Антивірусний креатив: як згуртувати команду після карантину
І чому креативні сесії підвищують імунітет компанії до кризи

Карантин скоро закінчиться, але питання підтримки «імунітету» команди до фізичних і психологічних недуг залишиться актуальним назавжди. Які заходи, окрім вакцинації, вітамінізації та фізичних вправ, зробити, щоб люди в компанії були здоровими? Що допоможе швидше налагодити бізнес-процеси, згенерувати нові ідеї і стабілізувати мотиваційну «температуру» співробітників? На ці та інші питання спеціально для Mind відповідає Ольга Дудник, консультант з управління Edutainment Studio.
Як повернутися до ладу?
На етапі виходу з карантину та повернення команди до звичного формату роботи необхідно регулярно залучати співробітників до творчого процесу. Не зайвим буде проводити креативні сесії для вирішення поточних завдань.
Науково доведений факт: креативне мислення сприяє підвищенню імунітету – як фізіологічного, так і психологічного. Вчені виявили, що творчий процес активізує особливий «потоковий» стан, який незалежно від отриманого результату наповнює наш мозок сумішшю з п'яти нейрохимичних речовин: норадреналіну, дофаміну, ендорфінів, анандаміду й серотоніну.
Такий «коктейль» змінює сприйняття часу, допомагає швидше обробляти інформацію, підвищує концентрацію уваги, задоволення від роботи та продуктивність. І він дуже корисний для нашої імунної системи.
Зокрема, наукові дослідження та факти, присвячені цьому феномену, детально описані в книжці Стівена Котлера «Викрадаючи вогонь».
Як організувати і провести креативну сесію?
Незалежно від того, у якому форматі зараз працює ваша команда – онлайн або офлайн – дуже добре зарекомендувала себе модель CREATE, докладніше про яку Mind писав раніше.

Clear goals. Визначаємо цілі та завдання.
Які завдання допоможуть вирішити креативні сесії:
- як мінімум – знизити рівень стресу в команді, як максимум – підвищити рівень щастя;
- згуртувати колектив і підвищити рівень залученості, особливо в режимі дистанційної роботи;
- підвищити імунітет до вірусного середовища;
- розвинути креативне мислення як навичку;
- переключити команду на позитивний сценарій розвитку подій;
- знайти вихід із форс-мажорних ситуацій, що виникли несподівано;
- створити нову антикризову стратегію розвитку компанії.
Responsibility. Залежно від цілей і завдань визначаємо відповідальних, провідних, фасилітаторів – тих людей, які структуруватимуть різноспрямований творчий процес і підбивати підсумки.
Environment. Визначаємо «середовище» і склад команди..
Нестандартні обставини та прихильність «політиці різноманітності» в команді – важливі складові успіху креативної сесії.
Як довели результати дослідження, проведеного Boston Consulting Group (BCG), компанії, у яких схвалюється різноманітність думок, культур, вікова й гендерна різноманітність, отримують на 19% більший дохід.
Онлайн-режим – це середовище, яке саме собою вибиває учасників із зони комфорту. Але, якщо ваша компанія давно проводить мозкові штурми та фасилітації в дистанційному режимі, сміливо експериментуйте з технологіями, спробуйте провести креативну сесію в просторі віртуальної реальності
Action beyond limits. Створюємо зв'язки між різними явищами найбільш різноманітними способами.
Перемикайте список негативних чинників або подій на позитивні, грайте з асоціаціями, звертайте увагу на випадкові збіги, робіть безглузді речі та схрещуйте несумісні об'єкти.
Багато революційних ідей народилося саме внаслідок методу «Схрещування» – від мегапопулярних кулінарних рецептів і до Orbiting Rainbows, рішення використовувати блискітки для того, щоб телескоп міг бачити зірки та екзопланети.
Організувати процес «схрещування» в команді дуже просто. Ось один із методів:
- сформуйте «творчу» групу;
- виберіть 20 випадкових об'єктів (будь-яких);
- розташуйте їх у дві колонки по 10 слів;
- візьміть об'єкт зліва й поєднуйте з об'єктом справа та навпаки;
- знайдіть «багатообіцяючі» пари для створення «винаходу»;
- будьте готові знайти ідею там, де ви її не шукаєте.
Багато ідей для виходу за межі стереотипів можна знайти в книжці-тренажері Майкла Мікалко «Рисовий штурм в картках. 56 інструментів для пошуку нестандартних ідей» або в книжці Стіва Роулінга «Я хочу більше ідей. Понад 100 технік і вправ для розвитку творчого мислення».
Або на таких онлайн-ресурсах, як Toolbox чи IdeoU.
Team of volunteers. Акцентуємо на добрій волі.
Насильство та концентрація на грошах гальмують потік креативу й вихолощують залученість, тому участь у креативній сесії передбачає добровільність.
Як найкраще залучити команду до активної участі?
В анонсі задіяти мотиви «вищого порядку»:
- бажання гуртом добре провести час;
- цікавість;
- прагнення до професійного зростання;
- відповідальність перед командою;
- розуміння того, що результат креативної сесії впливає на розвиток проекту й компанії.
Emotions. Емоції – важлива складова креативної «імунотерапії».
Під час заходу закріплюйте WOW-ефекти похвалами, фіксуйте їх на фото, резюмуйте ідеї та рішення в підсумкову презентацію і/або надихаючий план дій.
Зробіть яскраві публікації на корпоративних медіаресурсах і в соцмережах – це додасть команді сил для реалізації запланованого.
А регулярна «підзарядка» команди через креативні сесії в підсумку забезпечить стійку здорову робочу атмосферу.
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.