Джек-пот: про корупційні ризики регулювання азартних ігор і лотерей
Як працюватиме відповідна комісія

Кабінет Міністрів України 23 вересня створив Комісію з регулювання азартних ігор і лотерей, а також ухвалив положення про роботу новоствореного органу. Цій події передувало ухвалення Верховною Радою 14 липня цього року нового закону про легалізацію грального бізнесу в Україні.
Про те, як це відбувалося, Mind писав у матеріалі «Свідчення причетного: як готувався український закон про азартні ігри».
Партнер юридичної фірми «Грищенко и партнери», адвокат Дмитро Грищенко розповів Mind про те, як працюватиме новостворений орган і чому його діяльність пов'язана з високими корупційними ризиками.
Створення Кабміном Комісії з регулювання азартних ігор і лотерей, згідно з Постановою КМ №891 від 23 вересня 2020 року, ідея правильна і така. що відповідає вимогам раніше прийнятого Закону України «Про державне регулювання діяльності з організації та проведення азартних ігор».
Що регулює документ
На відміну від закону в постанові функції комісії прописані чіткіше. Наприклад, тепер більш докладно виписана її структура. Вона, як колегіальний орган, складається з голови й шести членів. За наявності голови і трьох членів комісія вже повноважна виконувати свої функції.
А ось правомочним засідання контролера стає тільки тоді, коли на ньому присутні не менше ніж п'ять членів. Призначає і звільняє керівництво – Кабінет Міністрів. У цій частині все прозоро. Але низка інших функцій, на нашу думку, дещо розмита. Явно не вистачає деталізації прописаних функцій і обов'язків комісії, які не можна було б трактувати двояко. І варто було б отримання ліцензії на азартні ігри, як і будь-яку іншу урядову чи адміністративну послугу, зробити максимально автоматизованим, мінімізувавши контакти з представниками комісії.
Мають бути чіткі, зрозумілі правила, за межі яких комісія не може виходити й за виконання яких інвестор гарантовано отримує необхідну ліцензію тощо.
Де заховалася корупція
До плюсів постанови варто віднести те, що чітко виписані протоколи й послідовність отримання дозволу на гральну діяльність.
Також має бути чітко прописано, за які проступки й порушення комісія може позбавити ліцензії, а у яких випадках накласти штраф і в якому розмірі. І головне, щоб у органів або чиновників не виникало бажання вимагати надання будь-якої додаткової інформації, у принципі не передбаченої ані законом, ані іншими нормативними актами, що регулюють цей вид діяльності. Все це зменшує, але не виключає корупційні ризики.
Гральний бізнес у всьому світі знаходиться під жорстким контролем держави. І цілком зрозуміло, що Україні поки що далеко, скажімо, до Комісії азартних ігор у Великобританії або американської Nevada Gaming Commission з їхнім функціоналом аж до відстеження онлайн-послуг, що надаються в гральному бізнесі, і чітким переліком ліцензій для кожного виду азартних ігор.
Проте це значний крок до того, щоб гральний бізнес в Україні працював цивілізовано, без зловживань і безконтрольності, що в минулому призвели до його заборони.
Навіщо потрібні чіткі правила гри
За прогнозами, дохід Мінфіну від діяльності грального бізнесу наступного року повинен був скласти 4,4 млрд грн. Звісно, це не Лас-Вегас, де щорічно у бюджет надходить близько $1 млрд податків від грального бізнесу і готелів. Але все ж це значна надбавка до бюджету країни.
Зараз йде активне обговорення щодо оподаткування та ставок на гральний бізнес. Багато хто побоюється введення подвійного оподаткування: на валовий ігровий дохід (Gross Gaming Revenue – GGR) і на виграш фізичних осіб у казино.
Але законопроєкт №2713-Д «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування доходів від діяльності з організації та проведення азартних ігор і лотерей» зазнав змін, і в ст. 164 п.2.8 була додана поправка, що вилучила з масиву оподатковуваного доходу такий пасивний дохід фізичних осіб, як виграші (призи) в азартних іграх.
Це значно збільшить привабливість казино для любителів азартних ігор, яким не подобається ділитися виграшем, і відповідно зросте приплив інвесторів через більш високий попит на послуги, що пов'язані з азартними іграми.
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.