Тренди, досвід, КСВ: що таке насправді сталий розвиток
І як його досягти у великій компанії

2020-й виявився складним та найбільш непередбачуваним за останні декілька років. Бізнес проходить перевірку на витривалість, а інвестори ретельно переглядають свої портфелі на відповідність сталому розвитку, щоб зменшити й без того високий ступінь ризику. Стійкий підхід до ведення справ набрав ще більшого розмаху. Але чи дійсно всі правильно розуміють суть такого підходу, у чому різниця між стійкістю, орієнтованістю на сталий розвиток та корпоративною соціальною відповідальністю, спеціально для Mind пояснює Аліна Соколенко, керівна партнерка консалтингової компанії AV Group, голова правління Асоціації експертів зі сталого розвитку (ASDE).
Ще у вересні діловий світ сколихнули дві новини. Спочатку ключові установи, що встановлюють стандарти міжнародної стійкості заявили про початок спільної роботи над глобальною всебічною системою звітності. Так, CDP, the Climate Disclosure Standards Board (CDSB), the Global Reporting Initiative (GRI), the International Integrated Reporting Council (IIRC) and the Sustainability Accounting Standards Board (SASB) підтримують важливість єдиного прозорого вимірювання та розкриття показників стійкості.
А буквально через тиждень підтягнулася «велика четвірка» – Deloitte, PwC, EY та KPMG – із новиною про об’єднання задля формування нової системи звітності на підставі екологічних, соціальних та управлінських стандартів (ESG).
Пандемія показала, що відсутність стратегії сталого розвитку – основна проблема для компаній у період кризи. А ті, хто ефективно впровадив у свою діяльність екологічну, соціальну та управлінську стійкість, легше адаптувалися до змін. Виходить, що перехід на бік стійкості так чи інакше спіткає навіть затятих противників. При цьому єдиного підходу до оцінки стійкості компанії у світі немає, а це фундаментальна частина ефективного управління.
Тож, поки титани нефінансової звітності, аудиторські компанії та інші міжнародні організації шукають точки дотику для оптимізації процесу, компанії мають серйозно зайнятися інтеграцією стійкості у бізнес-процеси. Наразі це виглядає трохи по-іншому.
Стійкі, відповідальні чи… трендові?
Кількість публікацій зі згадками про сталий розвиток, 17 цілей, КСВ, захист довкілля та «зелені» інвестиції зростає в арифметичній прогресії. Для когось бути sustainable – це слідування глобальному тренду, а для когось перш за все можливість збільшити капіталізацію компанії та отримати інвестиції.
Існує з десяток пояснень поняття «sustainable». Тому й не дивно, що компанії ставлять за мету слідувати принципам сталого розвитку й роблять це так, як зручно і зрозуміло.
Однак на практиці бачимо, що ініціативи у сфері екологічної чи соціальної сфери здебільшого відокремлені від операційної діяльності. Сталий розвиток – своєю дорогою, а стратегія компанії – іншою. Об’єднуються вони у кращому разі аж наприкінці року при написанні щорічної звітності. У гіршому – залишаються просто гарним спогадом на сайті чи в соцмережах.
Чому так відбувається?
Однією із причин таких дій є підміна понять у трьох основних значеннях: стійкість, ESG та КСВ.
Стійкість (sustainability) – це загальне поняття для заходів компаній, які спрямовані на збереження майбутнього прийдешніх поколінь, зважаючи на цінності компанії сьогодні. Стійкість охоплює: ініціативи пов’язані з виконанням 17 ЦСР, заходи компанії у екологічній, соціальній та управлінській стійкості та КСВ.
Цілі сталого розвитку – це загальний заклик до дій та вирішення проблем на глобальному рівні. Коли компанія каже, що вона зробила екокурси для своїх працівників і у такий спосіб виконує одну із цілей сталого розвитку – це неправильно. Бізнес не може виконувати якусь одну мету, і тим більше про це заявляти. ЦСР – це радше орієнтири, на які має спиратися менеджмент при написанні та інтеграції стратегії.
Абревіатура ESG стосується всіх складових бізнес-середовища і висвітлює три стовпи стратегії сталого розвитку компанії: екологічну, соціальну та управлінську стійкість (environmental, social, governance). ESG-стратегія має вирішальне значення при прийнятті управлінських рішень.
Якщо провести аналогію, то фінансові показники компанії – це верхівка айсберга, наявний стан бізнесу в певний момент, а ESG – підводна частина, яка показує потенційний розвиток компаній. ESG-рейтинг – стратегічний інструмент для інвесторів для прийняття рішень. Дослідження показують, що чим краще компанії дотримуються ESG-практик, тим більші обсяги й дешевша вартість залученого капіталу.
Корпоративна соціальна відповідальність – це концепція управління, завдяки якій компанії інтегрують соціальні та екологічні питання в операційну модель та взаємодіють зі своїми зацікавленими сторонами. КСВ входить у ESG-критерії, але не дорівнює їм.
Щоб не просто слідувати тренду, компаніям необхідно почати з усвідомлення реальної вигоди від програм сталого розвитку та аналізу поточної стратегії. Інакше результат точкових проєктів буде короткостроковим і не матиме жодного прикладного значення.
На кого рівнятися?
Безумовно, першими провідниками в незвіданому, але практичному значенні сталого розвитку для бізнесу є всесвітньо відомі бренди. Для «надивленості» візьмімо компанію Apple. Їхня місія: «Ми віримо, що бізнес у своєму найкращому прояві служить суспільному благу, надає людям нові можливості й об’єднує нас так, як ніколи раніше».
Відповідно до неї компанія успішно інтегрувала ESG у свою діяльність і розписала конкретні цілі в кожній сфері. Так, у межах Environmental (навколишнього середовища) Apple планує забезпечити нульовий рівень викидів вуглецю для всього бізнесу, включно з продуктами, до 2030 року. У соціальній сфері (Social) визначили, що люди – «на першому місці». Тому працюють над тим, щоб кожен мав доступ до технологій, забезпечують комфорт та дотримання прав своїх працівників. На рівні управління (Governance) приймають ефективні рішення та здійснюють моніторинг дотримання вимог та результативності.
Крім цього, нещодавно компанія опублікувала Apple ESG Index 2020, у якому зібрані всі показники нефінансової інформації відповідно до Global Reporting Initiative, SASB і Task Force on Climate-Related Financial Disclosures (TCFD). В окремій колонці звіту прикріплені посилання на документи, які регламентують діяльність.
Як досягти стійкості компанії?
Ось п'ять основних кроків:
- Проведіть ретельний аудит бізнес-процесів, де фінансова складова – тільки частина загальної картини. Залучіть до процесу представників різних напрямів.
- Окресліть проблему та цілі. Рішення про рух у напрямку сталого розвитку не приймається одноосібно. Визначте, що для вашої компанії означає «стійкість», чи сходиться розуміння в основних драйверів змін, що ви вже зробили в цьому напрямку та який результат отримали. Поставте собі правильні запитання. Наприклад, скільки відходів за рік викидає компанія? Чи є труднощі в корпоративній культурі? Чи приваблює компанія прогресивні кадри? Який вплив компанія має на середовище?
- Визначте місію та цінності. Від чіткості місії залежить виконання стратегії. Місія повинна відповідати на 5 запитань: Хто? Що? Коли? Де? Чому? Пам’ятайте, що основне завдання – допомогти компанії розвиватися разом із ринком і використовувати наявні ресурси, а не вводити інновації, які руйнуватимуть бізнес.
- Переходьте до стратегії. При розробці стратегії сталого розвитку важливо пам’ятати, що залишатися прибутковими – це головний пріоритет для компанії. Ви не можете сприяти глобальним цілям, якщо в інших напрямках у вас розруха. А правильно побудована стратегія якраз допомагає зростанню капіталізації та виходу на нові ринки. Зазначу, що завжди існує декілька стратегій для вашої галузі, які допоможуть підвищити операційну ефективність при одночасному підвищенні внутрішньої цінності компанії. Фактично надійна стратегія допомагає і компанії, і навколишньому середовищу в довгостроковій перспективі.
- Пам’ятайте про відповідальність та результати. На етапі реалізації не забувайте постійно перевіряти, чи відповідають ваші дії місії. Якщо компанія має на меті звітувати про свою діяльність на основі міжнародних стандартів, то спочатку їй варто навчитися правильно збирати та аналізувати наявні результати. Тут доцільно згадати, що саме екологічні, соціальні та управлінські критерії дають можливість компанії ефективно управляти всіма бізнес-процесами, виставляти чіткі КРІ та відстежувати динаміку, щоб бачити компанію на мікро- і макрорівні.
Не знаєте з чого почати? Визначте, у яких сферах ваша компанія може якнайшвидше сприяти досягненню місії. Спробуйте запартнеритися з організаціями зі схожими цілями, які стануть вашим путівником у сталий розвиток. Ба більше, співпраця з досвідченим гравцем сфери підвищить вашу репутацію на ринку і пришвидшить процес.
Імовірно, світ готує нам ще багато несподіваних об’єднань і новин. Та при наявності стратегічного підходу до сталого розвитку і правильного розуміння всіх категорій та процесів, компанія швидко адаптується до вимог і зможе показати себе в позитивному світлі.
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.