Підготовлений – озброєний: як зміниться ринок праці до 2030 року

Підготовлений – озброєний: як зміниться ринок праці до 2030 року

І як підготуватися роботодавцям

Підготовлений – озброєний: як зміниться ринок праці до 2030 року
Фото: depositphotos

Мільярдери запускають космічний туризм, Tesla Ілона Маска вже третій рік мандрує до Марса під музику Девіда Боуї, дідусі та бабусі, які ще пам’ятають «пузаті» телевізори, вже надсилають онукам селфі зі своїх смартфонів та листівки в месенджерах.

Фраза «майбутнє вже сьогодні» набуває нового значення, максимально буквального – світ став змінюватися дуже швидко. А змінюють його люди, що змінюються так само швидко, як світ. Які головні зміни чекають на роботодавців цього десятиліття, з чим компаніям доведеться змиритися, чого навчитися? У чому та заради чого варто піти на поступки, навіть якщо бізнес до цього не готовий, аби лишитися цікавими й актуальними для кандидатів? Про нові тенденці в цій сфері розповіла Mind координаторка напряму Future of Work у Career Hub, експертній платформі з кар'єрного розвитку молоді Центру «Розвиток КСВ», Олександра Гондюл.

Career Hub, експертна платформа з кар'єрного розвитку від Центру «Розвиток КСВ» провела масштабне дослідження «Future of Work 2030: як підготуватися до змін в Україні», де опитали представників бізнесу та молодь, а на основі результатів організувала національну інтерактивну виставку Future of Work. Ось те, що варто знати кожному роботодавцю, аби зміни ринку праці – 2030 не заскочили зненацька і стали точкою зростання.

Топ змін ринку праці – 2030

2030 рік близько, але за цей короткий час на ринку праці відбудуться значні зміни. Наведу кілька ключових з них.

Рутина – для штучного інтелекту, креатив – для людей

Рутинні процеси у бізнесі замінюватимуться автоматизацією або алгоритмізацією, роботами тощо. Це зачепить усі галузі, але особливо креативні професії, як-от реклама, маркетинг, дизайн, геймдейв, програмування. Те, що виконуватиме людина, – це більше креативні завдання. Роботодавці мають це враховувати, коли створюють вакансії, прописують задачі в оферах.

Горизонталь, а не вертикаль

Проєктна робота – новий фриланс. На роботодавців і підлеглих очікує нова управлінська культура. По-перше,  підлеглих як таких не буде. Майбутнє за командами, а не за звичною ієрархією, коли керівник дає вказівки конкретним людям, які потім передають їх все нижче й нижче. По-друге, кілька роботодавців замість одного стане нормою. Це буде пов’язане, зокрема, із першою зміною. Людина може бути залучена в різних проэктах для різних компаній одночасно.

Час «гарячих столів»

Більшість стандартних офісів зникнуть. Вони замінюватимуться на коворкінги, опенспейси, розвиватиметься  система «гарячих столів». У компанії-2030 може бути система офісів різного формату, зокрема того ж коворкінгу. Але столів буде набагато менше, ніж людей – адже вони зможуть працювати віддалено з дому, дачі чи перебуваючи на Балі. Однак коли хочуть чи є потреба – в офісі. Тому набуде популярності система «гарячих столів» – сьогодні одна людина сидить за цим столом, а завтра – хтось інший. Просто, коли приходиш, обираєш вільний.

Різ​номанітність

Ще один дуже важливий тренд – заохочення різноманітності в команді: гендерна, расова, етнічна, люди з інвалідністю тощо. Будь-яка інакшість сприйматиметься суспільством як перевага. Власне, роботодавці мають ставитися до такої різноманітності теж як до переваги у своїй команді, у своїй організації.

Битва за кандидатів

Ринок праці – 2030 буде ринком пошукача, а не роботодавця. В усьому відбувається старіння населення, що спричиняє брак робочої сили як такої. Компанії від США та Японії до країн Балтії, Західної Європи й України стикнуться з дефіцитом кадрів та «перетіканням мізків» з країни до країни та з компанії до компанії.

Рецепт буде один на всіх: створити найкращі умови, аби фахівці/чині «перетікали» саме до вас, а не від вас. Тому бізнес має розуміти, як зробити круті умови для талановитої української молоді, розвивати свій бренд роботодавця.

Щоб кандидати могли принаймні порівнювати – ось в Україні доволі гарні можливості, за кордоном приблизно такі самі, і навіщо мені їхати за кордон, якщо я можу отримати те саме в Україні.

Не все те металургія, що здається

Змінюватимуться застарілі уявлення молоді про певні індустрії, наприклад агропромисловість, металургію. Уявлення ці є стереотипними і застарілими, адже після радянських фільмів їхнім «піаром» ані держава, ані бізнес практично не займались. Тому молодь зараз більше обирає щось пов’язане з творчістю, з торгівлею.

Але протягом ось цих 9–10 років уявлення про такі галузі зміниться, і молодь розумітиме, що свій креатив, свої ідеї, інноваційність, аналітичне мислення можна застосувати в різних галузях, не обов’язково в тих, що самі по собі є креативними. Тож бізнесу стане простіше залучати молодих людей у такі галузі. Та є нюанс – щоб це стало реальністю, вже зараз компаніям потрібно розповідати про свою галузь, боротися зі стереотипами, показувати можливості, зацікавлювати.

Загорніть усе

Зараз роботодавці та пошукачі приділяють багато уваги soft skills. Це потужний тренд, деякі роботодавці навіть ставлять «м’які навички» вище за hard skills, професійні навички. Жвавість, відкритість, емпатія на співбесіді можуть переважити роки досвіду та круті проєкти в резюме кандидата, який під час розмови був напружений і не надто говіркий. Проте цей тренд відступить – soft skills будуть важливі, але hard skills знову стануть більшою перевагою.

Якщо освіта не «йде» до бізнесу, бізнес «йде» по освіту сам

Роками бізнес говорить про те, що освіта в Україні не відповідає їхнім потребам і запитам. Змін у професійній та вищій освіті досі суттєво бракує, тому бізнес береться за це сам. Вже з’являються корпоративні університети та програми, які роботодавці створюють під себе. Їх буде ще більше, і вони будуть ще потужніші. Це допоможе й самій молоді, бо вона зможе перекваліфіковуватися, навчатися, підвищувати свою кваліфікацію відразу на роботі, не шукаючи додаткових варіантів освіти і грошей на неї.

Чи готові роботодавці до змін?

Зміни ринку праці– 2030 значно зачеплять роботодавців. Але є і гарні новини – результати опитування свідчать, що бізнес до них готові. Якщо не просто зараз, то щонайменше над цим працює.

Ба більше, очікування роботодавців і молоді один від одного – якими вони мають бути 2030 року – майже однакові. Є фактично лише дві суттєві розбіжності.

Перша – в очікуваннях роботодавців

Вони прагнуть лояльності, молодь – охопити якомога більше можливостей. Нинішні школярі та студенти, які вийдуть на ринок праці за 9 років, будуть суперкреативними, цікавими, незвично гнучкими працівниками і працівницями, з бажанням жити в режимі змін.

Кандидат-2030 дивитиметься насамперед на свій комфорт, на можливості розвиватись, експериментувати, здобувати більше навичок, досвіду. А це означатиме запит мати одразу кілька роботодавців.

І от до останнього пункту зараз роботодавці ще морально не готові. Коли бізнес інвестує в розвиток і добробут своїх співробітників, в якості дивідендів він хоче отримувати лояльність.

З одного боку, компанії усвідомлюють, що це неминуче і, зрештою, допоможе їм бути конкурентоспроможними серед працівників, які їх обиратимуть. З іншого, ця розбіжність бачення призведе до того, що цінність лояльності значно підвищиться і стане фактично на один рівень із hard skills. Умовно, компанії можуть почати пропонувати якісь бонуси за те, що людина працює лише з нею. Проте тренд цей буде потужним і працюватиме одразу з кількома роботодавцями стане новою нормою.

Друга розбіжність – в очікуваннях молоді

Проблема досвіду для молодих спеціалістів/ок завжди була болючою. Як сумно жартують студенти, складно отримати роботу, якщо вимоги на кшталт «вік 20 років, стаж роботи – від 5 років». Це найбільший запит.

Бізнес має розуміти, що перший досвід – це не обов’язково робота як така, коли приходиш, оформлюєшся, отримуєш за це гроші. Ні, це може бути волонтерство або пул крутих проєктів, де людина працювала, можливо, навіть і безкоштовно – участь у створенні ОСББ, організація висадки дерев у парку, керування редакцією вебсайту студентської спільноти тощо.

Три поради для роботодавців майбутнього

У світі «майбутнього вже сьогодні» головними навичками стають гнучкість, здатність швидко навчатись і так само швидко імплементувати ці зміни. І, оскільки ринок праці – 2030 буде ринком пошукача, щоб залучати найкращих кандидатів, три поради за підсумками опитування молоді.

1. Будьте відкритими до запитів молоді

Саме молодь дуже багато даватиме нових рішень. Вона найбільше відкрита до світу й нових ідей порівняно з більш старшою аудиторією. Тому компаніям та організаціям потрібно максимально створювати умови і додаткову цінність, щоб молодь хотіла в них працювати:

  • зниження вимог до попереднього досвіду та його тривалості;
  • гнучкий графік;
  • можливість працювати одразу в декількох компаніях;
  • поєднання офлайн- та онлайн-формату роботи;
  • можливість навчатися, зростати в різних напрямах та професіях;
  • можливість змінювати ролі – бути і керівником, і підлеглим у команді;
  • приділяти увагу проблемам екології;
  • бути соціально відповідальними;
  • комфортні офіси з творчими кімнатами, кімнатами відпочинку, куточками з природним мініландшафтом;
  • звичайно, гідна заробітна плата та соціальний пакет.

2. Будьте відкритими до більш старших працівників

Вони можуть не мати таких розвинених soft skills, але вони мають те, чого молоді бракуватиме, – досвід, знання про детальні, нішеві процеси. Такі спеціалісти/ки стануть чудовими менторами. Якраз старше покоління може розповісти, як це було в той чи інший час, у той чи інший період розвитку компанії, і допоможе адаптуватися молоді до тих чи інших умов.

3. Прийміть, що вертикальна система управління йде у минуле

Ієрархія буде доречною в контексті довготривалих змін, стратегій. Для всього іншого – актуальною буде проєктна робота. Тобто не ієрархія має йти попереду, а ролі в команді: умовно в проєкті редизайну сайту головний – дизайнер, а не керівник департаменту маркетингу. А в проєкті створення презентації маркетингової стратегії – він головний у візуалізації, а проєкт очолює той самий директор департаменту маркетингу.

Найголовніша порада бізнесу майбутнього – бути відкритими до змін. Сприймати їх не як проблеми, а як можливості. У 2030 році на співбесіди приходитимуть кандидати, які дійсно будуть реалістами і бажатимуть неможливого. І, що найкраще, зможуть це втілити, звісно, з допомогою своїх роботодавців.

Дослідження «Future of Work in Ukraine» проведено Career Hub і Центр «Розвиток корпоративної соціальної відповідальності» в межах програми «Мріємо та діємо». Програма «Мріємо та діємо» впроваджується за фінансової підтримки Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) та виконується IREX у партнерстві з Будуємо Україну разом (БУР), Центром «Розвиток КСВ» (CSR Ukraine), Making Cents International (MCI), Міжнародним республіканським інститутом (IRI) та Zinc Network.

Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.

Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.

Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло