Захворіло у світі
143,629,848
Померло у світі
3,059,987
Вилікувалось у світі
122,010,330
Захворіло в Україні
1,974,118
Померло в Україні
40,796
Вилікувалось в Україні
1,514,472
Бій з тінню: про альтернативний варіант податкової амністії

Бій з тінню: про альтернативний варіант податкової амністії

Чому варто знизити ставки для цієї процедури

Бій з тінню: про альтернативний варіант податкової амністії
Фото: pixabay

Податкова амністія, про яку говорять уже кілька років, нарешті може стати реальністю в Україні. Так, наприкінці лютого президент Володимир Зеленський зареєстрував низку пов'язаних законопроєктів, про які Mind розповідав раніше. Пізніше у Верховній Раді з'явилося ще кілька альтернативних законопроєктів від народних обранців. Один з них, №5153-1 «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо стимулювання детінізації доходів та підвищення податкової культури громадян шляхом запровадження добровільного декларування фізичними особами належних їм активів та сплати одноразового збору до бюджету», був зареєстрований 9 березня 2021 року. Як зазначений законопроєкт передбачає запровадити в Україні разову податкову амністію або ж амністію капіталів і чим він відрізняється від законопроєктів глави держави, Mind розповів один із його співавторів, народный депутат партії «Слуга народа» Дмитро Чорний.

Які правила податкової амністії пропонують затвердити Верховній Раді?

Ми пропонуємо надати всім громадянам можливість легалізувати свої доходи та статки, сплативши до бюджету країни певний відсоток від їхньої вартості – від 2,5% до 5%. Натомість держава не каратиме громадян за ухилення від сплати податків у минулому. Але за умови, що фіскали не запідозрять, що амністований капіталіст не намагається легалізувати кошти, отримані злочинними шляхом. Як стверджують автори проєкту, амністія капіталів не розповсюджується на кримінальні доходи. Крім того, документ позбавляє можливості легалізувати тіньові доходи державних службовців.

Старт кампанії декларування має розпочатися 1 липня 2021 року і триватиме до 1 липня 2022-го. у разі успішної реалізації законопроєкту, економіка країни може отримати мільйонні інвестиції.

Слід зазначити, що дискусія щодо необхідності запровадження амністії капіталів є доволі актуальною. Починаючи з 2017 року, це питання періодично спливало на порядку денному в уряді. Однак через певні суспільно-політичні обставини податкову амністію відкладали до «кращих часів».

Сьогодні є політична воля для реалізації цієї ідеї. Підтвердженням тому є подання до Верховної Ради відповідного пакету законопроєктів від Офісу Президента України. Зокрема, йдеться про законопроєкти № 5153, 5154, 5155, 5156. Запровадження амністії капіталів стане стимулом для розвитку економіки.

Світовий досвід

Ідея реалізації амністії капіталів не нова й апробована у багатьох країнах світу. При цьому податкову амністію використовують як держави, що розвиваються, так і країни зі сталими економіками. Для прикладу, у 1982–1999 роках у США було проведено 62 податкові амністії. Остання з них – 2001 року.

Податкова амністія, ініційована італійською владою того ж року, дозволила повернути до країни близько 73 млрд євро. А розмір отриманих податкових надходжень перевищив 1,4 млрд. євро. В Індії податкова амністія стала системним явищем і проводиться раз на десять років. Кампанію 1997 року вважають найбільш успішною. У ній взяли участь 466 000 платників податків, бюджет країни отримав додаткові $2,5 млрд. Досвідом успішного проведення податкової амністії може поділитися й Туреччина, де таких акцій було проведено п’ять. А кампанія 1998 року стала початком економічного розвитку.

Варто зазначити, що певний досвід проведення амністії капіталів мають і країни на пострадянському просторі. У  Казахстані податкову амністію запускали двічі. І хоча сума повернутих у країну коштів була не досить великою, податкова амністія дозволила уряду зменшити податковий тиск на підприємців. Певний досвід, хоча й негативний, продемонструвала Грузія. 2005 року лише 8(!) громадян взяли участь в кампанії, задекларувавши $35 000.

Шляхом детінізації

Головною метою проведення податкової амністії є детінізація економіки. За даними Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України близько 30% від офіційного рівня ВВП перебуває в «тіні». Якщо вірити урядниками – 3,3 млн громадян не сплачують податки з отриманих доходів.

Саме тому ми пропонуємо дати можливість усім громадянам розпочати свою податкову історію з початку, задекларувавши всі кошти або ж майно, з яких не сплатили податки. Нами запропонована формула оподаткування «5%-3%-2,5%» як є альтернативою формули  «9%-5%-2,5%». Немає жодних гарантій, що при зниженні ставки збільшиться кількість українців, які добровільно захочуть подати декларації. Але, однозначно, за таких високих ставок кількість охочих оприлюднити свої статки та доходи буде дуже малою.

Нам необхідно враховувати сучасні реалії нашого сьогодення. Українці не надто довіряють державним органам і інституціям, зокрема фіскальній службі. Україна має врахувати негативних досвід проведення податкової амністії в Грузії.

Саме тому ми пропонуємо, щоб власники вкладів в іноземних банках або кредитори іноземців мають сплачувати 5% від суми активів. Для легалізації грошових коштів, які перебувають на рахунках в українських банках власникам потрібно сплатити 3%. А ті громадяни, які захочуть інвестувати свої кошти в облігації внутрішньої державної позики в період з 1 січня 2021 до 20 червня 2022 року, можуть розраховувати на 2,5% від вартості придбаних облігацій внутрішньої державної позики.

У законопроєкті є перелік осіб, які не зможуть скористатися амністією капіталів. Йдеться про державних службовців, осіб, які декларують доходи відповідно до вимог антикорупційного законодавства, а також тих, кого підозрюють у несплаті податків, відмиванні коштів та фінансуванні тероризму.

Пересічний українець, який володіє квартирою площею до 120 кв. м, або будинком площею не більше 240 кв. м, має зареєстрований автомобіль і кошти в розмірі не більше 400 000 грн, взагалі може не подавати декларацію в межах амністії капіталів.

Теоретично податкова амністія може залучити значну частину коштів для розвитку економіки країни. Адже купуючи ОВДП на суму 500 000 грн, дохідність яких становить 11% річних, особа сплачує податок 12 500 грн, й отримує чистий прибуток 42 500 грн. Щоправда, слід враховувати, що інвесторів більше цікавлять річні ОВДП: попит на «довгі» облігації впав останнім часом учетверо.

Варто зазначити, що рано чи пізно українські урядники мають запровадити податкову амністію, адже це є частиною заходів, які має виконати наша держава в рамках реалізації плану BEPS (Плану дій для боротьби з розмиванням бази оподаткування та виведенням прибутку з-під оподаткування). Однак для ефективного залучення коштів необхідно запропонувати українцям не тільки істотно зменшити ставки амністії капіталів, а й провести податкову реформу, кардинально спростити податкове та митне законодавство, створити єдині прості правила для всіх підприємців. Держава має гарантувати захист інвестицій і стати справжнім партнером для бізнесу.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті