Well-being для бізнесу: як досягти загального благополуччя

Well-being для бізнесу: як досягти загального благополуччя

І як впливає на розвиток компанії щасливий співробітник

Этот материал также доступен на русском языке
Well-being для бізнесу: як досягти загального благополуччя

Поняття well-being уже кілька років на слуху в тих, хто прагне вивести свій бізнес на новий рівень. Одні говорять про «програми благополуччя» як про панацею від проблем, пов'язаних із карантинними обмеженнями останніх років. Інші стверджують: «Не працює і не варто витрачених зусиль...». Хто правий, а хто не дуже – спробуємо розібратися.

Що потрібно знати кожній компанії, розповіла Mind психотерапевт, співзасновник 4ID Студії корпоративної психології Оксана Лещенко.

Well-being – це загальне благополуччя нашого життя. Підтримка цього напряму в компаніях дозволяє знизити відтік персоналу, підвищити рівень задоволеності життям і роботою у співробітників, їх залученість у робочий процес.

«Розмивання» кордонів дому та роботи – це проблема, з якою зіткнувся кожен другий співробітник, перейшовши на удаленку. Звідси стрес, перевтома і вигорання.

Що можна зробити в цьому випадку в рамках програм well-being:

  • Допомогти фізично. Наприклад, профінансувати покупку нормальної техніки для організації комфортного робочого місця вдома.
  • Допомогти психологічно. Мінімізувати негативні переживання і тим самим оптимізувати робочий процес на відстані – складності, з якими стикається майже кожен керівник.

Існує чимало кейсів, які розповідають про ефективність впровадження «програм благополуччя». Брати корисні деталі з практики інших компаній – це добре, але переймати повністю готову оприлюднену модель не бажано. Не всі заходи, навіть найкреативніші, будуть дієві у вашому випадку. У цьому ще одна особливість well-being-програм: тільки індивідуальний підхід може «відкрити друге дихання» конкретної компанії та її співробітників.

Актуальність well-being для бізнесу

Практика останніх років доводить, що увага до благополуччя пересічних співробітників – це одна з основних бізнес-навичок керівника, який допомагає досягати високої продуктивності всього колективу. Чим вище рівень задоволеності співробітника, тим краще він працює, тому well-being-програми стають частиною корпоративної культури розвинених компаній.

Статистика зарубіжного досвіду

Для американського бізнесу програми well-being стали реальним інструментом в боротьбі з фінансовими витратами внаслідок хвороб і втрат робочого часу підлеглими:

  • Через гіпертоніїекономіка втрачає щорічно $48,6 млрд. Підвищений артеріальний тиск – це результат незбалансованого робочого графіка та хронічного стресу.
  • Депресіяв співробітників – це фактор, який щороку відбирає у бізнесу $210 млрд.

З іншого боку, згідно із взітом ВООЗ, усього $1, інвестований у програми психічного здоров'я, повертає $4 прибутку. Загальний внесок комплексних well-being-програм – це економіяна лікарняних і раптових відгулах по $136 на кожного співробітника!

Як працюють well-being-програми та чому не завжди спрацьовують

Well-being-методики – це комплекс заходів, розрахований на віддачу в середньостроковій або довгостроковій перспективі.

Один вебінар або одна-єдина зустріч із психологом у колективі не дадуть очікуваного ефекту. Як і не допоможе «День здоров'я», який проводиться раз на пів року для «галочки».

Well-being для великих і маленьких компаній: як досягти загального благополуччя

Не спрацюють також хаотичні рухи та прагнення «зробити все і відразу». Це призведе до зайвих витрат і не дасть бажаного відгуку з боку колективу.

Реальне поліпшення добробуту працівників, а отже, і фінансових результатів компанії досягається через пів року-рік після планомірного впровадження перших комплексних програм.

Для початку роботи в well-being-напрямі потрібні:

  • детальне опитування співробітників для виявлення «сліпих плям» і пріоритетних напрямів активності;
  • аналіз наявних ресурсів – фінансових, часових, людських;
  • розробка комплексної програми з урахуванням специфіки роботи компанії;
  • залучення до реалізації програми топменеджменту підприємства.

Що може завадити

Заважає те, що викликає настороженість і опір з боку співробітників.

1. Непослідовність

Приклад:

Куріння для компанії стало майже релігією. Співробітники практично живуть на перекурах, а під час сезонів застуд натовпами йдуть на лікарняні або, що ще гірше, чхають і кашляють на робочих місцях, а потім страждають від ускладнень і хронічних захворювань.

Керівництво заохочує спроби кинути палити – преміює найактивніших, дарує сертифікати на відвідування фітнес-центрів і басейнів. Але... залишає за собою право курити на власному балкончику.

Так не спрацює – потрібен особистий приклад керівника.

2. Зайва напористість

Приклад:

У компанії курять усі, крім керівника, який вирішує почати активну антитютюнову кампанію без попередньої підготовки. Це спричиняє атмосферу недовіри та нерозуміння. Колектив чинить опір, ополчаясь проти керівництва.

Як має бути: спочатку інформаційна підготовка, щоб переконати і зацікавити людей. Потім – дії. Результат – відгук людей і віра в щирі благі наміри керівництва, а не «черговий підступ».

3. Неготовність співробітників приймати допомогу

Приклад:

HR компанії активно впроваджує заходи програми well-being: психологічні вебінари і практики, здорове харчування і фізичні активності, заохочення до здорового способу життя та інше, але... Черговий вебінар зустрічається саркастичним: «Чому вчитимуть цього разу?» і порожніми місцями в аудиторії.

У чому причина неприйняття старань? Неусвідомленість і невміння піклуватися про себе. Якщо людина споживає неусвідомлено, то й цінність запропонованих компанією «смаколиків» для нього нульова.

Як зробити співробітника щасливішим

Загалом додати трошки благополуччя в життя офісного працівника можна й без значних вкладень, досить просто:

1. Пам’ятати про знаменні події – вітати і робити, нехай і невеликі, але приємні подарунки.

2. Заохочувати навчання та особистісне зростання – направляти на курси і стажування, допомагати співробітникам побачити перспективу та нову мету.

3. Сприяти діалогу персоналу з керівництвом – для початку згодяться навіть ящики для листів і дошки з маркерами – головне, щоб люди відчули, що їх чують.

4. Цінувати та оцінювати співробітників гідно – похвала й добре слово – це мотивація, яку не можна ігнорувати.

5. Заохочувати ініціативу і змагальність, підтримувати командний дух – загальні святкування, відвідування футболу або театру, вилазки на природу – це те, що зміцнює зв'язки. Люди із задоволенням беруть участь у конкурсах і розіграшах – стати «Кращим менеджером місяці», володарем звання «Найбільш пунктуальний» або «Самий позитивний» захоче кожен.

Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.

Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.

Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті