Допоможи ближньому: як брендам займатися доброчинністю
І кому яку допомогу пропонувати

Компанії та їхні власники на певному етапі своєї діяльності замислюються про вкладення коштів «на благо». Так, доброчинність стала одним із трендів сучасного суспільства. Однак не всі відразу можуть визначити кому, як і чим допомагати. Багато благодійників йдуть второваним шляхом і вкладають у сфери, які у всіх на слуху. Водночас нужденні з інших сфер часто залишаються поза увагою.
Нія Нікель, співзасновниця PR-угруповання «Знати!», студії яскравих фарбувань Priton Krasy і бару Zbirka, рассказала Mind про те, як варто здійснювати доброчинність компаніям 2021 року. Зазначимо, що автор неодноразово брала участь у зборі коштів на той чи інший благодійний проєкт, а в деяких із них – була ініціатором забезпечення допомоги.
За 10 років у PR я працювала з безліччю брендів і соціальних проєктів і бачила багато успішних і не дуже інтеграцій у доброчинність. На яку благодійність варто витрачати кошти у 2021 році, як великому, так і малому бізнесу?
Кому потрібно допомагати?
Почну з того, які сфери я вважаю найактуальнішими. Саме актуальними, а не хайповимі.
Хайп – це те, що вже на вершині обговорень і найчастіше туди «влізти» складно. Грубо кажучи, якщо є тренд на екологію, то ще одна компанія, яка звертає увагу на цю проблему, не буде помічена (якщо не створить справді геніальну активацію). Адже, як би там не було, компанії йдуть у доброчинність не тільки заради всього хорошого проти всього поганого, але, зокрема, і для згадок у ЗМІ і в інфлуенсерів на сторінках.
Отже, мій топ-тем на 2021 рік:
- допомога бездомним;
- забезпечення лікарень;
- соціальні працівники для сімей з питання утримання від здачі дітей в дитячі будинки
- дитячі будинки;
- допомога сім'ям, де є тяжкохворі;
- робота з ветеранами АТО;
- неврологічні хворі.
Чому я сформувала цей топ: по-перше, це ті групи, на які або не звертають уваги (як-от соціальна робота з сім'ями, ветеранами АТО, бездомними тощо), або ж працюють неправильно (як із дитячими будинками або з сім'ями, у яких є важкохворі).
Яка допомога потрібна бездомним?
Що важливо розуміти: найкраща благодійність – це дати можливість підопічним соціалізуватися, стати повноцінними членами суспільства.
Чого не вистачає бездомним? Центру реабілітації, про який я мрію дуже давно. Це місце, де людина може ночувати, митися, отримати або відновити свої документи, знайти нову професію, пройти терапію з психологами, ейчарами та іншими фахівцями.
Так, не всі підопічні скористаються можливістю почати нове життя, але, як каже статистика, тільки 10% бездомних опиняються на вулиці через алкоголізм або наркоманію, інші з вини «чорних» риєлторів, через фінансову неграмотність, за збігом обставин, через війни. Побудувавши такий центр, погодьтеся, бренд назавжди увійде в історію України й легко може взяти «канських левів».
Що запропонувати лікарням?
Тут я б навіть сказала не лікарня, а сфері медицини загалом. Уявіть, що в Україні досі не легалізована велика частина таблеток для епілептиків, а це, за неточними даними, приблизно 4 млн осіб. Є дуже дорогі препарати для рідкісних хвороб, як-от СМА (спінальна м'язова атрофія).
Ця хвороба вбиває дітей в перші два роки життя, але розв'язати питання можна всього за допомогою 1 уколу, правда, коштує він $2 300 000.
Такі вакцини зазвичай закуповує держава, але нам нема чого чекати. Цю допомогу може взяти на себе група брендів і дуже швидко й ефективно буквально рятувати дитячі життя.
Можна підписати контракт із батьками цієї дитини і зробити з неї обличчя бренду – свою саксесс-сторі на століття. Крім того, є дуже багато більш банальних проблем: відсутність інтернету в сільських лікарнях, через що лікарі не мають доступу до інформації.
У багатьох лікарнях немає ліфтів, заїздів для колясок і банальних благ у вигляді туалетного паперу й нормальної їжі. Навіть якщо ви маленька кав'ярня – надсилайте каву й булочки в лікарні. Зробіть людей щасливими, і вони стануть амбасадорами вашого бренду.
Навіщо допомагати соцпрацівникам?
Моя найболючіша тема – соціальні працівники для сімей. Уявіть, що є люди, які здають дітей до дитбудинку, «тому що там у них завжди буде хоча б їжа й тепло». Є ті, хто не справляється з важкими життєвими обставинами і спивається, хоча своєчасна допомога психолога може вберегти людину від найбільшої помилки в житті і покаліченої долі його дітей.
Можна організувати групи працівників, створити гурток, грант для батьків у складних обставинах. Нехай вони отримують нові професії, проходять стажування у ваших компаніях, отримують новий шанс на життя. При успішних кейсах це будуть найвідданіші співробітники.
Що давати дитячим будинкам?
Крім того, що цей вид ув'язнення дітей потрібно в принципі знищувати, але поки початку цього не видно. Тому ви можете допомагати дітям соціалізуватися після виходу з інтернату або допомагати шукати їм родини.
Які проблеми є в дітей після випуску з такої установи (крім зламаної психіки):
- фінансова безграмотність. Діти ніколи не тримали в руках грошей, не розуміють, як ними розпоряджатися. Вони не знають, як і звідки беруться продукти, як не віддавати гроші шахраям тощо.
- нерозуміння, звідки і як береться їжа. У цих дітей їжа завжди вже на столі готова, на кухню їх ніхто не пускає.
- відсутність розуміння, що таке сім'я, як будувати дружні відносини, а не такі, які потрібні лише для виживання, тощо.
Ось суха статистика: з 75 випускників вдало соціалізуються п'ятеро. Решта закінчують життя самогубством або потрапляють до в'язниці. А тепер уявіть, що ви бренд побутової техніки. Як би круто виглядали ваші майстер-класи для дітей, які навчаються готувати. Ви еквайринг-система або банк? Приїжджайте до дитбудинку, розповідайте дітям про основи фінансів і бюджетів.
Допомога сім'ям, де є тяжкохворі
Спілкуючись з однією з підопічних Фонду Крона я дізналася ось таку історію. Жінка народила двох хлопчиків, у яких виявили ДЦП, чоловік помер через рік після народження дітей – зупинилося серце. Зараз вона одна тягне хлопчиків. Її найбільша мрія – побути на самоті 5 хвилин. Просто нічого не робити, ні з ким не говорити й ні за кого не відповідати.
Ви можете подарувати таким людям цей час, організовуючи нянь, доглядальниць, дефектологів, реабілітологів тощо. Доставку їжі, карту безкоштовних послуг для таких сімей і безліч інших можливостей.
Це під силу навіть маленьким брендам, просто необхідно приділити годину часу на тиждень кожного співробітника на подібну благодійність.
Наш Priton Krasy – студія фарбування волосся на Майдані, ми не можемо витрачати великі бюджети на благодійність, але ми можемо раз на тиждень фарбувати або стригти одного з підопічних фонду. Для них це космічні гроші, для нас – соціальна відповідальність бізнесу. Крім того, ми продаємо чашки з принтом котів і частину доходу від цього віддаємо в притулок для тварин. Це все маленькі ініціативи, які у своїй сумі приносять величезну користь соціуму.
Яка допомога потрібна ветеранам АТО
Чим довше триває війна, тим більше в нас сліпота до цієї групи людей. А з ними теж все не просто, їм потрібна соціалізація.
Один із моїх знайомих, який повернувся з АТО, не може зрозуміти, чим йому далі займатися, хоча він цікавий і розумний хлопець. Він пішов на війну у 18. Крім війни він нічого не бачив і не вміє. Йому потрібна психологічна допомога та профорієнтація, але цьому ніхто не приділяє уваги.
Допомога при неврологічних хворобах
10 років тому жоден бренд не хотів пов'язувати себе з онкохворими дітьми, «вони лисі й худі, навіщо така асоціація з нашою компанією?» можна було почути практично на кожних перемовинах. Але колосальна робота волонтерів та фондів геть цілком змінила ставлення до цієї хвороби.
Зараз буквально кожен бренд готовий допомагати онкохворим. Але є ще безліч складних хвороб. Лікування неврологічних або метаболічних захворювань коштує дорого, а діти виглядають зовсім не як із листівок і упаковки киндера. Займайте цю нішу й будьте першими, хто активно допомагає подолати невивчені хвороби.
Що таке глобальна доброчинність
Якщо ви не можете визначитися з тим, у яку нішу піти – робіть глобально. Наприклад, у нас досі немає жодного ресурсу/довідника/сайту/інфоборду про те, які фонди існують в Україні, кого вони беруть до себе, які документи для цього потрібні.
Люди, які потрапили в складну ситуацію, пишуть усім підряд і, природно, отримують відмови, в результаті деморалізуються і просто чекають на найгірший результат.
Те ж відбувається з культурою. Вона є катастрофічно недофінансованою, немає музичних або інших премій у достатній кількості, немає майданчиків і купівельної спроможності населення.
Створіть культурний хаб, нехай членство в ньому буде безкоштовним, а ваші піарники працюють над розповідями про успіхи учасників у ЗМІ. Проведіть інтернет у сільські школи, лікарні й бібліотеки. З віддаленим режимом вся освітня система рухнула, ніхто, крім нас і наших бізнесів, не розв'яже це питання. Ми – супергерої XXI століття.
Варіантів, як талановито проявити бренд і при цьому зробити дійсно якісний проєкт, безліч – головне, не обирайте легкий шлях із висаджуванням дерев і цукерками до Дня святого Миколая для дитбудинку. Це, звичайно, теж потрібно, але набагато ефективніше навчити дітей заробляти на ці цукерки, а ще краще – їх самостійно готувати.
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.