E-commerce: як це працює у світі
І як українські IT-компанії можуть використати досвід великих гравців

Сьогодні глобальний ринок електронної комерції сягає $29 трлн. І це далеко не межа. Повсюдне проникнення інтернету, нові технології та сучасний стиль життя стимулюють бізнес розвивати онлайн-напрямки. І не лише розвивати, а й робити веб-майданчики прибутковими.
Та яскраві веб-магазини, технологічні застосунки чи популярні маркетплейси – це лише частина айсбергу e-commerce. Саме внутрішня начинка і визначатиме успішність того чи іншого онлайн-рішення.
Про технологічних лідерів ринку електронної комерції і те, чим їхній шлях розвитку може бути цікавим для українських IT – компаній, розповів Mind експерт компанії Astound Commerce Україна Костянтин Яковчук-Бесараб.
Глобальна експансія
Щодня у світі відбуваються десятки, сотні чи навіть тисячі угод зі злиття і поглинання, та помітними стають лише ті, які відомі широкому загалу. Так, у 2016 році Salesforce поглинув Demandware. Хоч цю новину і публікували деякі українські медіа, вона не викликала значного ажіотажу. А втім, саме ця подія є важливою, якщо розглядати її в контексті ринку e-commerce.
Станом на 2016 рік внесок екосистеми Salesforce у світовий ВВП оцінювали в $398 млрд на 11 ключових ринках компанії. За даними компанії, понад 150 000 компаній різного розміру користуються її продуктами. У 2018 році Salesforce отримала дохід у $13 млрд. Основним продуктом компанії була і залишається система управління взаємодією з клієнтами (customer relationship management system (CRM)). За даними IDC, частка Salesforce у світовому ринку CRM-систем складає 16,8%.
Demandware (після поглинання – Salesforce Commerce Cloud (SFCC)) є останнім пазлом у створенні закритої екосистеми, в якій Salesforce може запропонувати клієнтам повний цикл рішень цифрової комерції.
Конкурент Salesforce на ринку CRM – компанія Oracle має таку ж зв’язку сервісів вже давно, пропонуючи свою e-commerce платформу – Commerce Cloud. Розширюють власні екосистеми також і SAP (платформа Hybris), і Adobe, яка у 2018-му поглинула Magento Commerce з офісом в Україні. І це далеко не вичерпний перелік. Та найкращим у цьому бізнесі все ж лишається Salesforce. Засновник і власник компанії Марк Беніофф часто наголошує, що їх лідерство стало можливим через погану роботу SAP і Oracle з хмарними сервісами.
Ще один Марк
Про Марка Беніоффа – підприємця e-commerce сегменту – практично немає згадок в українській мережі. А він цікавий тим, що вже в 15-річному віці заснував свою першу компанію зі створення і продажу ігор для платформи ATARI. Згодом став одним із перших євангелістів ідеї про Software-as-a-Service (SaaS), якою зараз вже нікого не здивуєш. Однак на той час у світі програмного забезпечення це була досить інноваційна технологія. Понад 13 років Марк Беніофф обіймав керівні позиції в Oracle, причому в перший рік роботи він отримав статус кращого працівника, а вже за три роки став віцепрезидентом компанії.
Після завершення кар’єри в Oracle Беніофф активно цікавився новими сегментами бізнесу і натрапив на компанію Siebel Systems з розробки програмного забезпечення для автоматизації продажів, яка згодом перейшла на модель CRM. На той час сам засновник Siebel Systems до кінця не вірив перспективам розвитку та потреби бізнесу в SaaS-моделі, тому Беніофф вирішив розвивати цей напрямок самостійно. Більше того, у 2005-му Oracle поглинув Siebel Systems, отримавши більше 4 тис клієнтів та 3,4 млн користувачів CRM.
Salesforce стартував у 1999 році, а одним з перших інвесторів компанії був Ларрі Еліссон, співзасновник та СТО корпорації Oracle.
Чим цікавий e-commerce
Світовий ринок електронної комерції складає $29 трлн. І якщо порівняти співвідношення продажів традиційних офлайн-каналів до продажів онлайн, то останній продовжує впевнено зростати. На сьогодні близько чверті населення планети здійснюють онлайн-покупки. І цю цифру можна й далі нарощувати, пропонуючи новинки, стимулюючи розпродажі чи пропагуючи унікальність. Споживання зростає попри початок боротьби з overconsumption.
The Global Ecommerce Playbook від Shopify демонструє, що хоч і найбільшими майданчиками цифрової комерції є США та Китай, та все ж 57% онлайн-покупок здійснюють користувачі з інших ринків. Це можна пояснити наявністю e-commerce монополістів таких, як американські Amazon, eBay та китайські Alibaba, AliExpress. Саме вільний доступ до інтернет-мережі та міжнародна мережа служб доставки створюють можливості для розвитку цифрової комерції глобально, стираючи кордони і бар’єри.
Згадані маркетплейси переважно допомагають продавати онлайн малому та середньому бізнесу. Разом із тим, багато ритейлерів із сильними брендами використовують кастомізовані ентерпрайз-рішення для організації своєї онлайн присутності та продажів.
До чого тут Demandware
Компанія Demandware стартувала як стартап у 2004-му, а вже через вісім років вона вийшла на ІРО. Від самого початку Demandware проєктувалась як хмарна багатофункціональна omnichannel-платформа для повного управління веб-магазином: від каталогу продукції до приймання оплат. Засновником цього enterprise-рішення є Штефан Шамбах, якого вважають батьком сучасного e-commerce. Саме Штефан у 1992 році запустив перший в Європі інтернет-магазин із звичними для сучасної людини функціями – каталог, пошук, кошик, реєстрація, чекаут. Він також дотичний і до створення технологічних платформ Intershop та NewStore.
Близько 85% доходів Demandware отримував за рахунок підписки на свої послуги. Починаючи з 2011-го середньорічне зростання кількості підписників складало 35%: уже наприкінці 2014 року платформою користувалися 1143 сайти, а роком пізніше – 1506. Компанія демонструвала здорове зростання. Та у 2015-му акції Demandware різко впали через низку факторів: очікування інвесторів щодо збільшення прибутку не справдилися, загальне падіння ринку, значні інвестиції в придбання і розширення технічних можливостей платформи. Все це і стало кроком до злиття з Salesforce у 2016 році.
Для Salesforce ця угода вигідна з багатьох причин. По-перше, Demandware Commerce Cloud допоміг розширити базу клієнтів компанії, запропонувавши їм більше сервісів. По-друге, саме це злиття відкриває Salesforce можливість конкурувати з такими e-commerce гравцями, як Shopify, Amazon та eBay. Останні дві компанії не лише пропонують клієнтам програмне забезпечення, а й хочуть бути платформами з функцією обробки фінансових транзакцій.
Чим цікава Україна
Близько 20 років тому в Сан-Франциско троє вихідців з України – Ілля Виноградський, Ігор Горін, Роман Мартиненко – заснували компанію Astound Commerce, яка спеціалізується на SaaS-рішеннях для e-commerce. Офіс розробки компанії від самого початку знаходився в Україні.
У 2004 році Astound Commerce став партнером Demandware (після злиття – Salesforce Commerce Cloud). І вже у 2013-му компанія однією з перших технологічних інтеграторів платформи отримала статус Implementation Certified Partner. Програма партнерства передбачала тривалий і складний процес аналізу та сертифікацій на рівні компанії і спеціалістів.
Згодом в Україні з'явилися й інші ІТ-компанії і команди, профілем яких стала співпраця з Salesforce. Сьогодні їх можна нарахувати до двадцяти, але це лише ті, що заявляють про себе на зовнішніх ресурсах. Однак таке зацікавлення SaaS-платформами вкотре підтверджує багатовекторність і наявність абсолютно різних профілів діяльності компаній українського ІТ-бізнесу.
Наразі Astound Commerce не тільки продовжує розвивати партнерство з Salesforce, але й отримала інвестиції від фонду Salesforce Ventures для подальшого розвитку та експансії бізнесу на нові ринки.
Сьогодні є великий перелік технологічних платформ, які конкурують не лише за ринкову частку, але й за нові бізнеси та сервіси для свого портфоліо. Цілком ймовірно, що найближчим часом ми станемо свідками нових угод злиття і поглинання у цьому сегменті. У конкуренції між платформами переможцем лишиться світовий e-commerce, рівень і якість якого тільки зростатиме за рахунок удосконалення технологій та появі нових інструментів роботи з даними.
SaaS-компанії продовжуватимуть своє зростання, допоки існуватиме попит на їхні сервіси. І судячи з останнього звіту Shopify та перспектив цифрової комерції, потреба в першокласних e-commerce рішеннях та надійних платформах зростатиме пропорційно. Те саме і стосується інтеграторів CRM-систем.
Український ІТ-ринок може зайняти своє місце в екосистемі електронної комерції. У нас є успішні кейси роботи з міжнародним бізнесом, є відповідні фахівці та потрібні ресурси. Тому вже сьогодні варто слідкувати за ринком технологій у e-commerce, адже можливо, що вже з’явилися нові потенційні партнери, з якими буде цікаво працювати українським IT-компаніям.
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.