Захворіло у світі
61,707,636
Померло у світі
1,443,673
Вилікувалось у світі
39,491,151
Захворіло в Україні
709,701
Померло в Україні
12,093
Вилікувалось в Україні
335,135
Хочеш миру – готуйся до війни: як Україна формує запас озброєння

Хочеш миру – готуйся до війни: як Україна формує запас озброєння

Чим ВПК відповідає на виклики часу

Цей матеріал також доступний російською
Хочеш миру – готуйся до війни: як Україна формує запас озброєння

Напередодні стало відомо, що протягом минулого тижня на окуповану частину Донецької та Луганської областей Росія через неконтрольовану ділянку кордону доставила не менше 10 одиниць бойової броньованої техніки і близько 30 вантажних автомобілів зі стрілецькою зброєю. Також, за даними Головного управління розвідки Міноборони, зафіксовано і прибуття на цю територію найманців – громадян РФ.

Водночас оголошення режиму тиші в зоні військових дій на Донбасі не скасовує планів України з підготовки озброєння для Збройних сил України (ЗСУ). Наприклад, днями Державний концерн «Укроборонпром» представив проект першого галузевого холдингу на базі науково-виробничого комплексу (НПК) «Іскра». Крім того, триває робота і з модернізації нашої військової техніки та зброї.

Як Україна готує озброєння і чи все йде за планом, проаналізував для Mind військовий експерт Михайло Жирохов.

В умовах тривалої війни на Донбасі переозброєння нашої армії має бути одним із пріоритетів всієї оборонної політики держави. Принаймні так було в попередні роки. Як це реально відбувається нині, спробуємо розібратися, спираючись на результати роботи нашого військово-промислового комплексу (ВПК) за сім місяців минулого року, згідно з даними з відкритих джерел.

Отже, згідно з бюджетною програмою, яка була озвучена Міністерством оборони України, 2020 року планується витратити 22 735 млн грн, з них на закупівлю й модернізацію зброї і озброєння – 11 113 млн грн, на закупівлю військової техніки за контрактами, які були укладені під держгарантії, – 1 696 млн грн (з них 284,9 млн грн буде спрямовано на оплату відсотків за кредитами, отриманими під держгарантією).

Військові за 2020 рік хочуть отримати, зокрема, 198 одиниць бронетехніки, 135 з них – за рахунок попередніх проплат. Також очікується постачання 358 одиниць автомобільної техніки, 133 з них – за попередніми контрактами. Крім того – 75 безпілотних комплексів, 41 з яких – за минулими контрактами, 11 систем ППО (8 – за минулими договорами) та інше озброєння й майно.

Бронетехніка

На цьому напрямі традиційно досить високі результати, оскільки працюють відразу кілька серйозних підприємств, які за минулі роки освоїли, зокрема, капітальний ремонт найрізноманітнішої бронетехніки практично без використання комплектуючих і агрегатів російського виробництва.

Отже, деякі підсумки за танками. Їх у нас капітально ремонтують з одночасною модернізацією відразу три бронетанкових заводи.

Київський бронетанковий станом на березень повністю закрив контракт попереднього року, передавши у війська 31 танк Т-72 (25 – у січні і 6 – у березні).

Львівський бронетанковий завод, який спочатку спеціалізувався на ремонті танків Т-72, нині освоїв і ремонт основного бойового танка ЗСУ – Т-64. За сім місяців його фахівцями було відремонтовано й модернізовано як за контрактами минулих років, так і поточного, щонайменше 22 танка, з них тільки два Т-72. Останні за часом передавалися в липні.

Варто зазначити, що цього року ДП «Завод імені Малишева», який спеціалізується на виробництві танкових двигунів, несподівано викотив для армії в липні два танки БМ «Булат». Походження цих танків поки незрозуміло – за деякими відомостями це модернізовані Т-64БВ, за іншими – просто відремонтовані і доведені до стандарту «модель 2017 року» машини 1-ої танкової бригади. Якщо говорити про двигуни, то «малишевці» проти минулого року серйозно наростили темпи їхнього виробництва, видавши до початку травня 26 нових двигунів.

Харківський бронетанковий завод зміг поставити 14 танків, зокрема один Т-80БВ і три Т-64Б.

