Оподаткування ФОП: які наслідки скасування 3-ї групи
Навіщо була потрібна така класифікація і як працюватиме система без однієї ланки

Днями голова Державної податкової служби (ДПС) Сергій Верланов запропонував IT-галузі перейти на нову опцію оподаткування.
Про те, як це вплине на розвиток галузі в Україні та чи варто очікувати на збільшення надходжень до бюджету, розповів Mind керуючий партнер Stron Legal Services Олег Дерлюк.
З мого досвіду, «податкове планування» існує на стику правових інститутів, коли одні відносини, на які поширюється єдиний податковий режим, часто видаються за інші, з більш сприятливим податковим режимом.
Наприклад, розподіл прибутку (чому має передувати оподаткування податком на прибуток і в ряді випадків – податком на репатріацію) може підмінятися платою за господарським договором. Таким чином, кошти змінюють свій податковий режим – не обкладаються податком на прибуток, а включаються до складу витрат.
Схожа ситуація й із застосуванням структури з фізичними особами-підприємцями (ФОП): коли трудові відносини структуруються таким чином, щоб мати податковий режим, притаманний не трудовим відносинам, а малому підприємництву.
Так працівник виглядає як малий підприємець, а його роботодавець, у свою чергу, користується податковими пільгами, які держава надає малому підприємництву. Тому боротися зі «схемою ФОП» – досить невдячна справа, бо вводячи норми і правила, що впливають на 3-тю групу єдиного податку, законодавець не лише впливатиме на IT-бізнеси, тобто на фіктивних (удаваних) підприємців, але і зачепить звичайний малий бізнес, адже справжніх бізнесменів, які застосовують 3-тю групу спрощеної системи оподаткування також дуже багато.
Основні принципи створення ФОП
При створенні структури з ФОП юристи керуються низкою основних принципів, які застосовуються при будь-якому податковому плануванні, а також специфічними принципами, властивими відносинам з фізичними особами.
Головний принцип юридичної роботи при виборі форми оподаткування – це «оформлюй як є».
У податковому плануванні ми йдемо трохи далі й «оформлюй як є» перетворюємо на «зроби таким, як потрібно».
Іншими словами, щоб захистити схему з ФОП від правомірних претензій, дійсно створюються реальні господарські відносини між замовником і підрядником.
На практиці це повноцінні коворкінг-центри, в яких працюють фрілансери, що володіють усіма ознаками самостійності, необхідними для ефективного відстоювання в суді реальності, економічної сутності, відсутності податкового ефекту, наявності розумної економічної причини у відносинах із замовником. Фрілансери (працівники) мають кілька іноземних замовників, самі платять за користування технікою і податки, а також оплачують оренду.
Про очікування податківців та про реальність
Крім того, потрібно все ж таки розуміти, що головною метою податківця є «зловити» роботодавця, а не працівника. Працівник (і його наявність) – це тільки елемент доведення того, що роботодавець не виконав свої зобов'язання з перерахуванню податків, зборів та внесків до бюджету.
Якщо ж працівника не знайшли, де шукати щось інше?
Якщо структура грамотно побудована, то функцію з розподілу доходу ФОП (співробітникам) виконуватиме іноземна компанія з рахунком в іноземному банку.
Відповідно, її важко перевірити, і, значить, звернути стягнення податковим органам буде вкрай важко.
І навіть якщо податковий орган, пройшовши складну процедуру із залучення міжнародної допомоги, отримає необхідну інформацію або доб'ється рішення про звернення стягнення на компанію, цілком може виявитися, що ця компанія – одна з десятків-сотень таких, що не мають ресурсів, аби відповісти за своїми новими зобов'язаннями, а також оформлена на лице, яке не має уявлення про діяльність компанії.
Виходячи з нашого досвіду, суть діяльності податкових органів зводиться до забезпечення надходжень податків і зборів у передбаченому законом розмірі та з урахуванням відповідної процедури.
Існують також «неформальні» завдання, такі як виконання плану, які ставлять своїм підлеглим керівники в податкових органах.
Звідси простий висновок: якщо податківець навідається на підприємство, він прийде за грошима.
А хто ж платитиме податки
Як ми розглянули раніше, особи (суб'єкта), до якого може прийти і якого може перевірити податківець, немає, і кошти на рахунку також відсутні. Відповідно, стягувати неперераховані ПДФО, військовий збір, єдиний соціальний внесок немає з кого.
Якщо ж обмежити свої апетити і задовольнятися тим, що в Україні присутній співробітник-програміст, то потрібно реформувати 3-тю групу єдиного податку. Це спричинить за собою негативний вплив на мале підприємництво, його частковий відхід у тінь і, як наслідок, уповільнення економічного зростання.
Також варто розуміти, що середній співробітник, що працює як ФОП, є особою, у більшості випадків освіченою і добре підготовленою (роботодавець не буде морочитися зі схемами з ФОП, аби заощадити лише 500 грн). Звідси припущення, що, якщо особа добре заробляє і має високий рівень освіти, ця людина може виїхати з України і працювати в іншому місці. Таким чином, тиск на 3-тю групу може не лише вплинути на звичайних підприємців, але й спровокувати відтік молодого і/або кваліфікованого персоналу з України.
А як відомо, наразі ми й без того переживаємо соціально-демографічну кризу.
Сподіваюся, що багато хто з наших політиків розуміє ці ризики для економіки, і тому пропозиція істотно реформувати 3-тю групу так і залишиться пропозицією.
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.