Плани на майбутнє: за якими правилами працюватиме бізнес у 2020 році
Про головні законодавчі зміни, які впливатимуть на ведення бізнесу

Кількість скарг бізнесу на дії державних органів в Україні зменшилась у IV кварталі 2019 року на 4% до попереднього кварталу. За даними Ради бізнес-омбудсмена, підприємства менше скаржилися на податкові перевірки, податкові кримінальні справи та розірвання договорів про визнання електронної звітності.
Чи збережеться така позитивна тенденція цього року, розповіла Mind адвокат, партнер адвокатського об’єднання «Клочков та партнери» Анастасія Гурська.
Український бізнес зараз на порозі великих змін – 2020. Очікуються більш сприятливі умови для його розвитку, законодавчі тили з боку держави стають захищенішими, принаймні на папері.
За які суми ухилення від сплати податків очікувати кримінального переслідування у 2020 році? Штрафи за неоформлених працівників і нові правила взаємовідносин роботодавця та найманого працівника, які вони? Великі надії в бізнес-середовищі на чергову спробу прийняти «Маски-шоу, стоп!» – 3, адже цей закон має врегулювати дії силовиків на обшуках, і вилучати майно стане складніше. Отже, давайте по черзі.
Підвищення порогу відповідальності за несплачені податки
Найчастіше підставою для проведення обшуку на будь-якому підприємстві стає кримінальне провадження за фактом ухилення від сплати податків, яке раніше супроводжувалось додатковою кваліфікацією за фактом фіктивного підприємництва. При цьому необов’язково бути підприємством «чорного сектору економіки», а достатньо випадково мати у ланцюгу господарських відносин не зовсім добросовісних платників податків або так званих контрагентів з негативною податковою історією.
Так, законом №101-IX від 18 вересня 2019 року щодо зменшення тиску на бізнес було внесено зміни до Кримінального кодексу України та декриміналізовано ст. 205 КК України (фіктивне підприємництво), а також підвищено поріг щодо сум несплачених податків, за яких може бути притягнуто до кримінальної відповідальності.

Тобто фактично, якщо в органу досудового розслідування є відповідні підстави (певні відомості та дані) вважати, що на ці суми (в інфографіці) можуть бути факти ухилення від сплати податків до бюджету у відповідної компанії чи групи компаній, то цілком імовірно очікувати на обшуки, тимчасові доступи та допити керівництва і працівників.
Зменшення штрафів за порушення КЗпП
Ще одним новим законом парламент знизив суму штрафу за порушення трудового законодавства. Таким порушенням грішать українські компанії, котрі не поспішають з офіційним прийняттям працівників у штат. А отже не узаконюють роботу найнятого персоналу. Інші ж оформлюють на мінімальну заробітну плату, а решту коштів – «у конверті». Наприкінці 2019-го Верховна Рада прийняла закон №378-IX від 12 грудня 2019 «Про внесення змін до Кодексу законів про працю України», яким було суттєво зменшено розмірі штрафів за порушення трудового законодавства.
За законом, у 2020 році на роботодавців, які порушують умови щодо офіційного працевлаштування, чекає штраф у 10-кратному розмірі мінімальної заробітної плати, тобто 47 230 грн, тоді як до внесення змін штраф становив 30-кратний розмір мінімальної заробітної плати.
Трудові відносини по-новому
Цілком імовірно, що у 2020-му бізнес очікують кардинальні зміни з регулювання в окремих напрямках. Так, Кабінет Міністрів України запропонував проект закону «Про працю» №2708, який фактично замінить Кодекс законів про працю України та для бізнесу пропонує цілком нове регулювання трудових відносин, зокрема:
- обов’язкове підписання письмових трудових договорів з усіма працівниками з чіткою деталізацією прав і обов’язків обох сторін;
- деталізовано порядок і строки розірвання трудових договорів з різних підстав;
- легалізовано фрілансерів;
- на законодавчому рівні пропонується закріпити порядок проведення перевірок тощо.
Відповідальність силовиків за вилучене на обшуках майно
Важливим законопроектом для бізнесу є так званий «Маски-шоу, стоп!» – 3 №2740 від 15 січня 2020 року, який пропонує внести зміни щодо заборони вилучення носіїв електронної інформації у випадку, коли доказове значення мають лише самі електронні файли тощо. І дійсно, для чого безпідставно вилучати комп’ютерну техніку, яка є основним інструментом праці в офісах, якщо іноді достатньо скопіювати інформацію доказового значення.
Більше того, законопроект пропонує ввести відповідальність слідчих і прокурорів за незаконне вилучення майна та за втрату вилученого майна. У будь-якому випадку такі зміни є необхідними, оскільки зменшать випадки блокування господарської діяльності через необґрунтоване вилучення комп’ютерної техніки.
Новий порядок віднесення платників податку ПДВ до ризикових
З 1 лютого 2020 року діє новий порядок щодо блокування/розблокування податкових накладних та порядок віднесення платників податку ПДВ до ризикових. Так, 11 грудня 2019 року постановою Кабінету Міністрів України №1165 було затверджено порядки з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Постанову опублікували 23 січня 2020 року.
Найбільшою проблемою для бізнесу протягом останніх двох років було блокування реєстрації податкових накладних як з причин ризиковості самої господарської операції, так і з причин віднесення платника податку до числа ризикових. Найцікавіше те, що більшість підприємств не здогадувалося, що першопричиною в блокуванні податкових накладних є віднесення підприємства до числа ризикових.
Як наслідок, бухгалтери підприємств подавали письмові пояснення з документами для підтвердження, що господарська операція не є ризиковою, а потім скаргу до ДФС України і, незважаючи на наявність аргументів, що господарська операція є законною, отримували відмову в розблокуванні податкової накладної, оскільки відносились до числа ризикових.
Проблема в тому, що після таких відмов єдиний шлях – лише до суду. Він тривалий і тягне за собою витрати на судовий процес. За цей період у підприємств накопичувалось достатньо проблем з контрагентами у вигляді штрафів, неможливості продовження співпраці тощо.
При цьому питання виключення з числа ризикових майже ніяк не регулювалось, не було чіткого порядку розгляду такого питання і строків розгляду. В порядку №1165 відтепер чітко передбачена процедура виключення підприємства з числа ризикових, підстави для прийняття рішення для включення в таких перелік, семиденні строки розгляду питання відповідною комісією та можливість контролю свого статусу платником податку. У законі більш деталізовано і порядок розгляду питань блокування податкових накладних.
Тобто платникам ПДВ у 2020 році має бути простіше працювати і захищати свої права.
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.