Судова реформа: які зміни очікують на стратегію реформування

Судова реформа: які зміни очікують на стратегію реформування

Як вплине нове бачення реформи на довіру до судової системи

Этот текст также доступен на русском
Судова реформа: які зміни очікують на стратегію реформування
Фото: pixabay

Президент Володимир Зеленський днями зареєстрував законопроект №1008, яким передбачено зменшити максимальну кількість суддів Верховного Суду з 200 до 100 осіб. Крім того, пропонується низка змін у роботі Верховного Суду та органів суддівського врядування.

Так, передбачено припинення повноважень членів Вищої кваліфікаційної комісії суддів (ВККС). Натомість Вища рада правосуддя (ВРП) призначатиме нових членів ВККС та фактично повністю контролюватиме її.

Про те, які ще зміни пропонує Зеленський і до чого вони можуть призвести, розповів Mind керуючий партнер юркомпанії ESQUIRES, адвокат Олександр Шкелебей.

Про попередні результати судової реформи

Стратегія реформування судоустрою, судочинства та суміжних правових інститутів була схвалена попереднім президентом України на п’ять років (2015–2020 роки). Однак у середині цього року навіть голова Касаційного господарського суду в складі Верховного Суду висловив думку, що неправильно оцінювати судову реформу як щось завершене, адже вона ще триває.

Навіть реалізована частина судової реформи викликала багато запитань:

  • Чи забезпечило функціонування оновлених ВРП та ВККС, як органів суддівського врядування, незалежність суддів?
  • Чи була під час реформи дотримана аксіома: сформувати незалежний суд можуть тільки незалежні органи суддівського врядування?
  • Чому у стороннього спостерігача могло скластися враження, що проведення швидкого кваліфікаційного оцінювання суддів у строки, встановленні Законом України «Про забезпечення права на справедливий суд», не було пріоритетом, а власне процедура кваліфікаційного оцінювання фактично не передбачала чітких термінів, що породжувало правову невизначеність?
  • Чи влада зацікавлена в незалежному суді та чи може бути судова система повністю незалежна від влади, яка її формувала?..

У свою чергу призначення попереднім президентом України за тиждень до передання влади нових членів ВРП навряд чи підтверджувало тезу про намір побудови незалежної судової системи.

Питання, які ще потрібно вирішити

Раніше на негативні наслідки судової реформи також звертала увагу команда вже чинного президента Володимира Зеленського, а після формування Верховної Ради нового скликання презентувала мапу змін для задоволення запиту суспільства до судової гілки влади у законопроекті №1008 від 29.08.2019.

Так, заступник голови офісу президента Руслан Рябошапка, якого наразі призначено генеральним прокурором України, сміливо стверджує про наявні проблеми наслідків судової реформи починаючи з першого рядка пояснювальної записки до законопроекту «Про внесення змін до деяких законів України щодо діяльності органів суддівського врядування»:

  • cудова реформа, що була проголошена і відбувалася протягом останніх років, залишила багато невирішених питань, зокрема щодо забезпечення доступу громадян до правосуддя, їх права на справедливе судове рішення, реальної незалежності суддів. Свідченням тому є незадовільний рівень довіри до судової системи в Україні, неправосудні рішення судів усіх інстанцій, відсутність у деяких регіонах України суддів у судах, що позбавляє громадян їх конституційного права на захист у суді;
  • фактично необмежена дискреція членів Вищої кваліфікаційної комісії суддів України при проведенні конкурсних процедур добору суддів та їх кваліфікаційного оцінювання або на затягування розгляду членами Вищої ради правосуддя дисциплінарних скарг на дії суддів;
  • процедура кваліфікаційного оцінювання, що була розпочата Вищою кваліфікаційною комісією суддів України у 2016 році, досі не завершена і тільки половина суддів від усього суддівського корпусу вважаються такими, що пройшли кваліфікаційне оцінювання. Процедура добору суддів на вакантні посади, розпочата у 2017 році, ще триває. Ані суддям, ані експертному середовищу, ані суспільству не зрозуміло, чому зазначені процеси гальмуються, а громадяни досі не можуть вчасно отримати справедливе судове рішення.

Як Зеленський планує оновити судову реформу

У той же час у випадку прийняття законопроекту №1008 оновлена судова реформа в першу чергу зачепить новий Верховний Суд та органи суддівського врядування.

Так, реформа продовжиться (почнеться) із забезпечення незалежності суддів, якій, на думку суб'єкта права законодавчої ініціативи, має сприяти оновлений склад ВККС.

За чинним законом склад ВККС формується з'їздом суддів України, з'їздом представників юридичних вищих навчальних закладів та наукових установ, з'їздом адвокатів України, уповноваженим Верховної Ради України з прав людини та головою Державної судової адміністрації України.

На жаль, частенько процедури обрання (призначення) членів ВККС супроводжуються неоднозначними «історіями».

Зрозуміло, що перезавантажити ВККС швидко було б неможливо, а тому пропонується низка кроків, які б прискорили цей процес. Так, пропонується зменшити склад  ВККС – сформувати його із 12 членів (наразі 16), які призначаються ВРП за результатами конкурсу терміном на чотири роки.

Сприяти забезпеченню прозорості такого конкурсу та незалежності ВККС мають міжнародні експерти, запропоновані міжнародними організаціями, з якими Україна співпрацює у сфері запобігання та протидії корупції відповідно до міжнародних договорів України. Робота залучених таким чином експертів уже була позитивно оцінена під час відбору до Вищого антикорупційного суду.

Міжнародні експерти мають сприяти забезпеченню прозорості та підзвітності членів ВРП та членів ВККС й під час їхньої діяльності надалі.

Крім того, розгляд скарг на суддів планується обмежити 30 днями з моменту отримання дисциплінарної скарги та зробити цю процедуру більш прозорою.

ВККС протягом двох місяців з дня формування її нового складу проводить відбір суддів до касаційних судів у складі Верховного Суду із числа суддів відповідних касаційних судів Верховного Суду за критеріями професійної компетентності, етики та доброчесності.

Чи буде відновлено довіру до судової системи

Фактично може відбутися перезавантаження найвищого суду у системі судоустрою України. Водночас на суддів Верховного Суду, які не так давно пройшли складний конкурс, чекає новий відбір за критеріями професійної компетентності, етики та доброчесності.

Переконаний, що багато суддів Верховного Суду є дійсно видатними професіоналами та новий відбір це підтвердить. Розуміючи навантаження суду касаційної інстанції, хочеться побажати правникам сил та терпіння у період нових швидких змін.

У свою чергу судді та адвокати також очікують дієвих кроків щодо дотримання термінів розгляду справ, зокрема, у Верховному Суді.

Натомість поновити довіру громадян до судової влади навіть завдяки справедливим судовим рішенням, але якщо вони прийматимуться незалежним судом із затягуванням, впродовж декількох років, навряд чи можливо.

Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.

Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.

Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло