Захворіло у світі
40,818,555
Померло у світі
1,125,388
Вилікувалось у світі
27,929,230
Захворіло в Україні
315,826
Померло в Україні
5,927
Вилікувалось в Україні
132,219
І лячно, й цікаво: чи врятує реформа ДАБІ будівельний ринок від корупції

І лячно, й цікаво: чи врятує реформа ДАБІ будівельний ринок від корупції

І що можна робити на місцях для зміни ситуації

І лячно, й цікаво: чи врятує реформа ДАБІ будівельний ринок від корупції
Фото: pixabay

Прем'єр-міністр Денис Шмигаль прогнозує, що реформу Державної архітектурно-будівельної інспекції (ДАБІ) завершать до кінця жовтня, і до цього часу вона покаже результати. 

Раніше Mind писав про нововведення, які пропонує ввести Міхеїл Саакашвілі і як це вплине на роботу будівельного ринку. Так, він приєнався до розроблення законопроєкту щодо реформи ДАБІ. Саакашвілі лобіює основний принцип – передачу функції контролю над будівельним ринком у приватні руки.

Про практику реформування і дійсність роботи галузі сьогодні розповіла Mind заступниця голови парламентського комітету з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку Олена Шуляк

2 вересня 2019 року президент анонсував «перезавантаження» найбільших корупційних структур в Україні, серед яких – Державна архітектурно-будівельна інспекція. Щоб сповна зрозуміти, у чому проблема ДАБІ, нагадаю народну історію про село виноробів, де готували подарунок для почесного гостя і збирали для нього молоде вино. Кожна оселя принесла і вилила в бочку свій продукт. Але перед його прибуттям, організатори дійства злили три літри вина для себе та долили води. Вони думали, що це навіть покращить смак. Але, коли гість відкрив подаровану вдома діжу, з’ясувалося, що там була суцільна вода. Так трапилося, бо кожен подумав, що його витівка не зіпсує загальної картини, а тому в діжку, крім води, ніхто нічого не наливав.

Щось подібне протягом усіх років незалежної України відбувається на рівні організації будівництва. Не лише «верховні корупціонери» з ДАБІ зливають собі жирні вершки, а й усі причетні (у містах та селищах) дозволяють собі щось подібне. Коли кожен по трішки «бере» собі, у фіналі ми маємо чистісіньку воду за вартістю вишуканого вина.

Від цього найбільше потерпає фінальний споживач, звичайний українець. Бо ринок диктує потребу житла, а виробники – захмарні ціни. Отже, корупція – справа всенародна, тому боротьба з нею – першочергове питання.

Справедливість на мільйони

Минув рік від заяви президента про необхідність реформувати ДАБІ. За цей час інспекцію формально ліквідували, а також звільнили її керівника. Натомість створили дві нові структури. Правда, на тлі третьої, яка ще діє. Все відбулося логічно і правильно: нові структури створені, керівники призначені. Але чи подолано корупцію, яка і є головною кісткою в горлі українського будівництва? На жаль, ні. Наприкінці літа, під час робочої поїздки на Херсонщину, спільно з місцевим головою облдержадміністрації ми створити апеляційну раду.

Це не офіційний орган, а скоріше об’єднання однодумців (депутатів, представників місцевого самоврядування), які зібралися, щоб використати всі свої важелі задля вирішення проблем, які створила підприємцям місцева ДАБІ.

До прикладу, завдяки нашому тиску одна з таких історій закінчилася хеппі-ендом. Інвестор отримав дозволи на експлуатацію своїх 2000 кв м. Але чого це нам усім коштувало? Рік втраченого часу та мільйонів гривень для інвестора, а з нашого боку – постійна і всебічна робота над проблемою. Крім того, довелося залучити до її розв'язання прем’єр-міністра.

І все це для того, щоб ДАБІ відчепилася від підприємця й дала можливість законно використовувати свої квадратні метри.

Зухвала корупція доходить свого апогею, адже таких історій в Україні десятки тисяч. Усі вони лежать на поверхні, цього не сховаєш від неозброєного ока. Це справді бачать усі. У тому числі народні обранці.

