Річниця «зеленого» закону: чим невдоволені інвестори у ВДЕ
Які зобов'язання уряду так і залишилися на папері

Сьогодні, 21 липня, виповнюється рівно рік з моменту ухвалення парламентом епохального – як тоді здавалося – закону №810-ІХ «Про внесення змін до деяких Законів України щодо удосконалення умов підтримки виробництва електроенергії з альтернативних джерел енергії». Йому передували довгі запеклі дискусії, що вилилися в підписання 10 червня 2020 року Меморандуму про Взаєморозуміння щодо врегулювання проблемних питань у сфері відновлюваної енергетики між урядом України, НКРЕКП та інвесторами в ВДЕ.
Нагадаємо, задля розв’язання фінансової кризи, що сталася на ринку електроенергії 2020 року, більшість інвесторів у ВДЕ добровільно погодилися на скорочення власних прибутків, очікуючи так само від держави погашення боргів, накопичених 2020 року, та забезпечення вчасних й повних виплат за поточні постачання електроенергії. Як ситуація розвивалася насправді та чим невдоволений сектор відновлюваної генерації через рік після домовленостей, спеціально для Mind проаналізувала Галина Шмідт, член Правління ГС «Українська вітроенергетична асоціація».
Криза на ринку відновлюваної енергетики станом на тепер має всі ознаки поглиблення. Обіцянки, надані державою інвесторам та юридично закріплені в законі, не лише не виконуються, а й, навпаки, створюються нові штучні бар’єри на шляху розвитку галузі. Як наслідок, надходження нових інвестицій в українську економіку майже зупинилось.
Що з того, що передбачено законом 810-ІХ, виконується, а що ні?
Зменшення розміру «зелених» тарифів для ВЕС і СЕС
Перша, головна умова уряду, закріплена в законі 810-ІХ, – добровільне (з боку інвесторів у ВДЕ) зниження розміру «зелених» тарифів – була виконана одразу. Своєю постановою НКРЕКП зменшила розмір цих тарифів з 1 серпня 2020 року, тобто через тиждень з дати прийняття закону.
Погашення минулорічної заборгованості та поточні виплати
Попри те що питання оплати за електроенергію з ВДЕ було найболючішим і ключовим, воно й досі залишається невирішеним. Як відомо, заборгованість за «зелену» електроенергію, що виникла протягом минулого року, сягнула 22,4 млрд грн.
На сьогодні виробники «зеленої» електроенергії отримали лише близько 6,1 млрд грн, тобто 27% від розміру боргу за 2020 рік. Крім того, як снігова лавина, зростає заборгованість вже й за цьогорічні постачання електроенергії.
Положення закону передбачає, що задля забезпечення фінансової підтримки ДП «Гарантований покупець» щонайменше 20% від розміру «зеленого» тарифу має покриватися за рахунок бюджетних коштів. Саме з посиланням на цю норму закону НКРЕКП не врахувала такі витрати в тарифі на передачу електроенергії, що, звісно, призвело до недостатності коштів для оплати «зеленої» генерації.
З тієї самої причини НЕК «Укренерго» протягом 2021 року відмовляється від підписання актів з ДП «Гарантований покупець» щодо послуги із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел. І, як наслідок – вже наявна заборгованість по оплаті виробникам «зеленої» електроенергії, яка на червень 2021 року становить вже близько 2,1 млрд грн.
Цікаво, що в законі 810-ІХ прописана ще одна норма, направлена на «відшкодування заборгованості перед виробниками з ВДЕ протягом 2021–2022 років шляхом оформлення облігацій внутрішньої державної позики (ОВДП) з терміном обігу п’ять років». Натомість, уже в жовтні 2020 року Мінфін повідомив Кабінету Міністрів, що «не вбачає можливості закласти в держбюджеті компенсацію виробникам електроенергії з відновлюваних джерел енергії (ВДЕ) і застерігає від випуску ОВДП для погашення боргу перед ВДЕ», адже це призведе до розбалансування державних фінансів. Як наслідок, у Держбюджеті України на 2021 рік не передбачено відповідних бюджетних видатків, і питання випуску ОВДП також ще не вирішено.
Однак заради справедливості потрібно зауважити, що сектор відновлюваної енергетики ще сподівається на виконання урядом свого зобов’язання щодо випуску ОВДП. Основу для оптимізму заклав нещодавній виступ міністра енергетики України Германа Галущенка на міжнародній конференції, яка пройшла в Києві у червні нинішнього року.
Пан Галущенко повідомив, що Міністерство енергетики працює над здійсненням випуску єврооблігацій: «Фактично ми плануємо це зробити цієї осені – «зелені» облігації з «Укренерго». Голова правління НЕК «Укренерго» Володимир Кудрицький зі свого боку також зазначив, що попередньо компанія розглядає випуск 5-річних паперів на загальну суму 500 млн євро у вересні 2021 року.
«Зелені» аукціони
Хоча відповідно до українського законодавства «зелені» аукціони мали відбутися ще 2019 року, їхній запуск постійно відкладається. Закон №810-IX також містить у собі положення, які мали б пришвидшити запуск таких аукціонів, але цього досі так і не сталося. Як не відбулося встановлення передбачених на законодавчому рівні річної квоти підтримки та графіку проведення аукціонів, а також – «індикативних прогнозних показників річних квот підтримки на наступні чотири роки, що йдуть за роком, на який встановлюється річна квота підтримки».
Незмінність законодавства
Закон №810-IX містить державні гарантії щодо стабільності норм законодавства протягом дії «зеленого» тарифу (до 31 грудня 2029 року), «крім законодавства, що зменшує розмір податків чи зборів або скасовує їх». Це означає, що не можуть прийматися жодні законодавчі зміни, які призводять до втрат та/або збитків, та/або неодержання правомірно очікуваних доходів інвесторами.
Натомість, 1 липня 2021 року парламент, за ініціативи уряду, на позачерговому засіданні прийняв у першому читанні законопроєкт №5600 «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень», який передбачає встановлення акцизного податку для електроенергії із ВДЕ за ставкою 3,2%, яка раніше не застосовувалася до відновлюваної генерації.
Отже, замість того, щоб зменшити розмір податків чи зборів або «покращити становище суб’єктів господарювання» в секторі ВДЕ, як це зазначено в законі 810-ІХ, уряд сам ініціює порушення ухвалених положень через заплановане введення додаткового акцизного податку. Це є фактичним скороченням розміру «зеленого» тарифу. Таким чином Кабмін знову нехтує своїми зобов’язаннями перед національними та міжнародними інвесторами в ВДЕ і фінансовими інституціями.
Реакцію останніх не важко спрогнозувати. Своє занепокоєння через імовірне введення акцизу на «зелену» електроенергію та невиконання Україною своїх зобов’язань перед інвесторами вже висловили ЄБРР, Чорноморський банк торгівлі та розвитку, Нідерландська фінансова компанія розвитку, Американська торговельна палата, Інститут фінансування розвитку, Секретаріат Енергетичного співтовариства та інші міжнародні та національні організації.
Ба більше, введення акцизу на «зелену» електроенергію загрожує багатомільярдними міжнародними арбітражами інвесторів проти України, як це сталося в Іспанії, Італії та Чехії.
Обмеження генерації електроенергії з ВДЕ
Закон №810-IX передбачає обмеження «зеленої» генерації оператором системи передачі за умови, що це обмеження здійснюватиметься в останню чергу і що вартість не відпущеної електроенергії буде компенсована виробникам еквівалентно розміру «зеленого» тарифу. Методика щодо розрахунку обсягу електроенергії, невідпущеної виробником з ВДЕ в результаті виконання команд оператора системи передачі і була затверджена, як цього вимагає закон 810-ІХ ще торік (передодні новорічних свят замість передбаченого вересня 2020 року).
Однак перші виплати виробникам ВДЕ за надання такої послуги почалися лише наприкінці квітня 2021-го. І лише тим операторам електростанцій, які приєднані до системи управління обмеженнями та виконують команди системного оператора. Попри те, що обмеження генерації електроенергії з ВДЕ здійснюються з 2019-го й навесні 2021 року набули масового характеру.
При цьому всупереч положенням закону 810-ІХ так і не запрацював ухвалений порядок компенсацій за обмеження генерації «зеленої» електроенергії, які відбувалися до 1 січня 2020 року.
Відповідальність за небаланси
Закон 810-ІХ також ввів фінансову відповідальність виробників електроенергії з ВДЕ на рівні 50% у 2021 році та 100%, починаючи з 2022 року, за відхилення фактичних обсягів відпуску електроенергії від наданих прогнозних показників. Такою, свого часу, була вимога уряду, яку повністю виконали виробники «зеленої» електроенергії. Формула з розрахунків небалансів була ухвалена 2020 року. Проте вже в січні 2021 року НКРЕКП «вдосконалила» формулу розрахунку обсягу небалансів.
Відповідно до нової формули, враховується також й обсяг невідпущеної електричної енергії через виконання команд системного оператора на зменшення навантаження. Як наслідок, ринок ВДЕ констатує зростання вартості врегулювання небалансів електричної енергії. Тобто витрати виробників «зеленої» електроенергії знову зросли.
Право виробників електроенергії з ВДЕ виходити з балансуючої групи «Гарантованого покупця»
Ще одне невиконане урядом зобов’язання стосується розробки та подання до Верховної Ради законопроєкту про надання права виробникам електроенергії з ВДЕ виходити з балансуючої групи «Гарантованого покупця» та вільно продавати електроенергію на ринку з можливістю отримання компенсації у вигляді різниці між встановленим «зеленим» тарифом або аукціонною ціною та ринковою ціною, що не нижче, ніж ціна на ринку «на добу наперед». Цей законопроєкт мав бути поданий протягом трьох місяців із дня набрання чинності законом 810-ІХ, тобто ще в листопаді 2020 року.
Замість висновку
На жаль, більшість положень закону 810-ІХ виконуються частково, або порушуються. Один із небагатьох позитивних винятків – це надання права ДП «Гарантований покупець» продавати «зелену» електроенергію за двосторонніми договорами на електронних аукціонах. Перший в історії України аукціон з продажу «зеленої» електроенергії на біржі відбувся на початку жовтня 2020 року. Відтоді «Гарантований покупець» успішно продає електроенергію, вироблену за рахунок ВДЕ, на біржі, констатуючи високу зацікавленість ринку до екологічно чистої електроенергії.
Замість висновку наведемо слова голови правління УВЕА, віцепрезидента Всесвітньої вітроенергетичної асоціації Андрія Конеченкова: «Ми не хочемо, щоби цей меморандум і відповідний закон стали черговим розчаруванням та пасткою для інвесторів, адже вони справді повірили уряду України і добровільно пішли на власний ризик. Виконання положень закону №810-IX, який був покликаний врегулювати кризу, було фактично повністю проігноровано владою. Дуже хочеться щоб наступна річниця його прийняття стала символом успіху ринку та плідної співпраці, а не черговим нагадування уряду про його обов’язки та обіцянки».
Mind запрошує до дискусії щодо означених проблем представників Кабінету Міністрів, Верховної Ради, НКРЕКП, НЕК «Укренерго» та інших учасників ринку. Ми готові оприлюднити позицію кожного стосовно наявної ситуації.
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.