Коронавірус vs бізнес: як забезпечити віддалену роботу без збоїв

Коронавірус vs бізнес: як забезпечити віддалену роботу без збоїв

Про нові можливості телекоммереж

Этот материал также доступен на русском языке
Коронавірус vs бізнес: як забезпечити віддалену роботу без збоїв

Карантин рано чи пізно закінчиться, а от необхідність працювати віддалено залишиться. І тут важливо грамотно організувати процес. Докладніше про це розповів Mind CIO «Укртелекому» Кирило Гончарук.

Багато хто мріяв працювати віддалено – не з'являтися у офісі, не витрачати час на затори і не штовхатися в метро, пів дня не залишати спальне місце. Карантин показав, що у такого формату роботи недоліків нітрохи не менше, ніж у офісної. Однак, якщо правильно адаптуватися, дистанційно можна працювати ефективно, швидко і, головне, безпечно.

Самоорганізація та чіткі терміни

Щоб працювати віддалено – вдома, у кафе або коворкінгу – в першу чергу необхідна висока самоорганізація. Це стосується і працівників, і самих компаній. Для віддаленої роботи бізнесу слід забезпечити системність процесів, чіткий розподіл завдань і їх контроль.

Для співробітників важливо правильно розподілити час на вирішення конкретних завдань – потрібно призначати для себе певні терміни, незалежно від того, що ти робиш це віддалено або у офісі, вночі чи вдень.

Зберігаємо безпеку у віртуальному офісі

Зсув у бік віртуальних офісів у світі відбувається вже п'ять–сім років. З технологічної точки зору останні років п'ять дуже активно розвиваються різні хмарні сервіси. Вони дозволяють працювати з усіма тими інструментами, які є у користувачів у корпоративному оточенні, з будь-якого місця на планеті.

Для B2C це в першу чергу Google Диск, Google Документи. Для B2B у Google існує GSuite, у Microsoft – МSOffice 365. Завдяки таким сервісам можна працювати з усіма корпоративними документами в хмарі, не зберігаючи їх локально.

Це найдоступніший інструментарій, але в нього є низка обмежень щодо безпеки. При роботі в хмарі користувач має можливість зберігати документи на свій комп'ютер. Під час карантину часто сім'ї працюють на одному пристрої. У підсумку виходить «звалище» документів, яке буде досить цікавим матеріалом для зловмисників, якщо вони захочуть отримати доступ до цієї інформації.

Ми в «Укртелекомі» пішли іншим шляхом. Дистанційна робота в компанії побудована за технологією BYOD (Bring Your Own Device). У сам проєкт «Укртелеком» інвестував ще два роки тому, а у 2019-му вендор Mobile Iron визнав його найбільшим у Східній Європі.

Ми організували управління 7000 користувачів. І зараз, коли почався карантин, дозволили їм використовувати власні пристрої. При цьому в співробітників усі корпоративні дані зашифровані.

Якщо раніше ми забезпечували можливість одночасної віддаленої роботи близько 0,5% активних користувачів (це не весь персонал), то до карантинної віддаленої роботи підійшли підготовленими і збільшили цей показник до 50% одночасно працюючих користувачів. Тобто ріст у 100 разів.

Як альтернативу можна використовувати віртуальні робочі місця або Virtual Desktop Infrastructure, за допомогою яких користувачеві дається віртуальний комп'ютер у корпоративному середовищі.

Користувач до нього віддалено підключається і отримує знайоме корпоративне оточення з усіма вимогами інформаційної безпеки, з доступом до всіх його систем, як ніби він знаходиться всередині.

Ми у себе використовуємо «тонкі» клієнти. Це умовний мінікомп'ютер, який вміє запускати тільки браузер і підключатися до віртуального робочого місця. Найпоширеніше і технологічно вірне рішення.

Як покликати сисадміна

З боку ІТ важливо також забезпечити своєчасну реакцію, віддалену підтримку співробітників. Необхідно вирішити проблему підтримки користувачів на їх власних віддалених пристроях, коли вони знаходяться незрозуміло де і незрозуміло, як до них підключитися.

Завдання ускладнюється тим, що в період карантину не завжди є можливість фізично бути поруч.

Звичайно, існує TeamViewer. Але непідготовленому співробітнику треба телефоном розповісти, як поставити цю програму на комп'ютер, як розшарити доступ для IT-фахівця, щоб він міг зайти на робоче місце і подивитися, що там відбувається.

Відповідно, у корпоративній системі повинен бути інструмент віддаленого підключення для оперативної допомоги. Не варто забувати і про підвищення технологічної грамотності співробітників, зокрема, у сфері інформаційної безпеки.

Найчастіше на домашніх комп'ютерах, будемо чесними, навіть немає банального антивірусу: люди нехтують вимогами захисту власних пристроїв і даних.

Навантаження на телеком – чи можна впоратися?

Ще один важливий момент нормальної віддаленої роботи залежить вже не від IT-рішень, а від функціонування телекоммереж у принципі. Особливо зараз, на карантині, коли безліч користувачів працюють з дому.

За даними Huawei, трафік у середньому по Європі виріс на 40%. Єврокомісія навіть зобов'язала відеосервіси YouTube і Netflix знизити якість з FullHD до SD.

В Україні, зважаючи на відсутність регульованого телеком-ринку, маленькі провайдери, які забезпечували пару будинків, зараз просто не витримують навантаження на свої мережі. Як результат, у користувачів виникає проблема з доступом до інтернету.

Відповідно, бізнесу необхідно не тільки надати з боку ІТ потужності для можливості віддаленого доступу співробітників, але і забезпечити їх надійними «останніми милями», які не завжди забезпечують оператори з хорошою мережею.

Також для спільної віддаленої роботи, крім хмарних сервісів, використовуються і сервіси телекомпровайдера у вигляді аудіо- або відеоконференцій.

Припустимо, віртуальна АТС «Укртелекому» дозволяє користувачам створювати віртуальні конференції та здійснювати переадресацію дзвінків на будь-які пристрої. Viber, Zoom або Skype не дозволять вам отримати міський офісний номер, на який звикли дзвонити клієнти компанії.

Вимушений карантин прискорить перехід на віддалену роботу

У Microsoft вже заявили, що за час карантину використання їх хмарних сервісів спільної роботи збільшилося в 7,5 раза. Це по всьому світу. Велика частина бізнесів і людей, які вже почали використовувати інструменти для віддаленої роботи, продовжать так робити і далі.

Звичка формується за 30 днів. Через 30 днів люди звикнуть до того, що можна працювати абсолютно спокійно у віддаленому режимі та зовсім не обов'язково збиратися всім разом, щоб вирішити якесь питання.

Відсоток користувачів, які йтимуть у хмарні сервіси, неодмінно зросте. Навіть більше, це буде стрімкий стрибок, тому важливо до нього підготуватися.

Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.

Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.

Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті