Слова та вітер: як виконання меморандуму з інвесторами позначилося на вітровій енергетиці

Слова та вітер: як виконання меморандуму з інвесторами позначилося на вітровій енергетиці

І чому справдилися не всі сподівання представників «зеленої» генерації

Этот материал также доступен на русском языке
Слова та вітер: як виконання меморандуму з інвесторами позначилося на вітровій енергетиці
Фото: pixabay

Станом на березень 2021 року рівень оплат виробникам ВДЕ за «зеленим» тарифом за 2020 рік складав 60% відсотків. Водночас за умовами Меморандуму про взаєморозуміння щодо врегулювання проблемних питань у  сфері відновлюваної енергетики в Україні, укладеного з урядом, очікувався значно більший рівень платежів.

Нагадаємо: у червні 2020 року після восьми місяців перемовин та медіації уряд підписав Меморандум з Українською вітроенергетичною асоціацією (УВЕА) та Європейсько-українським енергетичним агентством (ЄУЕА). За його результатами було прийнято закон №810 «Про внесення змін до деяких законів України щодо удосконалення умов підтримки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії». Однак проблеми з платежами виробникам ВДЕ досі залишаються невирішеними. Чому так сталося та як результати виконання меморандуму позначилися на вітроенергетичній галузі, спеціально для Mind пояснює експерт з енергетичних проєктів Sayenko Kharenko та член правління УВЕА Марина Гріцишина.

З чого все починалося?

У листопаді 2019 року розпочалися переговори Міністерства енергетики та захисту довкілля України (Міненергодовкілля) з інвесторами ВДЕ щодо скорочення «зелених» тарифів. Ініціатором перемовин було Міненергодовкілля, тому що, за даними міністерства, дефіцит бюджету ДП «Гарантований покупець» складав 400 млн грн у IV кварталі 2019 року та 13,5 млрд грн у 2020-му.

Для розв’язання проблем з бюджетом ДП «Гарантований покупець» Міненергодовкілля пропонувало інвесторам ВДЕ погодитися на зниження «зелених» тарифів на 20% для СЕС та 10% для ВЕС та запровадження 100% відповідальності за небаланси. Такі заходи разом із підвищенням тарифу на передачу до 153 грн/МВт*год повинні були запобігти дефіциту бюджету ДП «Гарантований покупець». Однак Міненергодовкілля та інвестори ВДЕ не дійшли згоди щодо такого варіанту реструктуризації «зелених» тарифів.

Враховуючи складність переговорів, для пошуку рішень та досягнення домовленостей сторони переговорів ініціювали проведення медіації за участю Секретаріату Енергетичного Співтовариства.

Як проходила медіація?

9 грудня 2019 року ЄУЕА та УВЕА звернулися до Центру вирішення спорів Секретаріату Енергетичного Співтовариства щодо початку процедури медіації з Міненергодовкілля щодо зниження «зелених» тарифів. На підставі цього звернення Центр вирішення спорів розпочав медіацію за участю медіатора Дірка Бушле, заступника директора Секретаріату Енергетичного Співтовариства.

Медіація – це метод вирішення спорів із залученням незалежної і нейтральної третьої сторони – медіатора, який допомагає сторонам конфлікту в стислі терміни спільними зусиллями і з урахуванням взаємних інтересів прийти до рішення, бажаного або, щонайменше, прийнятного для кожної з них.

Медіація між асоціаціями та Міненергодовкілля тривала з грудня 2019-го до червня 2020 року. До медіації також долучились Українська асоціація відновлюваної енергетики та компанія GreenWorks як учасники медіації.

Варто зазначити, що під час медіації почалися суттєві затримки з оплатами виробникам ВДЕ за «зеленим» тарифом. Так, станом на 22 травня 2020 року ДП «Гарантований покупець» розрахувався повністю лише за січень та лютий 2020 року. А за розрахунками НКРЕКП у травні 2020 року дефіцит ДП «Гарантований покупець» у 2020 році становив 21 млрд грн, що було на 7,5 млрд грн більше, ніж за даними Міненергодовкілля, наданими в листопаді 2019 року.

За результатами переговорів у рамках медіації 10 червня 2020 року був укладений меморандум. З боку держави він був підписаний урядом, Міненергодовкілля, НКРЕКП, а з боку виробників ВДЕ – УВЕА та ЄУЕА. 21 липня 2020 року був ухвалений закон №810-ХІ, а з 1 серпня 2020 року знижені «зелені» тарифи.

Слова та вітер: як виконання меморандуму з інвесторами позначилося на вітровій генерації

Які результати виконання меморандуму?

Відповідно до меморандуму державні органи взяли на себе певні зобов’язання перед виробниками ВДЕ. Деякі зобов’язання були виконанні, як-от перегляд цінових обмежень та надання права ДП «Гарантований покупець» здійснювати продаж електричної енергії з ВДЕ на аукціонах за двосторонніми договорами. Але більшість зобов’язань не виконані або виконанні не повністю. До таких зобов’язань належать:

  • Повна та своєчасна оплата виробникам ВДЕ

З перших місяців застосування знижених «зелених» тарифів рівень оплат виробникам ВДЕ покращився, але оплати все одно здійснювались із затримками. Так, станом на 30 жовтня 2020 року рівень оплат за вересень 2020 року складав 80,1%. Про недотримання цих зобов’язань також наголошували асоціації у своєму зверненні до уряду.

  • Погашення заборгованості за 2020 рік

До кінця 2020 року державні органи повинні були сплатити 40% від заборгованості за 2020 рік, а до 31 березня 2021 року ще 15% заборгованості. В обґрунтуванні НКРЕКП щодо погодження меморандуму, прогнозована сума компенсацій до кінця 2020 року становила 6,4 млрд грн, хоча на кінець листопада 2020 року, за даними Міністерства енергетики, 40% заборгованості за 2020 рік складало близько 9 млрд  грн. Але станом на 1 квітня 2021 року ДП «Гарантований покупець» сплатив виробникам ВДЕ лише 4,63 млрд грн заборгованості за 2020 рік.  

  • Можливості виробників ВДЕ виходити з балансуючої групи «Гарантованого покупця»

Відповідно до закону №810, Кабінет Міністрів України зобов’язаний був протягом трьох місяців після набрання цім законом чинності розробити та подати до Верховної Ради України законопроєкт про надання права виробникам електричної енергії з альтернативних джерел енергії виходити з балансуючої групи «Гарантованого покупця». У листопаді 2020 року Міністерство енергетики серед першочергових кроків зазначало необхідність дозволити виробникам з альтернативних джерел енергії виходити з балансуючої групи «Гарантованого покупця» і здійснювати комерційну діяльність на всіх сегментах ринку. Закон №810-ХІ набув чинності 1 серпня 2020 року, але навіть через 8 місяців після цього відповідний законопроєкт не поданий до Верховної Ради України.

  • Річні квоти та проведення аукціонів

3 грудня 2020 року Міністерство енергетики представило проєкт квот підтримки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії, графік проведення аукціонів на 2021 рік та індикативні прогнозні показники річних квот підтримки на 2022–2025 роки. Проте квоти й графік аукціонів так і не були затверджені на 2021 рік.

Як це вплинуло на розвиток вітрової генерації України?

У звіті УВЕА за 2019 рік зазначалося, що за даними ГП «Гарантований покупець», вітроенергетичні проєкти сумарною потужністю 5,55 ГВт отримали дозволи на будівництво й підписали попередні договори на купівлю-продаж електроенергії за «зеленим» тарифом (pre-РРА). За умовами меморандуму вітроенергетичні проєкти не підпадали під обмеження щодо отримання «зелених» тарифів, як це було передбачено для проєктів сонячної генерації. Тому відповідно до законодавства всі вітроенергетичні проєкти з pre-РРА можуть бути реалізовані за «зеленим» тарифом до 2022 року.

Але для реалізації вітроенергетичних проєктів важливо мати можливість залучити фінансування. Однак проблеми з фінансування вітрових проєктів розпочалися ще з перших заяв уряду щодо необхідності зниження «зелених» тарифів. Зокрема, це призвело до припинення банківського фінансування проєктів ВДЕ.

З укладанням меморандуму всі очікували покращення ситуацій та виходу з кризи. Але невиконання найважливіших умов цього документу щодо оплати заборгованості призвело до подальших проблем із реалізацією проєктів ВДЕ. Так, у грудні 2020 року Північна екологічна фінансова корпорація (НЕФКО) повідомила, що, найімовірніше, не схвалюватиме нові інвестиції у ВДЕ поки ситуація із «зеленим» тарифом не буде повністю вирішена, а уряд не здійснить узгоджені платежі в повному обсязі.

Саме тому 2020 року, за даними УВЕА, спостерігалася майже повна стагнація вітроенергетичного сектору. За 2020 рік було введено лише 144,2 МВт нових ВЕС, з яких 42,8 МВт фактично були побудовані ще 2019 року та введені в експлуатацію протягом I кварталу 2020 року.

Отже, укладання меморандуму було важливим кроком для вирішення проблеми з дефіцитом бюджету ДП «Гарантований покупець» і дозволило покращити рівень оплат виробникам ВДЕ. Проте затримки з виплатами заборгованості виробникам ВДЕ та не виконання інших зобов’язань з боку державних органів призвели до проблем із залученням фінансування проєктів ВДЕ й майже повним зупиненням будівництва нових вітроелектростанцій.

Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.

Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.

Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті