Ділові комунікації – 2021: як розмовляти в епоху метамодерну

Ділові комунікації – 2021: як розмовляти в епоху метамодерну

І до чого тут екстремальна чесність

Ділові комунікації – 2021: як розмовляти в епоху метамодерну
Фото: pixabay

Віддалений режим роботи, онлайн-спілкування в Zoom, зміни в етичному дискурсі з підвищенням цінності особистості та толерантністю до помилок – все це перетворилося на нашу нову комунікаційну реальність у добу метамодерну. Як комунікувати в цей період і до чого тут екстремальна чесність, розповіла Mind спеціаліст із комунікацій, співвласниця та директорка з маркетингу компанії IPSM Вікторія Кравченко.

Так вийшло, що ми з вами живемо в кризовий період прискореного розвитку. Карантин та вимушене дистанціювання як лакмусовий папір показали нам найближче майбутнє і те, яким стане ділове спілкування – 2021.

Кожен період світової історії характеризується певним способом мислення. Сьогодні балом керує метамодерн – щось середнє між модернізмом із його вірою в силу людини змінювати навколишній світ та стьобним постмодерном із тотальною іронією та сімулякрами справжнього життя.

Що таке метамодерн

Метамодерн – це нова щирість, яка базується на чесності, часто екстремальній. Саме тому такою популярністю сьогодні користуються блогери з їхнім життям як на долоні. Люди більше не соромляться свого минулого й  негативного досвіду, менше бояться робити помилки. Адже правильної відповіді під час нестабільності просто не існує. Звісно, метамодерн, впливаючи на образ мислення людей, змінює і комунікацію, зокрема ділову.

Іншим кризовим фактором змін у спілкуванні стало вимушене дистанціюнування та робота «з дому».
Форма спілкування «обличчя – екран» для особистості, звісно, має як свої плюси, так і мінуси. Якщо ж говорити саме про ділову комунікацію – недоліків вистачає:

  • Недоотримання інформації. Стандартна офісна ситуація «швидко спитав – десь почув – знаєш контекст – складаєш повноцінну картину» – сильно ускладнилась.
  • Підвищена роздратованість. 2-3 онлайн-зустрічі на день виснажують співробітників.
  • Комунікаційні труднощі. Постійне спілкування з «екраном» кого завгодно виводитиме з себе, і на це є об’єктивні причини, які нещодавно дослідили вчені зі Стенфорду:
    а) у реальному житті спілкування віч-на-віч крупним планом свідчить про агресію, тому така «близькість» на підсвідомому рівні може нас лякати;
    б) через екран ми не зчитуємо всю «невербаліку» людини. Ще і якість зображення часто не відображає міміку настільки, щоб робити точні висновки про ємоції співрозмовника. Ми напружуємось і нервуємо;
    в) немає відчуття реальності. Деякі люди вважають, що сказане не особисто, а через екран, відбувається не насправді, а як частина гри в симулякрі. Втрачається відчуття відповідальності;
    г) під час відеоспілкування для людини складніше відстежувати діалог, люди менше відчувають співрозмовника, перебивають або замовчують.

А тепер давайте поговоримо, власне, про метамодерн і спілкування в колективі 2021 року.

Роль лідера

Метамодерн – це про союз рівних, але різних. Це не доба жорстких лідерів. Це доба спілкування. Ще ніколи вміння чути співрозмовника не було настільки важливим. Менеджер – не «цербер». Він той, хто допомагає команді організовуватися максимально ефективно.

І все ж з досвіду віддаленої роботи бачу, що має бути людина, яка охоплю проєкт цілісно (helicopter view), організовує ефективну комунікацію в команді в нових умовах, нагадує про кінцевий результат і знаходить способи працювати кожному найзручнішим способом. Можливо, варто передивитися формати звичної звітності та допомогти людям обрати свій шлях організувати робочу звітність.

Метамодерн – це про індивідуальний внесок та творчий пошук. При цьому метамодерністська особистість становить частину загальної істини. Для ділового колективу це означає, що немає когось неважливого або того, чий внесок менший і до нього не потрібно прислухатися. Кожен може зробити більше для колективу, ніж окремо й  лише у своєму секторі.

Завдання лідера – створити культуру адекватного сприйняття помилок та відсутності страху в колективі, у якому немає місця інтригам та боротьбі департаментів. Лідер – не кат індивідуальності. Метамодерн не пропонує нам готову ідею або концепцію, а пропонує знайти її самостійно, не боятися просити про допомогу та вчитися на помилках.

Крос-функціональність

Як на мене, крос-функціональність – це також про метамодерн. Вірю, що всі розуміють, як збагачує кожного члена команди й кінцевий результат проєкту саме досвід роботи з колегами з різних департаментів та напрямів.
При цьому в кожного члена команди мають бути рівні можливості для отримання необхідної консультації та допомоги. А команда має працювати, як добре налагоджений організм. Тобто Я маю розуміти, що Мій вклад та Моя допомога не лишаються непоміченими, і це не зробить мого колегу успішнішим за Мене. Адже вклад кожного має бути цінним, а успіх загальним.

Порада: навчиться і навчіть людей хвалити інших за виконану роботу, особливо, якщо вона стосувалася не суто  «рідного» департаменту, а була частиною спільних проєктів з іншими департаментами.

Нестабільна стабільність

Метамодерн – це про прийняття. Ви не повинні боятися помилок, адже «правильно» більше не існує. Тому не має опори, не має чогось стовідсоткового. Замість «землі під ногами» – постійний рух а-ля маятник, де тебе розкачує між усіма новинками та хвилинними трендами. Саме тому структура нових бізнес-команд має стати дуже відкритою до нового, люди мають навчитися мислити ширше, бути в тренді.

І тут постає питання: чи зможе бізнес уповні адаптуватися до метамодерну? Адже, як не крути, без знаної стабільності нікуди не подітися. В епоху тотальної нестабільності людство всіма силами прагне досягти певної усталеності. Головна магія, як на мене, це зміна ставлення до метамодерного маятнику (з його інформаційною швидкістю, появою нових трендів та ідей), як до чогось стабільного. Інакше кажучи, потрібно звикнути та прийняти нестабільність, щоб вона почала працювати на вас. Тобто лавірувати та швидко вловлювати нові тренди, адаптуватися, при цьому зберігаючи надійний кістяк своєї компанії, команди.

В епоху метамодерну нестабільна стабільність – це головний здобуток бізнесу. Це готовність і налаштованість до змін. У метамодерні не треба будувати довгострокові плани-скрижалі на тисячі сторінок. Але я впевнена: без дієвих сценаріїв сучасному бізнесу нікуди не подітись. Нам радше знадобляться мініплани дій на різні випадки. Наприклад, завжди буде в пригоді перелік із варіантами різних постачальників «про запас».

Круто, коли в тебе є класні спеціалісти, але вони можуть швидко змінюватися залежно від потреб бізнесу в певний період. Наприклад, на перше півріччя 2021 року вам потрібна людина, яка добре розуміється на складському обладнанні. Ви винаймаєте такого спеціаліста на аутсорсинг, а потім, коли завдання у вас змінюються, ви отримуєте іншого зовнішнього професіонала з потрібними скілами.

Отже, аутсорсинг дає змогу вашій компанії бути гнучкішою й мобільнішою з погляду зміни цілей, персоналу. Про це, зокрема, говоритимуть на безкоштовному онлайн-круглому столі «Аутсорсинг закупівель: чи приносить він реальну користь бізнесу» який відбудеться 15 квітня (17.00–18.30). Організатором заходу виступає IPSM (Україна) та Procurement Central (Великобританія).

Mind – партнер заходу. Поговоримо про важливе та актуальне.

Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.

Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.

Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло