Перезавантажені пандемією: які нові ринки відкрили українці 2020 року
І за якими напрямами досягли успіху

Вижити в час турубулентності означає постійно змінюватися й бути готовим до нових випробувань. Пандемія довела, що вміння швидко реагувати на ситуацію дозволяє триматися на плаву й навіть досягти успіху. Що саме змінювали у своїх бізнес-планах українці і які нові ринки вони для себе відкрили під час пандемії, розповів Mind генеральний менеджер Payoneer в Україні та Білорусі Ігор Ковальов.
Матеріал підготовлено за даними щорічного дослідження Payoneer рівня доходів українських підприємців і фрилансерів, які працюють через платформу з іноземними клієнтами. Для розрахунку показників порівнювалися суми зарахувань на рахунки українських користувачів Payoneer у 2019 і 2020 роках. Для розрахунку показників по країнах порівнювалися загальні суми зарахувань із конкретної країни без поділу на сфери діяльності. Для розрахунку показників за сферами діяльності порівнювалися загальні суми зарахувань у конкретній сфері без поділу на країни.
2020 рік став для українців справжнім випробуванням через пандемію COVID-19. З пандемією коронавірусу почалася й економічна криза. Компанії в усьому світі пішли на карантин, обірвалися або ослабли ланцюги постачань, частина населення втратила роботу. Ці обставини позначилося й на тих, хто працює з іноземними клієнтами, – фрилансерах, онлайн-продавцях і підприємствах. Ринок просів. Люди були розгублені та не розуміли, що робити далі. Коли ж все повернулося «на круги своя», світ уже змінився.
На які країни переорієнтувались українці
Раніше наші земляки хотіли працювати переважно із замовниками із США. Для більшості вийти на американський ринок було головною метою. Нібито саме там найперспективніші доходи, імениті роботодавці, великі та цікаві замовлення. Але 2020 рік перевернув все догори дриґом, і ринок США з пріоритетного перетворився на лише «один з багатьох».
Українці почали звертати увагу й на інші країни. До того ж змінилися орієнтири.
Почали зростати доходи з країн Азії, Близького Сходу й Африки. Наприклад, на сингапурських замовленнях українці заробили 2020 року на 261% більше, ніж 2019-го. На в'єтнамських – на 305%. Китайці заплатили на 85% більше, ніж роком раніше, японці – на 63%, а ізраїльтяни – на 45%.
Як змінилися доходи
Водночас знизилися заробітки в Європі. В Італії падіння склало 15%, майже на стільки ж скоротилися доходи від польських замовників, на 26% – від данських, і на 37% – від грецьких. Проте такі традиційні ринки, як Німеччина, Франція й Великобританія показали помірне зростання в 15–20%, а такий бажаний, як США, зупинився на рівні 33%.

Така ситуація з доходами більшою мірою пов'язана із вкрай серйозними карантинними заходами в Європі: суворими, а головне – тривалими. Вони, до речі, сильно вдарили по загальному економічному стану окремих держав. У США ситуація ускладнилася політичною кризою через вибори президента. Зауважу, що 33% – досить високий показник, який залишає надію на тривале зростання в майбутньому.
За якими напрямами українці досягли успіху
Серед сфер, у яких досягли успіху українці, – стримінгові, соціальні та ігрові платформи. За даними Payoneer, доходи від них збільшилися на 326%. Онлайн-викладачі заробили торік на 86% більше, онлайн-продавці – на 35%.
Заробіток фрилансерів за 2020 зріс на 20%. З метою економії іноземні компанії почали активніше користуватися послугами аутсорсингу. Українці ж у цій сфері – одні зі світових лідерів, завдяки високій якості роботи та порівняно низьким цінам.
Знизилися лише доходи від оренди апартаментів – на 34% проти 2019 року. Це очевидно пов'язано з обмеженнями на пересування через коронавірус.
У підсумку, попри труднощі минулого року, пандемія для багатьох стала можливістю розсунути межи – знайти партнерів і клієнтів за кордоном, освоїти нові ринки та бізнеси. Упевнений, 2021 рік здивує нас не менше, і ми побачимо стрімке зростання найнесподіваніших, на перший погляд, сфер.
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.