Місяць тому ми вирішили об’єднали зусилля і створили тимчасову слідчу комісію (ТСК), яка спільно з правоохоронцями, місцевим самоврядуванням, експертами і громадськими активістами шукатиме правду, і зробить усе, щоб ласі до легкого збагачення чиновники, відповіли за свої вчинки.

Що в роботі?

Станом на зараз ми взяли в роботу понад два десятка історій, які стосуються попередньо неправомірних дій із боку ДАБІ.

Йдеться про столичну висотку на пр. Перемоги 50А, яка дивним чином «росте», але без усіх дозвільних документів. Окрім того, це стосується справи з дозволами ТОВ «Сіті стар груп», за які, за словами підприємців, ДАБІ вимагає $10 000. А ще з'ясовуємо обставини конфлікту ТОВ «Укравтономгаз» з ДАБІ та прокуратурою, де останніх звинувачують у цькуванні з метою незаконного заробітку (до речі, щодо цієї ситуації вже зверталася до правоохоронців, СБУ та інші, але безрезультатно. Вірю, що з допомогою ТСК нам вдаться розслідувати цю справу).

Між тим, ми звернулися до президента з вимогою посприяти в запуску раніше зупинену Кабміном постанову №553 «Про здійснення архітектурно-будівельного контролю».

Річ у тому, що вже сім місяців будівельна сфера залишилася без держконтролю, зокрема зі сторони органів місцевого самоврядування. Існування такої правової прогалини призводить до безладу в містобудуванні, порушенні прав фізичних та юридичних осіб.

В результаті з’являються умови для виникнення аварійних ситуацій; порушення нормального функціонування об'єктів інженерно-транспортної інфраструктури, об'єктів комунікацій, зв'язку, енергетики. А між тим це й про зростання кількості самочинного будівництва та зведення об’єктів із порушенням законодавства, норм, стандартів і правил.

Повернення архітектурно-будівельного контролю допоможе на деякий час (доки реформу не доведуть до логічного кінця) сформувати комфортне й безпечне середовище в територіальних громадах та своєчасно реагувати на самочинне будівництво.

А це, до речі, важлива складова в процесі децентралізації. Тому ми справді хочемо, щоб дію 553-ї постанови відновили якнайшвидше.

Хто має контролювати будівництво

Водночас слід розуміти, що повністю питання корупції в будівельний сфері зазначена постанова, як і робота нашої ТСК не вирішить. Як і не допоможе один її законопроєкт чи чергова ініціатива.

Цей клубок заплутався занадто туго, і розв’язати його зможуть лише логічні стратегічні дії.

Йдеться насамперед про необхідність віддати функцію контролю приватному сектору. Але з обов'язковим запровадженням кримінальної і майнової відповідальності.

Державі повинні залишитися лише об'єкти підвищеної небезпеки: як-от АЕС чи шляхопроводи. Приватний сектор своєю зі свого боку контролюватиме процеси руками фізичних осіб із хорошими знаннями, підтвердженими сертифікатом. Але що важливо: сертифікація не має стосуватися виконробів.

Повертаючись до держави та її функцій в історії реформування ДАБІ, важливо, щоб вона здійснювала нагляд за всіма фізичними особами, які беруть участь у будівельному процесі. А важелів для цього у держави стає все більше.

Наприклад, запущена електронна система в будівництві дає змогу отримати дані про всі проекти, до того ж управляє ризиками. Саме тому важливо, щоб уряд вчасно розробив відповідні нормативно-правові акти, згідно з планом впровадження е-системи.

Ну і насамкінець про те, що єдиного універсального рішення щодо реформування ДАБІ не існує. Адже роки вседозволеної корупційної діяльності загнали вітчизняну будівельну сферу в серйозну прірву. Але це не вирок. І  все, про що йшлося вище, має реальні шанси наблизити нас до світла в цьому тунелі, і запровадити чесні правила гри: для держави й ринку. А в результаті найбільша радість буде у звичайного споживача, який отримує якісні продукт або послугу, які стоять своїх коштів. 

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті