Технології в рекрутингу: як правильно шукати «мізки»
Як змінився ринок і як технології дозволяють оптимізувати процес підбору персоналу

Найбільш затребуваними фахівцями в 2019 році були айтішники та менеджери з продажу. З IT – були пов'язані 15% всіх вакансій. Менеджери з продажу також склали 15%. До такого висновку дійшли експерти, проаналізувавши відповідну базу.
Як працюють професійні рекрутери і які технології застосовують для ефективного пошуку фахівців, розповіла Mind керуючий партнер компанії O2IT Recruitment Рената Карпенко.
Рекрутер – це сполучна ланка між компанією і здобувачем. Процес найму схожий на складання мозаїки: бізнес і кандидат повинні точно підходити один одному за всіма параметрами.
Технології дали можливість оптимізувати процеси рекрутингу, зробити їх більш точними, змістити фокус з рутинної роботи на стратегічні завдання. Разом з цим основна частка в рекрутингу – жива і довірча взаємодія між людьми, консультування; аспекти, які неможливо делегувати алгоритмам. Незважаючи на глобальну автоматизацію і запуск чат-ботів, люди, як і раніше, хочуть спілкуватися з людьми.
Технологічний пошук
Згідно з даними Recruiterbox, 81% роботодавців використовують смартфони для пошуку кандидатів, і 70% претендентів – для пошуку роботи. Набирає обертів програматик-реклама вакансій: алгоритм використовує дані та розміщує рекламу на тих платформах, де знаходиться потенційний співробітник у певний час.

Програматик-рекрутмент ефективний для пошуку серед пасивних кандидатів – тих, хто не готовий сьогодні міняти місце роботи, але постійно моніторить ринок на предмет цікавих пропозицій. Алгоритм визначає цільову аудиторію на основі оцінки поведінки кандидата в соцмережах.
Аналітика та правильний вибір
Рекрутеру потрібно проаналізувати величезну кількість профілів кандидатів, щоб знайти потрібного. Аналітиці піддається безліч метрик. Це повторюваний процес, в якому обсяг даних постійно зростає.
Раніше рекрутеру доводилося опрацьовувати сотні резюме одне за іншим, зараз частину цієї роботи виконує штучний інтелект. Закриття вакансії – це завжди час, а значить, і витрати для бізнесу. Крім того, 74% рекрутерів у минулому мали досвід найму невідповідної людини, а кожен промах у рекрутингу вартує компанії в середньому близько $15 000 (дані CareerBuilder). Трекінгові системи консолідують і централізують дані про кандидата, зібрані за допомогою різних каналів.
ATS (applicant tracking system) – система управління рекрутинговим процесом. Пам'ятайте: ідеальних систем не існує. Перш ніж зробити вибір, проведіть порівняльний аналіз. Виділіть для себе найпріоритетніші галузі, які повинна покривати ATS. Завдання системи – спрощувати, а не ускладнювати роботу рекрутера – це одне з правил, яке варто знати при виборі системи.
Серед українських ATS мені найбільше імпонує CleverStaff. Рішення має як низку переваг, так і зон для поліпшення. Продукт постійно вдосконалюють.
Система має всі шанси в майбутньому стати конкурентом зарубіжних Lever, Workable або Greenhouse.

Також доступні й інші корисні рішення, але як визначити, наскільки вони наразі необхідні бізнесу? Наприклад, якщо в компанії працюють три людини, і зростання в найближчому майбутньому не планується, то придбання ATS буде недоцільним. Процес заради процесу – невірний підхід. Будь-яка автоматизація рекрутингу має полегшувати процес і знижувати вартість підбору персоналу. Важливо, щоб інструменти відповідали потребам, цілям і можливостям організації.
Еволюція інтерв'ю
Інтернет дав можливість вільного спілкування, перебуваючи на відстані тисяч кілометрів. Створення і розвиток застосунків для відеодзвінків змінили і ринок праці, і ведення бізнесу в цілому. Прив’язаність до місця і особиста присутність у офісі для багатьох компаній вже не є обов'язковими. Чим менше обмежень, тим більше можливостей.
Змінився підхід до проведення інтерв'ю. Його проведення в онлайні економить час здобувача і прискорює процес рекрутингу. Відеодзвінки популярні серед 60% рекрутерів і 57% претендентів (згідно зі статистикою Yello). Як повідомляє Jobbatical, 5 хвилин відеоінтерв'ю прирівнюються до анкети з 200 питань.
Skype і Zoom давно стали звичними інструментами комунікації. Застосунки можуть зробити процес найму не тільки ефективним, але й цікавим. Наприклад, канадський McDonald's був першим великим брендом, який використовував Snapchat. Компанія запустила Snapplications – акцію, під час якої мільйони кандидатів могли пройти інтерв'ю, розповівши, чому вони хочуть працювати в мережі. Короткі відео надходили на портал для найму канадської франшизи.
NLP, або Natural Language Protocol, дозволяє чат-ботам проводити текстові і голосові інтерв'ю, оцінювати кандидата впродовж декількох хвилин. Штучний інтелект і машинне навчання покращують досвід кандидата (candidate experience): підтримують його залученість, швидко відповідають на питання, інформують про вакансії та повідомляють новини компанії. Віртуальні асистенти допомагають рекрутерам управляти базою даних талантів у реальному часі та бути послідовним у спілкуванні.
Технології vs людський фактор
Інструменти, які з'являються на ринку сьогодні, не пропонують унікальних рішень: програми і застосунки схожі один на одного. Крім того, вони не вирішують основний виклик рекрутингу – вміння грамотно і ефективно комунікувати. Більшість рішень націлені тільки на пошук. Досвід показує, що всі продукти автоматизації відіграють допоміжну роль. Прогнози про те, що через 10 років чат-боти повністю витіснять рекрутерів, надумані.
Ефективний інструмент, який можна застосувати на практиці, – це нетворкінг. Маючи позитивний персональний бренд, знайомства працюють на рекрутера. Показник успіху – не холодний пошук серед тисяч резюме, а коли кандидат відстежує новини, які професіонал транслює на ринку, і приходить до рекрутера сам.
У найближчому майбутньому попит на якісних рекрутерів залишиться високим. Навіть більше, роль рекрутера прагнутиме до едвайзінгу і консультування як для сторони, що наймає, так і для кандидата. Професія виходить далеко за рамки сорсингу і закриття вакансії. У сфері підбору персоналу якість перемагатиме над кількістю. На ринку залишаться ті, хто постійно вчиться, зростає професійно і особистісно, а також швидко ухвалює рішення. IT-рекрутинг вимагає терпіння, багатозадачності та ерудованості. Тоді як технології візьмуть на себе рутинні завдання, професія рекрутера стане більш інтелектуальною та креативною.
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.