Таким чином, можна говорити про те, що до початку серпня 2020 року, наші підприємства поставили в армію мінімум 68 модернізованих танків Т-64Б/БВ, Т-80БВ, БМ «Булат» і Т-72. Досить непоганий темп.

Серйозний прорив стався й у серійному виробництві БТР-4. Харківське конструкторське бюро машинобудування змогло вирішити внутрішні проблеми та вийти на стабільні результати. У цифрах це 25 бронетранспортерів БТР-4Е, останні з яких передані в липні. Однак це тільки контракт 2019 року. За повідомленням пресслужби підприємства, на серпень 2020 року армії передано 37 з 45 бронетранспортерів за старим контрактом (підписаний ще 2016 року, продовжувався до 2019-го).

З особливостей варто зазначити установку кулеметів армійського калібру КТ762 вітчизняного виробництва.

У травні поточного року дев'ять капітально відремонтованих бронетранспортерів БТР-80 передав Міністерству оборони України і Київський бронетанковий завод. Загалом це 30 бронемашин. Якщо порівнювати цю кількість із минулим роком – це дуже багато, якщо – із потребами армії, то це «крапля в морі».

Серйозно наростив виробництво Миколаївський бронетанковий завод, який за три партії поставив понад 30 модернізованих броньовиків БРДМ-2Л1. Машини отримали новітні радіостанції, тепловізійну систему нічного кермування і, найголовніше – досить зручні бічні люки, що поліпшило ергономіку машину загалом.

У І кварталі Шепетівський ремонтний завод відправив Міністерству оборони України 20 відремонтованих одиниць техніки, зокрема 16 САУ 2С1 «Гвоздика» і 4 САУ 2С3М «Акація» – все в межах контракту 2019 року.

Житомирський бронетанковий завод задіяний в програмі середнього і капітального ремонту БМП. Хоча основні зусилля спрямовані на доведення до стандартів ЗСУ партії БМП-1АК польського виробництва, проте у квітні видали й 7 капітально відремонтованих машин (5 БМП-1 і 2 БМП-2).

Авіація

Тут процес капітального ремонту та незначної модернізації серйозно розтягнутий у часі, тому з досягнень можна назвати тільки два легких фронтових винищувача МіГ-29, передані в Повітряні сили в березні і липні 2020 року.

Крім того, Конотопський авіаремонтний завод «Авіакон» передав 4 модернізованих вертольоти Мі-8 МТВ-1. Але це більше пов'язано з виконанням Україною своїх зобов'язань перед ООН, оскільки машини за своїм бортовим обладнанням призначені насамперед для виконання миротворчих місій в Африці.

Флот

Єдине підприємство Миколаївський кораблебудівний завод повністю задіяний для поточних ремонтів корабельного парку ВМСУ. Так, за ці сім місяців миколаївські корабели відновили бойові можливості бронекатерів «Вишгород» та «Нікополь», які в листопаді 2018 року булі захоплені росіянами при спроби пройти Керченську протоку і повернуті в жахливому технічному стані. На обох кораблях була відремонтована зовнішня обшивка підводної частини, гвинтові-кермові комплекси, донно-бортова арматура, суднові системи та багато іншого.

У червні після капітального ремонту повернувся єдиний десантний катер ВМСУ «Сватове». У нього було повністю відновлено конструкцію корпусу та зовнішньої обшивки, відремонтовано систему головного двигуна, валоприводи, якірно-швартовочна і електромеханічна системи.

На жаль, прийняття на озброєння пари десантно-штурмових катерів типу «Кентавр» серйозно затримується.

Фактично нині всі надії флотських адміралів пов'язані з отриманням із США чергових «Айленд» і нової партії патрульних катерів – можливо з ракетним озброєнням.

Про очікування...

Навіть швидкий аналіз показує, що попри падіння економіки, викликане як об'єктивними, так і суб'єктивними факторами, переозброєння наших збройних сил триває. Поки можна констатувати тільки виконання державного замовлення 2019 року, виконання поточного можна буде побачити тільки в другій половині року. Є надія, що стабільне фінансування збережеться і наші підприємства отримають можливість продовжувати свою роботу в такому ж темпі.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті