Пошук джерел: чому ретроспективний перегляд «зеленого» тарифу може бути ризикованим
Як вплине на ринок скасування компенсацій для виробників відновлювальної е/е

Днями «Укренерго» озвучило прогноз щодо дефіциту коштів для виплат компенсацій за «зеленим» тарифом. Згідно із ним ймовірна недоплата «Гарантованому покупцю» становитиме на кінець 2019 року близько 1,079 млрд грн.
Як пояснюють у компанії, така ситуація зумовлена зокрема тим, що платежі за тарифом на передачу в другому півріччі 2019 року надходять нерівномірно і не в повному обсязі. Так, за підсумками липня – вересня заборгованість становить 1,09 млрд грн, або 11%.
У той же час у Верховній Раді вже зареєстрована низка законопроєктів щодо скасування таких компенсацій.
До чого можуть призвести такі законодавчі ініціативи народних обранців, зокрема у законопроєкті №2236-2 про внесення зміни до Закону України «Про ринок електричної енергії», і на які ризики варто було б зважати, розповів Mind доктор права (Німеччина), керуючий партнер юридичної фірми INTEGRITES Олексій Фелів.
4 млрд євро за п'ять років – за темпами зростання інвестицій українська альтернативна енергетика вже перетворилася на регіонального лідера. Причиною стала послідовна політика України щодо дотримання законодавчих гарантій щодо «зеленого» тарифу. Так, навіть у 2014 році, коли Україна фактично знаходилась у технічному дефолті, після невеликої затримки «зелений» тариф компенсували виробникам із його перерахунком до вартості євро. Аби інвестори продовжували розглядати Україну як безпечну країну для ведення бізнесу, правила гри для тих, хто запустив великі проєкти в експлуатацію, мають лишитися незмінними.
Саме стабільне законодавче поле та послідовна енергетична політика є ключовими факторами для того, щоб іноземний бізнес в Україні почувався захищеним. Та компанії, що вклалися в сонячну та вітрову генерацію, вже б’ють на сполох. Причиною стали заяви від різних офіційних осіб про можливий ретроспективний перегляд «зелених» тарифів та нещодавнє схвалення комітетом ВРУ з питань енергетики та житлово-комунальних послуг законопроєкту №2236-2 про внесення зміни до Закону України «Про ринок електричної енергії».
Ним пропонується позбавити станції, що вже генерують електроенергію з відновлюваних джерел та мають встановлену потужність понад 150 МВт, компенсації за невідпущену електроенергію через обмеження виробітку внаслідок вказівок оператора системи («Укренерго»).
Про ризики
Є три причини, чому такий підхід є ризикованим.
Перша – ретроспективний перегляд гарантій щодо «зелених» тарифів, зафіксованих у законодавстві з 2009 року, може призвести до призупинення найбільших проєктів у галузі та негативно вплинути на розвиток альтернативної енергетики в Україні на багато років вперед. Це точно не може відповідати національним стратегічним інтересам України у сфері енергетики.
Друга – іноземні інвестори та міжнародні фінансові установи, які інвестують в Україні не тільки в «зелену» енергетику, можуть переглянути своє ставлення до України як до відповідального партнера. Це може мати наслідки не тільки в економічному, а й у політичному плані. Україна може втратити підтримку країн-партнерів, чиї компанії здійснили суттєві інвестиції в сектор альтернативної енергетики.
Третя – іноземний бізнес матиме право захищати свої інвестиції. Так сталося, наприклад, в Іспанії, де після ретроспективного перегляду «зелених» тарифів іноземні компанії зазнали мільйонних збитків і почали звертатися за захистом до інвестиційних арбітражів. У більшості випадків іспанській владі довелося миритися з програшем. Гарантії, надані українським законодавством, є набагато сильнішими за іспанські. Для України програш в арбітражі означатиме компенсацію завданої шкоди та упущеної вигоди замість того, щоб платити за вироблену «зелену» електроенергію.
Про альтернативні підходи
Підхід до розвитку альтернативної енергетики в Україні має бути зваженим. За останні п'ять років Україна почала відновлювати свої позиції в очах іноземного бізнесу зокрема тому, що забезпечувала стабільні закони та зрозумілі способи заохочення. За законом, зниження «зелених» тарифів розпочнеться вже з 2020 року, воно буде поступовим.
Законодавець може запропонувати зниження тарифу і для генеруючих станцій разом із додатковими заохоченнями, як-от збільшення строку дії «зеленого» тарифу. Такі пропозиції, однак, повинні мати виключно добровільний характер та залишатись на розсуд виробників та їх фінансових партнерів.
Довіру втратити легко, а от здобувати її доводиться десятиліттями. Маю надію, що нова влада в Україні не допустить легковажних рішень у такому стратегічно важливому питанні.
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.