази менша, ніж у Східній Європі. Не кажучи вже про такі країни, як Швейцарія, Франція, Німеччина чи Великобританія, від яких ми відстаємо просто безнадійно – їхня частка страхування у ВВП вище в 5–7 разів.
Це пов'язано й зі слабкістю економіки країни, й з недостатнім попитом на страхові послуги. Наприклад, низький обсяг продажів нових автомобілів тягне за собою невеликі обсяги страхування КАСКО та застій у страхуванні ОСЦПВ. Віце-президент СК «АХА-страхування» В'ячеслав Гавриленко розповів Mind, завдяки чому все ж є динаміка на ринку: які з'являються сервіси та до чого тут діджитал-технології.
У середньому в Європі на все страхування громадянин витрачає близько 3000 євро. Частка страхування у ВВП розвинених країн перевищує 3%, у нас – менше 1%. Ще у 2008 році в Україні обсяг продажів нових авто становив близько 700 000 на рік, зараз – усемеро менше.
Середня вартість поліса ОСЦПВ, виражена у твердій валюті, падає з року в рік і відрізняється від такої ж, наприклад, у країнах Балтії або в Польщі, не кажучи вже про Німеччину (вартість ОСЦПВ в Україні далеко не 100 євро, як у Польщі, та навіть не 60 євро, як у країнах Балтії) – хоча ціни на автомобілі та паливо, на запчастини для авто прив'язані до валюти. Кількість проданих полісів ОСЦПВ менше кількості зареєстрованих автомобілів приблизно на 10–12%, і динаміки до покращення не спостерігається.
Про тенденції. Заміна паперових полісів електронними та зміна процесів продажів страхових послуг в зв'язку з цим.
Піонером електронних полісів було страхування громадян, що виїжджають за кордон, – Travel Insurance. У 2018 році з'явився електронний поліс ОСЦПВ. Тепер можна купити електронні поліси і Travel, і ОСЦПВ, і ДЦВ, і навіть міні-КАСКО. На черзі особисті види страхування. Всі ці продукти купуються клієнтами самостійно, онлайн, на сайті страхової компанії.
Це зовсім інший процес продажів, що за своєю сутністю відрізняється від традиційних продажів у власному або партнерському офісі. Частка таких продажів поки не перевищує 1%, але є явне зростання. Звичка купувати онлайн розвиватиметься, то ж кількість клієнтів зростатиме.
Розвиток нових підходів у страхуванні. Страхування он-деманд (страхування за потребою). Продукт з можливістю для клієнта увімкнути та вимкнути – наприклад, страхування Travel, клієнт може це робити онлайн у міру необхідності. Схожі принципи застосовуються й для інших видів страхування, з трохи більш складним механізмом активації та деактивації.
Тарифікація вартості страхування. Тепер залежить від особливостей клієнтської поведінки. Приклад – КАСКО з тарифікацією залежно від пробігу автомобіля та стилю водіння клієнта. Чим акуратніше поводиться клієнт на дорозі, тим менше він платитиме за страховий поліс.
Мікрострахування. Можливість отримати страховку від окремих ризиків для об'єктів страхування невеликої вартості або на дуже короткий термін страхування. Передбачає низьку страхову премію, найчастіше зі щомісячною оплатою (що можливо лише за умови оцінки ризику та продажу електронного поліса онлайн). Це може бути й страхування майна, і медстрахування, і навіть страхування девайса.
Чат-боти для придбання страхових полісів. Ті ж самі електронні поліси, але спосіб придбання дещо інший. Приклад – продажі ОСЦПВ та Travel, включно зі страхуванням від затримок рейсів і скасування рейсів. Для спрощення процесу клієнт не має вводити великий обсяг даних, ці дані повинні підтягуватися з централізованих баз.
Обслуговування клієнта онлайн після покупки страхового поліса. Після покупки поліса онлайн клієнт хоче мати можливість і всі інші процеси взаємодії зі страховою компанією теж робити онлайн.
Наприклад, при настанні страхового випадку клієнт не хоче їхати до офісу компанії, йому цікавіше максимум дій зробити швидко, віддалено, зручно й у зрозумілій йому послідовності – через контакт-центр, на сайті компанії або через мобільний додаток, з мінімальною кількістю папірців.
Крім того, клієнт хоче мати можливість самостійно змінювати страхове покриття (конфігурування), купувати додаткові продукти, продовжувати страхування, відмовлятися від уже непотрібних продуктів – все онлайн, зручно, зрозуміло та швидко, з оплатою онлайн же ж.
При цьому добре сприймаються сервіси від страховика з ненав'язливими нагадуваннями через месенджери та з можливістю перейти за посиланням для прямого доступу до сервісів, включаючи сервіси через чат-боти.
Усі тенденції мають на меті надання клієнтам більше зручностей у вигляді швидкого й зручного процесу покупки та процесу виплат, що тягне за собою інвестиції в IT, необхідність використовувати BIG DATA та машинне навчання.
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.