Welcome to Ukraine: як стимулювати розвиток індустріальних парків

Welcome to Ukraine: як стимулювати розвиток індустріальних парків

І чому тільки законодавства для цього недостатньо

Welcome to Ukraine: як стимулювати розвиток індустріальних парків
Фото: depositphotos

Верховна Рада у квітні ухвалила в першому читанні один із кількох закопроєктів щодо стимулювання розвитку індустріальних парків. Проте експерти вважають, що цього буде недостатньо для того, щоб дійсно запустити розвиток цього «інструменту». Що саме потрібно здійснити, щоб індустріальні парки запрацювали, розповів Mind адвокат, к.ю.н., керуючий партнер TOTUM LF Юрій Хапко.

Як стимулюють розвиток індустріальних парків у світі?

Станом на 18 березня 2021 року до Реєстру індустріальних (промислових) парків включено 48 індустріальних парків, у 23 із них визначено керуючі компанії, а в 10 є учасники. В Україні питання підтримки розвитку індустріальних парків регулюється Законом України «Про індустріальні парки», проте фактично підтримка, закладена в зазначеному законі, не передбачає реальних стимулів для створення індустріального парку для інвесторів.

Для інвесторів у розвиток індустріальних парків найважливішим є саме економічні переваги над конкурентами, які може дати членство в парку від організації свого виробництва у більш звичних для наших теренів формах.

Отримання прямих фінансових стимулів від держави в наших реаліях є малоймовірним, але цілком реальною може бути модель індустріального парку, яка передбачатиме певний аналог спеціальної економічної зони або зони вільної торгівлі.

Саме за такими моделями стимулювання йдуть більшість країн, у деяких з них (як-от у Росії) преференції для індустріальних парків кожна територіальна одиниця визначає окремо.

Наприклад, вільна зона Об'єднаних Арабських Еміратів «Джебель Алі» – найбільша вільна зона в регіоні, була створена 1984 року. Крім інфраструктури та податкових пільг, які вона пропонує. Джебель Алі підтримується власним законодавством про інвестиції і системою вирішення суперечок світового класу Міжнародного арбітражного центру Дубай, а також вона є першою вільною зоною у світі, яка має сертифікат ISO 9002. Запровадження таких механізмів може бути перспективним і для України, адже внутрішній системі судочинства інвестори не дуже довіряють.

Що пропонує Україна? 

Ми поки не можемо пишатися значною кількістю фінансових стимулів для резидентів індустріальних парків, але у Верховній Раді вже зареєстровано чотири законопроєкти (два з яких прийнято в першому читанні), що передбачають значне розширення пільг для резидентів парків.

Серед потенційних пільг для резидентів парків можуть бути:

  • зниження податку на землю (або орендної плати)
  • знижена ставка податку на нерухоме майно, ПДВ, податку на прибуток;
  • спеціальний режим митних платежів для закупівлі виробничого обладнання;
  • створення логістичної та інженерної інфраструктури за рахунок держаного чи місцевого бюджету.

Чим привабити інвестора?

Ще однією проблемою індустріальних парків «по-українськи» є те, що їх створення не є привабливим для приватного інвестора, фактично, створити їх можна лише з ініціативи органів місцевого самоврядування, які у такийй спосіб хочуть сприяти розвитку регіону. Приватному ж інвестору це не дуже цікаво.

Потенційно робочою моделлю могла б стати саме приватна ініціатива, коли власнику (або орендарю) земельних ділянок було б вигідно передати проєкт певній девелоперській компанії за принципом, як це зараз відбувається з котеджними містечками, створити там індустріальний парк, чим значно підвищити капіталізацію свого активу.

Така модель дозволить потенційному інвестору також у подальшому заробляти на супутній інфраструктурі парку, готелях, ресторанах, офісних центрах, а також надавати промисловцям необхідні послуги юристів, бухгалтерів, аудиторів, охорони, вивезення відходів тощою.Це дозволить резидентам парків сконцентрувати свої зусилля безпосередньо на виробництві власної продукції.

Об’єднання підприємців, наприклад, з виробництва будівельних матеріалів, буде особливо цінним у світлі прийнятого закону України «Про надання будівельної продукції на ринку», адже спільне створення лабораторій та об’єднання зусиль щодо сертифікації продукції може значно спростити процес виробництва та знизити вартість кінцевого продукту.

Найбільшою проблемою при девелопменті такої моделі є складність прогнозування в частині інтересу підприємців до локації, а також можливість отримання пільг для конкретного індустріального парку, адже тут можуть виникати значні корупційні ризики.

Підсумовуючи, можна зазначити, що це може бути інвестиційно привабливим та робочим механізмом у разі ухвалення законодавства, яке справді забезпечить преференції для резидентів парків. При правильному підході держави до цього питання може статися справжній бум інвесторів у цей сегмент нерухомості, як свого часу сталося з інвестиціями у відновлювальні джерела електроенергії. Сподіваємося, тут сценарій буде більш оптимістичний.

Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.

Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.

Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло