Авто в кредит: що нового на цьому ринку
І які виклики чекають до кінця року банки і позичальників

Президент Володимир Зеленський зареєстрував у Верховній Раді законопроект, який передбачає відтермінування введення штрафів за прострочену реєстрацію автомобілів на єврономерах. Звичайно, власники «євроблях» ідею сприймають позитивно, але і супротивників у неї вистачає. Як би не проголосувала Верховна Рада, якщо проект дійде до розгляду в парламенті, єврономери продовжать впливати на продажі нових автомобілів, отже – і на кредитування в цьому сегменті.
Яких змін на автомобільному ринку очікують експерти в найближчому майбутньому і чи змінюватимуться у зв'язку з цим умови автокредитування, розповів Mind директор департаменту автокредитування Credit Agricole Роман Буніч.
Чи справджуються прогнози?
Наприкінці 2017 року експерти були сповнені оптимізму і прогнозували зростання автомобільного ринку в 2018 році на 15–20%. І спочатку, здавалося, не дарма, адже в I кварталі 2018 року очікування справдилися і ринок додав 16%. Правда, вже з середини року проявилися перші негативні тенденції – і ринок почав падати. У результаті у 2018-му обсяг продажів нових автомобілів скоротився на 2,5% порівняно з 2017 роком. Експерти вважають, що можна виділити дві основні причини такого падіння: активний імпорт авто з іноземною реєстрацією і спеціальне держмито на легальний імпорт вживаних автомобілів.
Очевидно, що у 2019 році експерти більш обережні з прогнозами: за п’ять місяців продажі на ринку нових автомобілів скоротилися на 1%. Тому є ризик, що навіть за умови стабільної загальної ситуації з продажами товарів у кредит обсяги кредитування на покупку автомобілів можуть скоротитися. Вся справа в тому, що обсяги банківського фінансування угод на покупку авто прямо залежать від рівня попиту і динаміки ринку автомобільних продажів.
Хто з ким конкурує?
Зараз на ринку автокредитування п'ять активних гравців: Credit Agricole Bank, Кредо Банк, ОТП Банк, Ощадбанк і Укргазбанк. Більшість з них активізувалися нещодавно – лише на початку 2018 року, завоювавши сумарну частку ринку в 37%. Варто відзначити, що у 2018-му рівень кредитних продажів на автомобільному ринку виріс з 15 до 20%, а у 2019 році – до 23%. Це позитивна тенденція – клієнти виявляють інтерес і готовність до кредитування.
За умови стабільної економічної ситуації в країні на ринку автокредитів можуть з'явитися нові банки, які спробують зайняти свою нішу. В умовах зростаючої конкуренції їм доведеться поборотися за лояльність клієнтів, а також попрацювати над новими кредитними продуктами і оптимізацією внутрішніх процесів. Щоб запропонувати клієнту якісний і конкурентний продукт, банкам буде потрібно оцінити свій фінансовий потенціал і можливості кредитування, налагодити партнерські відносини з імпортерами та дилерами, а також опрацювати лояльні умови кредитування. Це дозволить збільшити кредитний продаж.
Хто з ким співпрацює?
З огляду на негативну динаміку ринку, для банків актуальним питанням у 2019 році буде розширення партнерських відносин. «Запустити» ринок автокредитування – завдання складне. Щоб це зробити, необхідно створювати нові продукти спільно з імпортерами, дилерами і фінансовими посередниками. У цьому процесі дуже важливо не тільки залучити нових, але і зберегти вже наявних партнерів. В очах клієнта багаторічні стабільні ділові зв'язки між банком і автомобільними трейдерами – хороший показник надійності обох сторін.
Зазвичай клієнт вирішує, чи оформлятиме кредит прямо в дилерському центрі, вже після того, як вибрав відповідне авто. Навіть якщо спочатку кредит не був потрібен, бажання купити більш потужну, надійну і відповідно дорогу модель може підштовхнути клієнта до подання заявки на кредит. У цьому випадку те, в який банк звернутися, залежить від доступної в автосалоні пропозиції: умови яких банків представлені, наскільки вони прозорі, комфортні та недорогі.
Чи кредитують купівлю вживаних автівок?
За оцінками експертів, продажі вживаних автомобілів у декілька разів перевищують продажі нових авто. До того ж до кінця 2018 року ринок став практично неконтрольованим через стихійне ввезення автомобілів з іноземною реєстрацією – так званих «євроблях», кількість яких ніде не фіксується.
У цілому ринок вживаних авто міг би бути перспективним для кредитування, але поки він не охоплений банками через свою специфіку.
По-перше, його практично неможливо виміряти. Відсутня мінімально необхідна інформація щодо моделей, які продаються (вік і пробіг авто), без якої банки не можуть розробити лінійку кредитних пропозицій.
По-друге, покупка автомобілів з пробігом зазвичай здійснюється за готівкові кошти фізичною особою у фізичної особи. Банки ж готові кредитувати вживані автомобілі за умови, що кредитні кошти будуть перераховані з рахунку позичальника на рахунок продавця. Такий процес створює незручності для продавця, який часто намагається знайти покупця, готового платити тут і зараз. Тому банки пропонують або складний процес кредитування, що не користується попитом, або дуже дорогий для клієнта варіант кредиту без застави.
У цих умовах, якщо банки хочуть зміцнювати свої позиції на ринку автомобільного кредитування, настав час замислитися: як запустити процес фінансування вживаних авто?
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.