Захворіло у світі
11,622,741
Померло у світі
538,079
Вилікувалось у світі
6,302,689
Захворіло в Україні
49,607
Померло в Україні
1,283
Вилікувалось в Україні
22,193
Транспортні питання: які перспективи розвитку галузі

Транспортні питання: які перспективи розвитку галузі

Як зміниться структура перевезень у 2020 році та чи реальні плани Мінінфраструктури щодо посилення габаритно-вагового контролю на автошляхах

Цей матеріал також доступний російською
Транспортні питання: які перспективи розвитку галузі
Фото: pixabay

Мінінфраструктури планує 2020 року розвантажити автошляхи за рахунок річок і залізниці. У планах міністерства – модернізація інфраструктури припортових залізничних станцій, що дозволить збільшити перевезення залізницею експортних вантажів на 46 млн тонн.

Також на модернізацію очікує і напрям автоматичного габаритно-вагового контролю, який відповідно до планів Мінінфраструктури 2020 року перейде до повноцінного функціонування.

Чи реальні такі плани міністерства і які висновки можна зробити за підсумками роботи транспортної галузі минулого року, розповів Mind глава логістичного напряму ГО «Бізнес-Варта» Валерій Ткачов.

Залізничний транспорт

Залізничний транспорт є основою транспортної системи України і ним перевозитися близько 55% усіх вантажів у країні.

При цьому обсяг перевезення вантажів АТ «Укрзалізниця» скорочується протягом восьми років (з 2011-го). За  2011–2019 роки втрачено 155,5 млн тонн, або 33,2%. Наприклад, 2011 року обсяг перевезень вантажів «Укрзалізницею» становив 468,4 млн тонн. Раніше, у 2007 році, цей показник сягав 512,5 млн тонн.

За підсумками 2019 року АТ «Укрзалізниця» перевезено 312,9 млн тонн вантажів. Загальне падіння перевезень вантажів УЗ за рік склало -2,9%, або -9,4 млн тонн.

За даними перевізника фіксується зростання обсягів перевезення тільки трьох видів вантажів:

  • зернових +21%, або +6,9 млн тонн (до 39,8 млн тонн);
  • хімічних і мінеральних добрив +31,5%, або +1 млн тонн (до 4,4 тонн);
  • залізна руда і марганець +2,7%, або +1,8 млн тонн (до 68,3 млн тонн).

Решта вантажів без винятку показали падіння обсягів перевезення залізничним транспортом. Максимальне падіння перевезень:

  • лісових вантажів -58,2%, або -1,4 млн тонн (до 1 млн тонн);
  • мінеральних будматеріалів -19,1%, або -6,8 млн тонн (до 29,1 млн тонн);
  • металобрухту чорного -21,9%, або -0,6 тонн (до 2,4 млн тонн).

Негативний вплив на вантажообіг залізницею мають дії АТ «Укрзалізниця» щодо обмеження відвантажень з малодіяльних залізничних станцій.

Нині близько 300 вантажних станцій УЗ визнані малодіяльними, це майже 30% усіх вантажних станцій. УЗ ввела додаткову плату за подачу-прибирання вагонів на ці станції, що призвело до різкого зростання логістичних витрат вантажовідправників і скорочення вантажної бази.

Послуги з перевезення вантажів автомобільним транспортом

Основна проблема обліку перевезення вантажів автотранспортом – відсутність точних статистичних даних по цьому напряму. Так, близько 30% перевезень вантажів залишається в тіні: оплата за перевезення вантажу здійснюється за «кеш».

Орієнтовно обсяг перевезення вантажів автомобільним транспортом склав близько 242,7 млн ​​тонн. Приріст обсягу перевезення вантажів за 2019 рік становив +29,7%, або +55,5 млн тонн. Для порівняння: 2018 року перевезено автотранспортом 187,2 млн тонн.

Основні тенденції в перевезенні вантажів автотранспортом – це зростання вантажів будівельної, харчової та переробної галузей. Крім того, 2019 року фіксувалося зростання контейнерних перевезень.

Загалом ринок автоперевезень залишається висококонкурентним – йде гостра тарифна боротьба за вантажну базу. Водночас автоперевізники слабо організовані, відсутні ефективні об'єднання й асоціації автоперевізників (за винятком міжнародних автоперевізників, об'єднаних в АСМАП).

Всередині ринку мало місце протиріччя між учасниками, пов'язане з габаритно-ваговими контролем (ГВК) на автодорогах. Частина автоперевізників працює в межах ГВК, але більшість не виконують ці умови.

Найбільший обсяг перевезень вантажів із порушенням ГВК фіксується на аграрному ринку. Приблизно 60–65% аграрної продукції автоперевізники перевозять із порушенням ГВК.

Також зміцнюється тенденція до перерозподілу вантажів із залізничного транспорту на автотранспорт.

Габаритно-ваговий контроль

Окремо необхідно описати ситуацію навколо роботи Держтрансбезпеки (ДСБТ) і ГВК. Дії ДСБТ безпосередньо впливають на обсяги та структуру перевезень вантажів у країні. Служба контролює ГВК на автодорогах і в разі посилення контролю перевантаження на дорогах це може істотно змінити структуру вантажоперевезень.

Насамперед зупиниться зростання обсягів перевезення вантажів автотранспортом із подальшим підвищенням автотарифів на 20–25%. Це стимулюватиме зростання обсягів перевезення вантажів залізницею і річковим транспортом.

Водночас посилення ГВК на дорогах стимулюватиме автоперевізників перевозити вантажі в межах встановлених вагових норм (брутто не більше 40 тонн; для контейнеровозів – не більше 44 тонн; паралельно контролюватиметься навантаження на осі вантажного автотранспорту). Ці заходи дозволять зберегти автодороги. Разом з тим вартість перевезення вантажів автотранспортом істотно виросте.

Наскільки реалістичні ці плани Мінінфраструктури та ДСБТ, ми побачимо найближчим часом.

Зі свого боку нове керівництво ДСБТ стикається з рядом хронічних проблем:

  • відсутність достатньої кількості інспекторів ДСБТ (на всі дороги України – 165 000 км) є не більше 200 інспекторів;
  • катастрофічний брак вагових комплексів, а ті, що є в наявності, вимагають ремонту;
  • велика кількість вагових комплексів перебувають на балансі «Укравтодору» або ОДА, при цьому не вирішується питання їхнього передання ДСБТ.

Разом з тим плани нового керівника ДСБТ Олександра Погорєлова обнадіюють, що ситуація зміниться на краще. Так, планується значно розширити штат інспекторів на дорогах, впровадити системи автоматичного зважування вантажівок під час руху (WIM-комплекси), впровадити чітку антикорупційну політику всередині ДСБТ, оновити штат співробітників ДСБТ.

Залишається відкритим питання виділення фінансування під ці плани.

Перевезення вантажів річковим транспортом

Послуги з перевезення вантажів річковим транспортом показує позитивну динаміку. У 2019 році тільки Дніпром перевезено 11,794 млн тонн вантажу. Приріст обсягу склав 19,1%, або близько 1,9 млн тонн.

Структура перевезення вантажів річковим транспортом/динаміка приросту або його зниження:

  • зерно – 4,852 млн тонн (+54,3%);
  • будматеріали – 5,192 млн тонн (-3,9%);
  • металопродукція – 1,712 млн тонн (+32,9%);
  • нафтопродукти – 0,037 млн ​​тонн (-45,9%).

Кількість суднозаходів (с/з) по Дніпру знизилася на 26,9% (-4407 с/з) – до 11 983 суднозаходів. Це говорить про зростання ефективності річкових перевезень – перевозиться більший обсяг вантажів меншою кількістю суднозаходів.

Додатково необхідно врахувати обсяг перевезень річкою Південний Буг в обсязі близько 0,65 млн тонн і близько 6 млн тонн вантажів річкою Дунай.

Загальний обсяг вантажів річками України становить 18–18,5 млн тонн.

Водночас перевезення вантажів річковим транспортом приростає приблизно на 20% на рік.

Ринок річкових перевезень в Україні продовжує розвиватися, а його учасники очікують прийняття закону «Про внутрішні водні шляхи». Цей закон дозволить зайти на ринок України новим гравцям. Так, з'являться зрозумілі, чіткі правила роботи на річці та джерела фінансування судноплавства.

На сьогодні ринок річкових перевезень вантажів залишається досить закритим, фактично перевезенням вантажів займаються 5–7 компаній. Підтримуваний Мінінфраструктурою законопроект про ВВП покликаний стимулювати заходити судновласників під іноземним прапором.

Навколо цього процесу триває запекла дискусія, українські судновласники вимагають рівних умов для роботи українських та іноземних компаній (сьогодні українські судновласники платять акциз на паливо, ПДВ, податки на фонд оплати праці тощо).

Консультації з цього питання тривають як у робочих групах ВРУ, так і Мінінфраструктури.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті