Однією ногою: чому електросамокати в Києві – законні

Однією ногою: чому електросамокати в Києві – законні

І в чому не правий Віталій Кличко

Этот материал также доступен на русском языке
Однією ногою: чому електросамокати в Києві – законні
Фото: bolt.eu

Естонська компанія послуг таксі Bolt 7 серпня запустила сервіс прокату електросамокатів у Києві, перші п'ять локацій уже працюють у центрі столиці. Однак уже наступного дня особисто мер Києва назвав проєкт незаконним.

На чиєму боці закон в цій історії і з якими труднощами зіткнулася компанія під час реалізації проєкту, пояснив Mind керуючий партнер юрфірми «еПраво» Віталій Власюк.

Наша компанія працює з Bolt з моменту їхнього приходу на український ринок. Також ми супроводжували і проєкт з електросамокатів. У цій ідеї було кілька стадій реалізації: від тестової, коли можна було покататися територією UnitCity, до запуску по всьому Києву. І ось, коли ми вийшли з масштабу інноваційного парку на вулиці до людей, мерія чомусь зажадала дозволу на цей сервіс. І недвозначно натякнула на вилучення електросамокатів.

Позиція юристів компанії Bolt

Реакція КМДА стала несподіваною і дивною. Пояснимо свою позицію.

  • Перше. Деякі критики ідеї написали, що з точки зору правил дорожнього руху самокат – це мопед. Однак різниця між цими двома видами транспорту істотна. Мопед підлягає держреєстрації (за всією процедурою, з технічною оцінкою і т. д.). Але жоден сервісний центр МВС не реєструє електросамокати. Це не юридична гра в терміни.

Конкретно це означає, що для управління електросамокатами не потрібні водійські права категорії А1. Правил, які регулюють використання електросамокатів, у законодавстві немає. І той, хто ними користується, точно не підпадає під визначення водія транспортного засобу. Це знімає велику кількість аргументів, які висунули опоненти проєкту. Право користування електротранспортом не обмежене спеціальними вимогами.

  • Друге. Останнім часом міська влада дійсно намагається модернізувати Київ, виділити велодоріжки, зонувати центральні вулиці за сучасними стандартами урбаністики. Для кого це, якщо не для користувачів велосипедів, скутерів і самокатів? Тим більше, в карантин це здорова і екологічна альтернатива автомобілям і громадському транспорту.

Ідейно ми вважали проєкт з самокатами абсолютно співзвучним цьому тренду в роботі Київської міськадміністрації. Тому цю, багато в чому ціннісну, розбіжність потрібно мінімізувати в комунікації і діалозі.

  • Третє. І це єдине, в чому ми повністю згодні, коли читаємо заяву мера Віталія Кличка, – в Україні немає законодавчого регулювання «персонального легкого електротранспорту». Саме тому ніякого дозволу на їх використання держоргани видавати не можуть. І забороняти – теж. Адже органи влади діють тільки на підставі закону і в межах наданих законом повноважень.

Це чіткий аргумент, який працює на користь законності нашого проєкту. Адже бізнес якраз може діяти вільно, за принципом «дозволено те, що не заборонено». А Bolt – зареєстрована міжнародна компанія, яка веде законну діяльність в Україні й сплачує податки.

  • Четверте. Аналогічно принципу «дозволено те, що не заборонено» можуть діяти і звичайні громадяни. І фактично, і юридично немає ніякої різниці між приватним електросамокатом, на яких сотні людей катаються по Києву, і прокатним самокатом. Тим більше що прокат організований за мережевим принципом – немає пунктів прокатів, як у велосипедів.

Кожен клієнт знаходить вільний самокат через застосунок, що фіксує їх локацію по Києву. Залишити самокат можна в будь-якому місці – без прив'язки до конкретної парковки.

  • П'яте. Такий елемент благоустрою, як облаштована парковка, в цьому проєкті в принципі відсутній. І це ще одна причина, чому не може бути ніяких дозволів на парковку. Немає такого предмета регулювання, який необхідно погоджувати з місцевою владою. Для зручності всіх можна узгодити розташування концентрації самокатів.

Де варто вирішувати питання

Вся ця ситуація підштовхує до більш широкої дискусії вже не на рівні міста, а на рівні парламенту. Чи потрібні нам законопроєкти про електротранспорт або це зайве регулювання, і старі правила можна застосувати за аналогією?

Все ж таки потрібні, адже нові види легкого електротранспорту мають свої технічні особливості. І наша юридична команда, і експерти Bolt брали участь у розробці та просуванні такого законопроєкту в парламенті. Те, що він не ухвалений, а бізнес вже починає займатися електротранспортом як окремим проєктом для міста, ще раз показує, що підприємці рухаються швидше, ніж державні структури. Тут важлива взаємодія і донесення тих істотних змін, які відбуваються навколо і які бюрократія через різні причини просто не помічає.

Зараз рекомендований до ухвалення законопроєкт передбачає і статус учасника дорожнього руху, і відповідальність, і зобов'язання, і штрафи для всіх, хто управляє скутерами, електросамокатами тощо. При цьому ми бачимо, що документ не гарантує безпеку – він не дозволяє пересуватися на такому транспорті тротуарами.

На спокійній швидкості, природно, таке право логічно передбачити. Адже не завжди є виділені велодоріжки, а проїжджа частина дійсно небезпечна для їзди на електросамокаті, особливо в темний час доби. До того ж автори законопроєкту вирішили зобов'язати використовувати світловідбиваючі елементи і звукові сигнали (а вони часто взагалі не передбачені в комплектації), а також заборонити користуватися мобільним телефоном під час їзди.

Законопроєкт точно потрібно доопрацювати, перемістивши акцент з обов'язків для користувачів на безпечне пересування. Інакше він не вирішуватиме те головне завдання, на яке спрямований.

Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.

Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.

Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті