З оберту колеса: як грабіжники наживаються на аграріях

З оберту колеса: як грабіжники наживаються на аграріях

І чи можна убезпечити свої вантажі

Цей матеріал також доступний російською
З оберту колеса: як грабіжники наживаються на аграріях
Фото: pixabay

Одна з найзнаменитіших історій серед аграрних логістів – про те, як вкрали імпортне насіння на суму 32 млн грн. Водії приїхали на склад, завантажили дві фури та поїхали в невідомому напрямку. Лише через день з'ясувалося, що це були не водії транспортної компанії, з якою було укладено договір, а невідомі з підробленими документами. Кількість схожих випадків з кожним роком зростає. Найбільше втрачають аграрії – їхні збитки обчислюються сотнями мільйонів гривень на рік.

Mind попросив Віталія Дяконова, керуючого партнера компанії «Аграрне логістичне партнерство», розповісти, чому відбуваються такі ситуації і чи є способи убезпечити свій вантаж.

Скільки крадуть? Точної статистики за кількістю крадіжок немає – багато власників не розголошують свої обороти, тому якщо щось трапляється із вантажем – у поліцію не заявляють. За наявними у нас даними, лише на транспортуванні імпортного насіння та засобів захисту рослин за чотири місяці цього року вантажовласники втратили близько 80 млн грн.

Якщо говорити про динаміку, то у 2017 році на ринку траплялося пару епізодів на рік із розкраданнями вантажів, у 2018 році – вже по два випадки на місяць, а за чотири місяці цього року нам відомо вже про більш ніж 30 подібних історій.

Як саме крадуть вантажі? Схем – безліч. Найбанальніша – грабіж автомобіля під час руху. Трапляються випадки, коли на склад за продукцією приїжджає водій з підробленими документами та забирає вантаж.

Є приклади, коли шахраї купують перевізника зі стійкою репутацією на ринку, отримують дорогий вантаж і з ним зникають. Або влаштовуються на роботу в логістичні компанії і «здають» вантажі своїм спільникам: можуть «здати» маршрут, можуть відправити цілу машину на «лівий» склад.

Хто краде і куди йдуть вантажі? Це точно не дрібні локальні шахраї і не епізодичне злодійство. Це схоже на велике організоване злочинне угруповання, тому що у них чітко налагоджена система, і шахраї нічого не бояться – ні відеокамер, ні перевірок.

За нашими відомостями, частина вкрадених вантажів прямує до буферної зони – «зони АТО». Але багато залишається і на території, підконтрольній Україні. Адже на аграрну, особливо імпортну, продукцію є великий попит – і всі хочуть її купити якомога дешевше. Крадений товар складно ідентифікувати. Це не холодильник, у якого є свій серійний номер. Засоби захисту та насіння – все йде в землю.

Чому це відбувається? Основна причина – поліція не зацікавлена ​​в пошуку злочинців. Розслідування розкрадань тривають роками, хоча часто у правоохоронців є все необхідне для пошуку, включаючи записи на відеокамерах. В Україні розвинена злочинна мережа, яка займається підробкою документів – за $500 можна купити «липові» права, документи на машину і реєстраційні номери на автомобіль – все виглядатиме як справжнє, і неспеціаліст візуально підробку не розпізнає.

При цьому самі вантажовідправники рідко готові публічно обговорювати проблему. Маржинальність у торговців імпортною аграрною продукцією – висока і може перекривати втрати дорогого вантажу. Все це не дає можливості надати проблемі належного резонансу.

Чи передбачено страхування ризиків? Як такого страхування немає. Лише у декількох великих компаній-імпортерів є міжнародна страховка, яка покриває доставку від заводу до складу, і вони в разі втрати вантажу можуть розраховувати на компенсацію.

У більшості випадків у вантажовласників – локальний страховий оператор і страховка максимум може компенсувати суму в 1–2 млн грн, і навряд чи – на десятки мільйонів гривень. Але останнім часом навіть випадки з частковою компенсацією стали зустрічатися дедалі рідше – страховики не хочуть страхувати такі ризики.

Транспортні компанії в іще гіршому становищі – вони конкурують за клієнта і часто – ціною на свої послуги. Страхувати їхні ризики від розкрадань та шахрайства страхові компанії не хочуть, а страховка безпосередньо вантажу значно збільшує вартість вантажоперевезення.

Мінімальна вартість страховки – 0,15% від вартості вантажу, тобто за страхування вантажу вартістю 12 млн грн страховій доведеться заплатити понад 10 000 грн. При тому що саме перевезення вантажу по країні коштує 8000–16 000 грн.

Які можуть бути наслідки? В Україні на пальцях однієї руки можна полічити транспортні компанії, які здатні компенсувати власнику вантажу втрати на суму більше ніж 300 000 грн, якщо їхня відповідальність не застрахована в серйозній страхової компанії. У пересічного українського перевізника в парку три машини, кожна вартістю не більше $20 000. Що з них узяти? Тому в разі втрати вантажу компанії закриваються, але не йдуть з ринку, а йдуть у тінь. І на ринку стає ще більше хаосу, проблем і, як наслідок, – крадіжок.

Як убезпечити вантаж? По-перше, необхідно вибирати перевірених і надійних партнерів, робити ретельну перевірку перевізника, включаючи безпосередньо водія, контролювати процес завантаження/розвантаження і транспортування вантажу, мінімізувати контакти водія зі сторонніми особами, зробити обов'язковим страхування вантажу для компаній перевізників і логістичних операторів. А також – виключити перевезення вантажу вночі, дозволяти паркування виключно на охоронюваних стоянках, кількість яких має відповідати потребі.

Крім того, необхідно активно ділитися інформацією про зловмисників і передавати її своєчасно в поліцію. Але найголовніше – проблему потрібно голосно озвучити і почати її вирішувати разом з основними гравцями аграрного ринку та державними органами, які відповідають за безпеку.

На яких ділянках найчастіше крадуть вантажі

З оберту колеса: як грабіжники руйнують логістичний бізнес

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті