ІТ-освіта майбутнього: з чим ми йдемо у 2021 рік
І що потрібно змінити в системі

Щорічно ІТ-галузь України зростає на 20–30%. Ці оптимістичні показники значною мірою зумовлені збільшенням кількості кваліфікованих спеціалістів. За даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, сьогодні в країні налічується близько 183 000 IT-фахівців, що на 22% більше за показник минулого року. Велика кількість талантів – це найцінніша перевага України на глобальному ринку, але цей потенціал потрібно розвивати, і ІТ-освіта відіграє головну роль у цьому процесі.
Освіта змінюється постійно, віддзеркалюючи трансформацію суспільства. Виклики 2020 року стали потужним стимулом для оперативного впровадження великої кількості нововведень і пошуку інноваційних нестандартних рішень. З чим ми йдемо у 2021 рік, розповів Mind керівник освітніх програм ЕРАМ у Центральній та Східній Європі та віце-президент Асоціації «IT Ukraine» з освітніх питань Максим Почебут.
Умови для освіти
У 2021 рік ми йдемо з розумінням того, що ані освіта, а ні бізнес не можуть існувати у вакуумі. Сучасні технології розвиваються надшвидкими темпами, відповідно вимоги до ІТ-спеціалістів стрімко змінюються. Університети не встигають адаптувати навчальні програми, і розв'язанню цієї проблеми значною мірою сприяє співпраця освітян з IT-індустрією.
Технічні виші стають більш відкритими, гнучкими в питаннях зміни навчального контенту, залучення галузевих експертів до викладання окремих дисциплін, самі ж викладачі охоче беруть участь у програмах стажування, які пропонують IT-компанії. 2020 року ми маємо діалог на тему «Що нам робити разом?», а не конфронтацію.
Увага з боку держави
Цього року Міністерство освіти, дослухавшись до аргументів і прохань представників бізнесу, збільшило кількість бюджетних місць на ІТ-спеціальності. Потреби ІТ-бізнесу чують і розуміють, з нами радяться в стратегічно важливих для розвитку індустрії питаннях, зокрема, які спеціалісти потрібні на ринку та як їх правильно навчати.
Комплексний підхід
У наступний рік йдемо з розумінням того, що цифрова трансформація освіти – процес більш комплексний, ніж просто проведення лекцій у віртуальному форматі. Перехід до дистанційного навчання, з одного боку, розширив можливості: дозволив стерти географічні кордони, найбільші світові корпорації в період пандемії надали студентам та освітянам безкоштовний доступ до високоякісного контенту та інструментів для організації віртуальних класів. Водночас виникла потреба в адаптації контенту під гібридну – онлайн та очну – форму навчання, розробці та впровадженні методик утримання уваги слухачів, покращенні комунікації між студентами.
Повага до викладачів
Потрібно усвідомити, що нам необхідно працювати над підвищенням престижу професії викладача. Адже успішним буде не той, у кого хороший контент, а той, хто вміє його вправно донести до аудиторії, «запалити» власним прикладом і закохати в предмет. Це люди, які навчають із любов’ю, і країні потрібні такі вчителі.
Але найголовніше позитивне досягнення – це зміна способу мислення студентів, а отже, застарілі методи навчання більше не спрацьовуватимуть. Наша мета – зберегти й підвищити якість освіти, щоб допомогти молоді повною мірою розкрити власний потенціал. І продуктивна тристороння співпраця «індустрія – освіта – держава» – це основна передумова формування інженерної еліти майбутнього.
Докладно актуальний стан та перспективи ІТ освіти в Україні обговорювали 22 грудня на щорічній освітній IT-конференції «Synergy. IT Business & IT Education». Цього року вона об’єднала 43 спікерів з боку бізнесу, профільних державних установ і навчальних закладів навколо 10 актуальних освітніх тем в IT. Захід зібрав рекордну кількість учасників – 1189. Переглянути трансляцію можна за посиланням.
Mind.ua виступив інформаційним партнером «Synergy. IT Business & IT Education».
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.