Як для себе: чому бізнес має брати участь в освіті
І чим цікава STEAM освіта
«Класична» вища освіта, після отримання якої випускник виходить у великий світ із певним багажем суто теоретичних знань і надалі напрацьовує практичні навички протягом декількох років за пешим місцем роботи, остаточно пірнула в історію. Один із головних викликів сьогодення – щоразу нові вимоги до професійних якостей в частині технологій, які змінюються зі швидкістю презентації нових моделей iPhone або чергових версій macOS чи Windows. Отже, практика в навчанні має йти поряд із теорією вже з перших курсів вишу. І роботодавці, щоб подолати кадровий голод, повинні брати активну участь у вихованні спеціалістів для себе, ще коли ті сидять на студентській лаві. Один із варіантів такої співпраці – освіта за системою STEAM (Наука, Технології, Інженерія, Мистецтво та Математика). Що це таке, як ця система впроваджується за кордоном і які напрацювання вже з'явилися в Україні, спеціально для Mind розповів Ігор Ситник, директор компанії «ЛИТЕР-ІКТ».
Що вже роблять глобальні компанії
Понад 30 млн школярів у США успішно користуються освітніми додатками Google. Компанія безкоштовно надала навчальним закладам техніку з доступом до своїх сервісів. Для цього навіть вигадали спеціальний термін – «гуглифікація» класної кімнати.
За 10 років співпраці зі школами продукти компанії перетворилися з цікавої можливості на основну методику пошуку американськими учнями потрібної інформації. Компанія змінила філософію державної освіти, зробивши пріоритетом навчання дітей вирішення ними проблем і роботу в команді – саме цих навичок потребує майбутня професія, якщо нинішні школярі оберуть IT-сферу.
Таким чином досягається одна з головних цілей освіти – підготовка учнів та студентів до успішної кар'єри. Водночас Google отримує значно більше, ніж віддає школам – нове покоління лояльних клієнтів.
Головні переваги взаємодії бізнесу і шкіл:
- учні отримують практичні сучасні знання від топових спеціалістів-практиків;
- школярі відчувають безпосередній зв'язок із технологіями та вплив на інновації;
- діти можуть ще в школі опанувати загальний курс програмування та обрати спеціалізацію;
- змалечку формується довіра, впізнаваність та лояльність до компанії, яка долучилася до освітньої програми
- IT-компанії отримують потенційних клієнтів і партнерів у майбутньому;
- підготовка кваліфікованих IT-спеціалістів, сильний кадровий голод яких спостерігається у світі.
Трансформаційну силу технологій та професійного навчання вже відчули 114 шкіл у США, що взяли участь у програмі Apple ConnectED. З 2014 року IT-гігант інвестував понад $100 млн у навчальні заклади з недостатнім фінансуванням. У них проклали більш ніж 3000 км інтернет-кабелю та оновили бездротові мережі.
Як вирішують складні завдання
Багато шкіл не мають мережі або спеціального технологічного відділу. Відтак інженери Apple Project проводять повне обстеження інфраструктури, і допомагають встановити або оновити мережу, щоб скоротити «цифрову прірву» між учнями по всій країні.
Школа у віддаленому селищі Нанвалек на Алясці мала повільне супутникове підключення до інтернету. Інженери Apple шляхом модернізації інфраструктури забезпечили швидкісне з’єднання для вже наявних, а також сотні нових пристроїв.
Батько місцевої учениці Томмі Еванс зголосився допомогти з налагодженням системи. «Мені показали, куди спрямовано сигнал, і як адаптувати обладнання до потреб студентів. Коли все було встановлено, інтернет став потужним, як ракета!» – зазначив Томмі.
Нова бездротова інфраструктура відчутно вплинула і на школярів. Зокрема, на доньку Еванса Тессі, яка має вади слуху. Її батько розповів: «Через нашу ізоляцію Тессі відчувала себе єдиною дитиною у світі з подібною проблемою. Однак дуже скоро Тессі почала використовувати FaceTime та інші застосунки для iPad, щоб спілкуватися з учнями та наставниками з усього світу».
Що це дає дітям
Сучасна молодь швидко та органічно адаптується до нових технологій. Основна перевага покоління, яке здатне вирішувати складні технічні завдання – молодий гнучкий розум, який легко опановує нові знання та втілює їх у життя.
Нові можливості відкрилися і для педагогів. Шкільний вчитель із Сент-Луїсу (штат Міссурі) Брендон Смолл вдосконалює освітні методи завдяки професійному навчанню в спеціалістів Apple.
Викладач запозичує в компанії ідеї, що роблять процес навчання цікавішим. Зокрема, використовує застосунки компанії, щоб включити до уроку інтерактивні ігри, графіки та фільми.
Так, інвестиція у $100 млн принесла компанії Apple армію прихильників серед учителів, школярів, студентів та їхніх батьків. Вони опанували нові технології, переконалися в їх зручності, отримали нові можливості для освітньої роботи і тепер не уявляють своє життя без продуктів компанії.
Водночас дохід Apple лише за І квартал 2020 року склав $91,8 мдрд. Це чергове свідчення – бізнесу вигідно вкладатися в освітні проєкти. Адже на додачу до лояльності користувачів, це приносить суттєве зростання продажів.
Кого потрібно навчати
Сьогодні сфера IT переживає кадровий голод. Кількість вакансій у сфері кібербезпеки з 2013 по 2021 роки зросла на 350%. Наразі світ потребує 3,5 млн спеціалістів із цифрової безпеки. Оптимальне розв'язання проблеми – взаємодія та комунікація учнів із представниками IT-компаній, що дозволяє готувати кваліфіковані кадри просто зі шкільної парти.
Наявність базових знань із комп'ютерних наук дає потенційним працівникам суттєві конкурентні переваги – серед 100 найпопулярніших професій в Америці 13 безпосередньо стосуються IT.
Попит на IT-фахівців збільшується і в Україні – за останнє десятиліття їхня зарплата зросла удвічі. А вміння програмувати невдовзі може стати такою ж необхідністю, як читання чи письмо, адже розвиває навички розв'язання проблем, концентрацію уваги та допомагає глибше зрозуміти, як працюють технології і світ довкола.
Перспективи розвитку IT мотивують дітей та підлітків старанніше здобувати теоретичні та практичні знання на уроках інформатики. Проте комп'ютерні науки настільки стрімко розвиваються, що навчальні програми за ними не встигають.
Допомогти школам скорегувати навчальні програми та адаптувати їх до змін на ринку праці можуть IT-компанії. А співпраця шкіл і університетів із бізнесом відкриє грандіозні перспективи реалізації програм підготовки учнів до майбутньої перспективної роботи як в Україні, так і за її межами.
Що вже роблять в Україні
Уже з цього навчального року в 7 школах Києва стартував навчальний експеримент «STEAM-інформатика». STEAM (Наука, Технології, Інженерія, Мистецтво та Математика) – це комплекс дисциплін, що розвиває в учнів hard skills і soft skills.
До точних наук додається мистецтво, в розумінні комунікації, командної роботи, розвитку критичного мислення, планування проєктів і вміння навчатися впродовж життя.
Інноваційний підхід до вивчення інформатики дасть школярам чіткі уявлення про Computer Science. Головним інструментом у навчанні стане програмування дронів. Зокрема, навчальним планом передбачено познайомити дітей із веб-розробкою, принципами функціонування штучного інтелекту. Впродовж експерименту школярі вивчать основи програмування у Python, HTML, JavaScript тощо.
Особливість методики STEAM – індивідуальний підхід. Кожен учень розвивається в зручному для нього темпі в обраному напрямку. Можна пройти всі модулі, щоб потім обрати найцікавішу сферу. Або ж одразу заглибитися в конкретний сектор: веб-розробка (back-end, front-end), штучний інтелект чи інженерія.
Вже з наступного навчального року до експерименту зможуть приєднатися всі зацікавлені школи.
Водночас український бізнес отримав унікальний шанс завоювати потенційних клієнтів і партнерів. Адже назва компанії, яка надала обладнання та програмне забезпечення для навчального процесу, змалечку формує впізнаваність та лояльність.
У майбутньому випускники шкіл вступлять до профільних вишів, і стануть потенційними працівниками або навіть клієнтами IT-компаній, яким звикли довіряти зі шкільної парти.
Головні гіганти Кремнієвої долини – Apple, Google, Facebook, Windows, Netflix та Salesforce – інвестують мільярди доларів у реформування освіти заради власного успішного майбутнього. Саме тісна співпраця освіти та бізнесу перетворила Кремнієву долину на Мекку ІТ-сектору, де працюють і мріють працювати мільйони ІТ-спеціалістів з усього світу.
Сьогодні Україна має всі шанси створити власні Кремнієві долини в різних секторах – завдяки новітнім підходам і осучасненню шкільних програм.
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.