Карантин vs бізнес: як сон може підвищити прибутки компанії
Проблеми зі сном робітників можуть перетворитись на проблеми компаній. Як їх уникнути?

Напередодні в Україні запроваджено карантин для запобігання розповсюдженню короновірусу. Сьогодні, 13 березня, у Всесвітній день сну пояснюємо, як цю ситуацію повернути на користь бізнесу і на що звернути увагу, поки є час на роздуми.
Експерти наголошують, що чим більше робітники відпочивають та висипаються, тим кращою є продуктивність їхньої роботи, атмосфера в колективі та прибутки компанії загалом.
Як проблеми сну та безсоння впливають на робочі процеси і чому ці, здавалось би особисті проблеми, мають турбувати власників бізнесу, розповіла Mind експерт компанії MCIS Language Solutions, кандидатка біологічних наук Ілона Свєженцева.
Як сон впливає на продуктивність та працездатність
Доктор Розекайнд (Mark R. Rosekind) та його колеги досліджували вплив тривалості сну близько 4000 робітників на фінансові ризики чотирьох великих американських корпорацій. І виявили, що нестача сну та безсоння різко знижували продуктивність та працездатність персоналу, а також безпеку на виробництві. Втрату продуктивності одного невиспаного працівника на рік оцінили у $1967.
Загальна сума фінансових втрат чотирьох корпорацій була ще більш приголомшливою і становила $57 млн на рік.
Більше того, Годет Каєр (Godet-Cayre ́ V) та співавтори показали, що працівники із важкими порушеннями сну та безсонням протягом року без вагомої причини пропускають у середньому 11,5 робочих днів, тоді як люди, які добре сплять, лише 7.
Доктор Бранес (Barnes C.M.) із Бізнес-школи при університеті Вашингтона виявив, що люди із хронічним недосипанням більш схильні брехати колегам по роботі та менеджерам. Подібна неправда може бути як досить невинною, наприклад те, що вони досі не отримали безкоштовних лотерейних білетів, так і небезпечною для бізнесу, як от фейкові фінансові звіти, підроблені скарги клієнтів або звинувачення колег у скоєні власних помилок.
Ізраїльський дослідник Леві (Lavie P.) показав, що люди із гіршою якістю та кількістю сну менше задоволені своїм місцем роботи та мають напружені стосунки із колегами і керівництвом. Вони можуть діяти нахабно, поводяться агресивно та вдаються до насильства. Такі люди часто страждають від депресії.
Хронічні недосипи є небезпечними для здоров’я персоналу незалежно від їхнього місця роботи. Так, у офісних працівників перманентно поганий сон може бути причиною підвищення ризиків розвитку астми, гіпертонії, артриту та варикозу, а робітники заводів, які сплять менше шести годин, частіше ненавмисно засинають на роботі та можуть травмувати себе та інших під час небезпечних виробничих процесів.
Чому сон є таким важливим для людини
Звернемося до теорії. Під час сну відбувається відновлення мозку, а після пробудження загострюється наша індивідуальна настороженість. Тоді як повна або часткова нестача сну призводить до так званого індукованого стану зниженої пізнавальної діяльності. Це відбувається завдяки скороченню функціювання мозку, особливо в області перифронтальної кори, у якій знаходиться велика кількість ділянок, які залучені до контролю емоцій та гальмівної поведінки людини. Саме тому недостатній сон уповільнює роботу працівників та зменшує їхню здатність контролювати емоції, але не здатність до роботи, базованої на правилах та інструкціях. Мова йде про нетворчу рутинну роботу, наприклад, заповнення бланків чи фінансових форм.
Тож порушення сну та безсоння робітників є важливою проблемою для власника бізнесу. На жаль, медики та роботодавці рідко фокусують увагу на цих питаннях, але саме робочий графік згубно впливає на фізіологію нашого сну.
Особливо вразливими є наступні категорії працівників:
- люди, що часто їздять у закордонні відрядження зі зміною часових поясів;
- працівники так званих розширених змін (9–12 годин поспіль);
- співробітники, що живуть у віддалених районах міста і мають витрачати багато часу на дорогу, тим самим скорочуючи такий дорогоцінний відпочинок;
- працівники зі статусами «за викликом»;
- люди, які працюють у переходи день-ніч.
Як бізнес може піклуватись про персонал
З одного боку, здається, що проблеми сну – це особиста справа кожного, але насправді менеджер, який піклується про прибутковість власного бізнесу, продуктивність персоналу та здорову атмосферу в колективі, мав би посприяти практиці здорових звичок сну серед своїх співробітників. Найпростішим та найлегшим способом є проведення інформаційної політики про важливість здорового сну для кращої ефективності та безпеки роботи. Наприклад, такі компанії, як Procter & Gamble.Co та Goldman Sach Group Inc., пропонують своїм працівникам відвідувати безкоштовні курси з гігієни сну. Це є швидким та малозатратним способом покращення ситуації, сучасні технології навіть дозволяють створити короткий онлайн-курс багаторазового використання.
Крім того, керівництво вищезгаданих компаній у всіх своїх відділеннях та офісах встановило спеціальне освітлення, спектр світла якого можна легко регулювати протягом дня. І це дуже зручно, адже світло синього спектру руйнує мелатонін – так званий гормон сну. Тому якщо в другій половині дня приглушити синє світло у офісі та на моніторах комп’ютерів, можна позбутися більшості проблем зі сном.
Ще одним важливим кроком для підвищення продуктивності персоналу може бути створення гнучкого робочого графіку. Такі бізнес-гіганти, як Nike та Google, уже адаптувалися під циркадні ритми працівників та дозволили «жайворонкам» починати та закінчувати робочий день раніше, а «совам» – пізніше. Це збільшило прибутки компаній в середньому на 30%. Вони також дозволили своїм співробітникам спати протягом робочого дня в кімнатах відпочинку. І це теж позитивно вплинуло на прибутки, адже ще у 1990-ті роки науковці NASA виявили, що короткий сон (протягом 26 хвилин) у другій половині робочого дня покращує продуктивність співробітників на 50%. Ось уже близько 30 років вони продовжують це практикувати та залишаються однією із провідних та найбільш ефективних компаній із дослідження космосу. Мабуть, це є одним із секретів їхнього успіху, який можна спробувати безболісно запровадити і в деяких українських компаніях.
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.