Цифрова трансформація: 5 стратегічних помилок бізнесу

Цифрова трансформація: 5 стратегічних помилок бізнесу

Що робити і як адаптуватися до нових викликів

Цей матеріал також доступний російською
Цифрова трансформація: 5 стратегічних помилок бізнесу
Фото: pixabay

За останнє десятиліття світ істотно змінився. Онлайн-ритейл та інтернет-банкінг, бронювання авіаквитків і турів за допомогою агрегаторів або виклик таксі через мобільні застосунки стали  реаліями повсякденного життя.

Згідно з прогнозами міжнародної консалтингової компанії Hampleton Partners, що спеціалізується на ринках угод злиття і поглинання у сфері технологій, річний обсяг угод тільки InsurTech становитиме $6 млрд. Багато класичних бізнес-моделей поступаються позиціями технологічним нововведенням. Основне послання для бізнесів: «Модернізуйся або зникни».

Про перешкоди на шляху цифрової трансформації та способи їх подолання розповів Mind генеральний директор «АСБІС-Україна» Віталій Мельниченко. Українська дистриб'юторська компанія ініціює практичну ІТ-конференцію Tech Fusion 2019, яка відбудеться 10 жовтня в НСК «Олімпійський».

Ми живемо в епоху прискорення темпів, обумовлених стрімким розвитком високих технологій. Традиційний робочий інструментарій, використаний роками, втрачає актуальність або зникає зовсім. Наприклад, відходять у минуле телефонні служби таксі під тиском сучасних мобільних транспортних платформ, скорочується кількість книжкових магазинів – через перетворення літератури в цифровий формат тощо.

Цифрова трансформація – це глобальна тенденція, яка неухильно проникає в усі галузі. Вона зачіпає як найбільш інноваційні сфери, так і цілком консервативні. Перш за все змінюється клієнт, як внутрішній, так і зовнішній, його очікування, переваги й вимоги. У нього формується новий попит, якому має симетрично відповідати пропозиція.

В умовах модифікації зовнішнього середовища виникає гостра потреба переорієнтації на сучасні методи ведення бізнесу. Тільки ті компанії, які негайно переводять свої послуги в більш зручний і ємний мобільний формат взаємодії з клієнтом, виграють у конкурентній боротьбі.

Що вкладається в поняття цифрова трансформація?

Це впровадження сучасних технологій у бізнес-процеси з метою їхньої оптимізації та прискорення. На практиці це означає налагодження сучасних цифрових каналів зв'язку, розвиток омніканальності, задіяння штучного інтелекту для оброблення великих масивів даних, роботизацію і автоматизацію рутинних операцій, що підвищує продуктивність кожного співробітника.

У результаті цифрова трансформація сприяє підвищенню рівня задоволеності клієнтів і збільшує доходи підприємства. Однак некоректне або недостатньо глибоке розуміння цього завдання може легко звести зусилля і інвестиції нанівець.

Нижче наводжу кілька типових помилок і упущень, які перешкоджають ефективній модернізації підприємств.

Стратегічні помилки на шляху до цифрової трансформації

  1. Легковажне ставлення. Оцифрування процесів багато хто досі сприймають як щось опциональне. Багато хто досі впевнені, що їхні налагоджені бізнес-процеси безпосередньо не стикаються з інформаційними технологіями, тому не потребують оновлення. Сприйняття цифровий трансформації як декоративного елементу для підвищення престижу, ігнорування вимог сучасності або скепсис по відношенню до інновацій закладають бомбу уповільненої дії під успішне функціонування підприємства.
  2. Низка пріоритизація. Інвестиції в передові технології мають бути однією з найважливіших статей витрат сучасної компанії, яка претендує на лідерство на ринку. Тільки своєчасна цифрова трансформація дає можливість бути в авангарді змін.
  3. Фрагментарне оновлення. Цифрова трансформація – це значно більше, ніж рандомна покупка нового устаткування або встановлення програмного забезпечення; це – фундаментальна зміна всієї системи роботи бізнесу, від розробки й затвердження стратегії на рівні топ-менеджменту до впровадження технократичної культури по всій корпоративної вертикалі. Безладна або довільна модернізація окремих елементів, не пов'язана в загальну замкнуту екосистему, знижує продуктивність дій і може привести до неефективних витрат коштів.
  4. Одноразова акція. Жодна цифрова трансформація не відбувається за 24 години. Одноразового налагодження процесів недостатньо – необхідно систематично проводити поліпшення. Технології регулярно оновлюються, і тільки постійний моніторинг ринку та аналіз їхньої ефективності сприяють відчутному прогресу.
  5. Недооцінка клієнтського досвіду. У наші дні саме клієнт диктує умови на ринку. Він має в руках інструмент безпосереднього впливу на продавця – цифровий інформаційний простір. Зараз один негативний відгук у соціальних мережах може завдати компанії великої репутаційної шкоди. Аудиторія омолоджується і стає більш вимогливою щодо питань швидкості, якості, зручності доступу до даних і рішень. Розуміння потреб клієнта, постійний аналіз його переваг та прогноз поведінки є ключем до успіху.

Українські компанії усвідомлюють необхідність переорієнтації на технології майбутнього, але найчастіше це має поверхневий або частковий характер. Проте цифрова трансформація – це чотири концептуальні складові, пов'язані в єдину екосистему: стратегія + обладнання + програмне забезпечення + реалізація. Про комплексний і системний підхід до цифрової трансформації розповімо в межах IT-конференції Tech Fusion 2019 10 жовтня. Сьогодні ж пропонуємо лише декілька рекомендацій.

З чого почати докорінні зміни у власній компанії?

Рекомендації з адаптації бізнесу до нового технократичного середовища:

  1. Регулярно критично переглядати свою бізнес-модель і ставити під сумнів її складові частини. При цьому починати необхідно з рівня стратегії і місії компанії, з огляду на зміни зовнішнього середовища в перспективі наступних 10–15 років.
  2. Починати зміни варто з формування цифрової стратегії, затвердження її на рівні керівництва вищої ланки. Але завжди бути готовими до постійної корекції за появи нових факторів у процесі її реалізації.
  3. До вибору обладнання потрібно підходити розумно. Виходити необхідно з мети придбання та чіткого розуміння, які стратегічні й тактичні завдання мають вирішити інновації.
  4. При модернізації компанії рекомендується приділяти першочергову увагу створенню програмної екосистеми, синхронізації всіх ланок ланцюга, стандартизації процесів у цілому.
  5. Важливо ставиться до цифрової трансформації як до довгострокового проекту, який вимагає перманентних зусиль і системного підходу.
  6. Необхідно виходити з реальних потреб клієнта і тримати його у фокусі будь-яких управлінських рішень: від принципових перетворень до рутинних оновлень.

Учасники Mind Club можуть відвідати ІТ-конференцію Tech Fusion 2019 безкоштовно. Детальніше тут.

А для читачів Mind діє знижка 20% за промокодом MIND.UA-media

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті