Загартовані карантином: п'ять сценаріїв поведінки керівників під час кризи
Які меседжи варто донести команді

Пандемія стала випробуванням на міцність не тільки для людей, а й для бізнесів – їх працівників, керівників, власників. Кожна людина реагує по-своєму на ті чи інші випробування. Проте, якщо йдеться про керівників, то на них лежить відповідальність, зокрема, за роботу команди і її вміння впоратися з викликами часу.
Яку модель поведінки варто випробувати керівникові в кризові часи, розповіли Mind партнер Legal Marketing Solutions Тетяна Бенько і стратегічний консультант бізнес-партнерств Ірина Нікітіна.
У бурхливих розмовах про ковід, карантин, нову реальність, зміни і трансформаціїі майже нечутно однієї вельми важливої тези: «Ми різні та по-різному реагуємо на виклики, що постають перед нами як керівниками команд».
А хотілося б, щоб ця інтимна розмова – насамперед із самими собою – відбулася. Адже успіх персональної адаптації, адаптації команди й адаптації бізнесу загалом залежить від особистих якостей керівника. І відповідь на запитання: «Чому перестало працювати те, що працювало ідеально, і як це полагодити?» буде різною.
Наразі ми спостерігаємо п'ять сценаріїв поведінки керівників у цій ситуації.
Сценарій 1: «На хайпі»
Чудово розуміють критичність ситуації. Показово ігнорують небезпеку. Користуються нею як приводом привернути до себе зовнішню увагу та хайпанути. Багато хизуються. Часто-густо неконструктивні. Переслідують особисті мотиви, маскуючись загальним благом. При цьому своєю полярністю підвищують у оточення усвідомленість того, що відбувається.
Побажання такому керівнику: не загравайся – не зашкодь своєму оточенню! Знайди в собі сили враховувати потреби й поважати почуття інших людей, щоб не залишитися наодинці. Пам'ятай про принцип: «Критикуєш – пропонуй!». Замість порожнього хайпу спрямуй свою енергію на досягнення реального результату. Продемонструй світу свої успішні кейси.
Модель ефективного реагування на нестабільність: отримай визнання за реальні досягнення, які будуть затребувані іншими.
Меседж команді: роби, як я, роби разом зі мною – це прикольно!
Сценарій 2: «Все під контролем»
Самовпевнені. Недооцінюють рівень небезпеки. Ресурс витрачають на заперечення та доведення своєї позиції, а не на спостереження за ситуацією й адаптацію до неї. Консерватори. Практично не здатні змінюватися на особистому рівні. Усвідомлюють невідворотність змін тільки перед обличчям критичної небезпеки.
Побажання такому керівнику: прийми невідворотність змін. Делегуй їх проведення. Відсторонися, щоб бачити картину загалом. Зосередься на собі і спрямуй енергію на персональний апгрейд. Контролюй результати крізь призму нового себе.
Модель ефективного реагування на нестабільність: делегуй і оцінюй результат, а не процес!
Меседж команді: ми – сильні, тож ми подолаємо всі труднощі та переможемо!
Сценарій 3:«Лихо з розуму»
Надто ускладнюють картину світу й перевантажують її дрібними деталями. Позбавляють себе можливості бачити ситуацію загалом. Схильні до нав'язливого самокопирсання. Ігнорують минулий досвід. Не залишають ресурсу на адаптацію й пошук необхідних для цього рішень. Мають потенціал до генерування проривних ідей. Є цінними своїм глибоким і всебічним аналізом проблематики, їх шанують за експертність. Турбулентність і невизначеність – важке випробування для таких керівників. Схильні до самоізоляції під час таких періодів.
Побажання такому керівнику: тисни на паузу! Прийми факт неминучості втрат, мінімізуй їх. Мобілізуй свої сили на рутину. Не будуй грандіозних планів, краще займися чимось зрозумілим із помітним результатом. Сфокусуйся на своїх сильних сторонах. Спирайся на підтримку прибічників усередині своєї команди та шукай нових бізнес-партнерів у зовнішньому оточенні.
Модель ефективного реагування на нестабільність: чергуй періоди самоізоляції з пошуками союзника – такий гармонійний симбіоз допоможе вийти з кризи оновленим.
Меседж команді: (спойлер) не йди до команди самостійно. Попроси своїх прибічників комунікувати з командою.
Сценарій 4: «Відбувся легким переляком»
Розуміють важливість того, що відбувається. Схильні приймати спонтанні й не завжди обґрунтовані рішення. З ентузіазмом обговорюють необхідні кроки для подолання кризи, але можуть швидко втратити до цього інтерес. Радше економлять ресурси, ніж їх пріоритизують. Егоцентричні, покладаються на свій минулий досвід. Витрачають багато зусиль і ресурсів на підтримку картини добробуту. Потребують зовнішнього стимулу для зміни картини світу та прийняття нової реальності.
Після отримання такого зовнішнього стимулу швидко перегруповуються і приймають необхідні рішення для ефективної відповіді на кризові виклики. Готові ділитися із зовнішнім світом здобутим досвідом і відкриттями.
Побажання такому керівнику: пригальмуй! Не витрачай ресурс на шкодування щодо своїх спонтанних рішень – виконай роботу над помилками. Переконайся, що пріоритети є правильними. Знайди вразливі місця свого бізнесу й дій відповідно.
Модель ефективного реагування на нестабільність: кооперуйся і шукай натхнення «на стороні», щоб генерувати нові рішення для свого бізнесу й реагувати адекватно.
Меседж команді: повністю приймаю на себе відповідальність за команду в період зовнішніх загроз і невизначеності. Очікую підтримки й повного схвалення навіть непопулярних кроків.
Сценарій 5: «Загартовані»
Стійкі до нових викликів через свою природну гнучкість. З оптимізмом приймають факт невизначеності. Вбачать у ній нові можливості та зацікавлено експериментують із цими можливостями. Швидко перегруповуються. Ефективно спрямовують ресурс на нові пріоритети. Легко та із задоволенням генерують нові продукти й послуги. Сміливо вдаються до креативу з відносинами як усередині команди, так і із зовнішнім світом. Є прикладом для інших. Зростають і розвиваються попри кризу.
Побажання такому керівнику: не розслабляйся! Не відривайся від реальності. Не захоплюйся експериментами заради самих експериментів. Ретельно відстежуй результати проведених змін. Будь готовий до нових сюрпризів. Навчайся вчитися на своїх і чужих помилках.
Модель ефективного реагування на нестабільність: прийми свою відповідальність бути прикладом для інших. Сміливо змагайся з такими ж «загартованими» задля розвитку ринку загалом.
Меседж команді: геть пафос! Будь-яка дрібниця може бути важливою для нового, прогресивного рішення.
Сподіваємося, що ви легко впізнали себе в одному із цих п'яти типів керівників. Якщо раптом сумніваєтеся – попросіть свою команду допомогти вам визначитися! Команди чудово знають своїх керівників.
У моменти фрустрації командам потрібні саме сильні сторони своїх керівників. У них вони шукають підтримку й на них спираються як на стабільну основу для майбутніх змін.
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.