Захворіло у світі
18,080,067
Померло у світі
689,370
Вилікувалось у світі
10,691,528
Захворіло в Україні
73,158
Померло в Україні
1,738
Вилікувалось в Україні
39,876
Коронавірус vs бізнес: як переживає карантин транспортна галузь

Коронавірус vs бізнес: як переживає карантин транспортна галузь

Як карантин вплинув на обсяги перевезень и зайнятість у цій сфері

Цей матеріал також доступний російською
Коронавірус vs бізнес: як переживає карантин транспортна галузь
Фото: pixabay

На початок травня в Україні кількість зареєстрованих безробітних на 48% більше порівняно з травнем 2019 року. Такі дані оприлюднила днями Державна служба зайнятості.

Як змінилися в транспортній сфері за період карантину показники зайнятості та обсяги вантажоперевезень, розповів Mind глава логістичного напрямку ГО «Бізнес-Варта» Валерій Ткачов.

Автомобільні перевезення

Вантажні перевезення

Близько 30% внутрішніх вантажоперевезень знаходиться в тіні – поза зоною офіційного оподаткування. Оскільки в цьому сегменті дуже багато самозайнятих працівників, ФОПів, то тут складно прорахувати або спрогнозувати зростання безробіття.

Водночас за обсягами перевезень очікуються зменшення. Так, міжнародні перевезення скоротяться на 30–40% через карантинні обмеження і падіння промислового виробництва.

Внутрішні перевезення очікує падіння на 15–20% від загального обсягу вантажоперевезень. За підсумками року загальне падіння вантажоперевезень складе близько 10–15%. Тут підтримку автотранспорту становитимуть обсяги, які були перенесені із залізниці.

Нагадаю, що у 2019 році автотранспортом було перевезено близько 190 млн тонн вантажу.

У цілому автоперевізники недоотримають близько 3,8–4 млрд грн.

Пасажирські автоперевезення

Цей вид перевезень зупинений на 2–3 місяці карантину (попередньо). У сегменті пасажирських перевезень планується падіння на 45–50%.

У 2019 році офіційно було перевезено 1804 млн пасажирів. При цьому ринок автоперевезень перебуває в тіні на 60–80%. Ліцензовані автоперевізники, які беруть участь в конкурсах на маршрути, не перевищують 30% від загальної кількості автоперевізників.

Залізничний транспорт

Вантажні перевезення

Падіння обсягів перевезення вантажів АТ «Укрзалізниця» в першому півріччі 2020 року може скласти 5–7%, або близько 10 млн тонн вантажу. За підсумками першого півріччя 2020 року АТ УЗ орієнтовно перевезе 146 млн тонн. У 2019 році за аналогічний період «Укрзалізниця» перевезла 156,8 млн т.

Найбільше падіння вантажоперевезення очікується в першому півріччі 2020 року за наступними вантажами:

  • кам'яне вугілля (20%) – 3,5–4 млн тонн;
  • кокс (15%) – 0,33 млн тонн;
  • нафтопродукти (5%) – 0,05 млн тонн;
  • цемент (5%) – 0,05 млн тонн;
  • вантажі 2-го і 3-го тарифного класу.

Позитивна динаміка вантажоперевезень можлива в першому півріччі тільки в перевезенні зерна, металобрухту, руди і контейнерів.

У грошовому вираженні АТ «Укрзалізниця» за вказаний період недоотримає близько 3–3,5 млрд грн.  Динаміка другого півріччя поки не зрозуміла.

Сценарій розвитку ситуації залежатиме від:

  • тривалості карантинних заходів в Україні, їх жорсткості;
  • світової кон'юнктури на сировинні товари з України (зерно, руда, метал);
  • стану промислового виробництва в Україні;
  • від періоду відновлення світової економіки;
  • дій АТ УЗ щодо забезпечення безперебійного перевезення вантажів.

Пасажирські перевезення

Повністю зупинено з 11 березня 2020 року. Очікуємо часткового відновлення у другій половині травня.

У 2019 році «Укрзалізниця» перевезла близько 154 млн осіб. Через карантин обсяг пасажирських перевезень скоротиться до 110–115 млн осіб на рік.

Крім того, очікується зменшення операційних доходів від перевезення пасажирів на 2,8 млрд грн.

При цьому в цілому пасажирські перевезення генерують близько 12,6 млрд грн операційних збитків у перебігу року, але вони покривають частину постійних витрат на утримання залізничної інфраструктури.

Авіація

Найбільш потерпілий від карантинних заходів вид транспорту. За попередніми розрахунками, авіаперевезення зменшаться на 40%.

У 2019 році загальний розмір авіаперевезень склав близько 24 млн осіб. У 2020 році, згідно з оптимістичними прогнозами, це буде 14–15 млн осіб при відновленні перельотів у червні – липні 2020 року.

При цьому «Аерорух» фіксує майже повну зупинку авіатрафіку над нашою країною (падіння 97%).

Втрати галузі складуть близько 10–15 млрд грн.

Авіакомпанії мають запас міцності не більше ніж на три місяці. Подальший простій може призвести до банкрутства малих і середніх авіакомпаній. Є великий ризик безробіття в цій сфері.

Так, один літак під простоєм – це 4–5 екіпажів, або 36–50 осіб. Більшість вітчизняних компаній відправить персонал в неоплачувану відпустку. Вихід з кризи авіаторам варто очікувати не раніше 2021–2022 років.

Річковий транспорт

За підсумками року цей напрям покаже приріст. У 2019-му обсяг вантажів, перевезених водним транспортом, склав близько 12 млн тонн вантажів. Цьогоріч планується близько 13,5–14 млн тонн (або плюс 10–15%), за рахунок аграрних і будівельних вантажів. При цьому в 2020 році вперше аграрні вантажі можуть перевищити обсяги будівельних вантажів у структурі перевезень.

Крім того, приріст очікується і в портовій галузі. Приріст перевалки зросте на 10%, до 176 млн тонн, в основному за рахунок аграрних вантажів і руди.

Кому знадобиться підтримка

Підтримувати терміново необхідно найкритичніші напрямки – авіаційну галузь і «Укрзалізницю».

УЗ – це основа транспортної системи України (65% вантажів і 35% пасажирів). Через профіциту вагонів на ринку УЗ позбулася доходу від оренди вагонів загального парку (втрата вагонної складової залізничного тарифу).

Тепер вантаж в основному перевозитися приватним вагоном. При цьому інфраструктурна складова залізничного тарифу не покриває поточні витрати УЗ.

Дуже гостро постало питання підвищення саме інфраструктурної складової тарифу та зближення тарифних класів (розрив у 2,7 раза між вартістю транспортування різних тарифних класів).

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті