Підтримати своїх: як розвивати український ринок крафтового алкоголю
Що заважає популяризувати його серед українців
Українці поки що витрачають більше грошей на імпортні напої. Водночас у нашої держави є все необхідне, щоб змінити це. Локальні напої цілком можуть витіснити більшу частину імпорту, але для цього не вистачає профільного закону. Що саме потрібно змінити в законодавстві і як підтримати національних крафтових виробників, розповіла Mind голова громадської спілки «Асоціації крафтових дистиляторів України» Катерина Лавренова.
Останні соціологічні опитування щодо вживання алкоголю українцями проводила група «Рейтинг» у 2021 році. Дані свідчать, що в Україні споживають сидр, шампанське, вино, пиво, настоянки, а також різні міцні напої (горілку, коньяк, віскі, ром, вермут, джин).
Але, якщо проаналізувати асортимент, представлений на полицях супермаркетів і спеціалізованих магазинів, стає зрозуміло – здебільшого українці витрачають гроші на імпортний алкоголь.
За інформацією ресурсу AgroPolit, 2020 року Україна імпортувала близько 74 000 тон алкогольних напоїв із концентрацією спирту менш як 80% (переважно коньяк, віскі, горілка, лікери і солодкі наливки) на суму $227 млн. Виноградних та інших вин ввезено майже 91 000 тон вартістю $224 млн, а солодового пива – 70 000 тон вартістю $67 млн.
Пиво здебільшого привозили з Мексики, Бельгії та Німеччині. Різні вина закуповували переважно в Італії, Франції, Грузії та Іспанії, міцний алкоголь – у Великій Британії, Грузії, Ірландії, Німеччині та Вірменії.
Кількість імпорту, причому не завжди якісного, представленого в маркетах, переважає над вітчизняними напоями у співвідношенні приблизно 70% до 30%.
Наприклад, віскі в нас продають тільки з інших країн, але це не означає, що українці не здатні його виготовити.
Чим можуть зацікавити національні виробники?
Сьогодні в України є величезний потенціал – економічний, гастрономічний і туристичний.
Наші виробники можуть бути представлені практично в усіх популярних сегментах алкогольних напоїв. Підтвердженням тому є національні та міжнародні відзнаки деяких українських вин і міцного алкоголю, які вони отримують у рамках престижних професійних конкурсів.
За спостереженнями Асоціації крафтових дистиляторів України, українці останніми роками стали більше цікавитися локальними напоями. Це говорить про початок формування культури споживання. Так само місцеві напої запитують у магазинах і барах іноземні гості, адже їм набагато цікавіше привезти яко сувенір продукцію українського виробництва, зокрема й алкоголь.
Вітчизняні крафтові дистилери роблять багато напоїв із різними смаками, з натуральних інгредієнтів і високої якості. Деякі, особливо фруктові та виноградні дистиляти, здатні конкурувати з імпортними торговими марками.
Як потрібно змінити законодавство?
Але, щоб стати на полиці в магазинах і почати співпрацювати з барами, кафе, ресторанами, нашим малим виробникам дистиляту не вистачає змін у законодавстві, вони просто не в змозі легально працювати за наявних умов. Ми маємо запит ринку на нові, цікаві та якісні вітчизняні напої, а задовольнити його не можемо.
Виробництво алкоголю наразі регулює Закон України №481, де плодові, зернові дистиляти й алкогольні напої на їхній основі чітко не відображені. Плодовий і зерновий дистилят, згідно із законодавчими актами та стандартами, згаданий здебільшого як допоміжна чи другорядна сировина, а не як високоякісний продукт, яким його вважають у розвинених країнах світу.
Така ситуація значно ускладнює оформлення й отримання всіх необхідних дозвільних документів. Сама процедура отримання ліцензії на виробництво алкогольних напоїв дуже складна та непідйомна для малих виробників, а обов’язкове отримання оптової ліцензію на продаж – це взагалі нереально для крафтовиків.
У 2020–2021 роках Асоціація крафтових дистиляторів України брала активну участь у підготовці потрібних галузі законопроєктів, щоб можна було зрушити ситуацію з місця. На момент підготовки цього матеріалу у Верховній Раді зареєстровано два документи:
- Внесений Кабінетом Міністрів України під реєстраційним номером 5762 проєкт закону «Про внесення змін до деяких законів України щодо спрощення умов виробництва дистилятів суб'єктами малого підприємництва» (від 14.07.2021).
- Ініційований низкою народних депутатів проєкт закону під реєстраційним номером 5311 «Про внесення змін до Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального» (щодо малих виробництв дистилятів)» (від 29.03.2021).
Під час обговорення цих законодавчих ініціатив влітку, на ІІІ Всеукраїнському форумі-виставці «Міцний Крафт 2021» Craft Ukrainian Distillers & Vendor, який проводила асоціація, народний депутат Мар’ян Заблоцький зазначив, що в держави є наміри найближчим часом створити для малих виробництв дистилятів справедливі та конкурентоздатні умови роботи.
І їм це дуже потрібно, аби посісти своє місце на ринку алкогольних напоїв в Україні в різних сегментах.
Отже, щоб українці почали частіше віддавати перевагу алкогольним напоям вітчизняного виробництва, наразі потрібна допомога держави. І така увага повернеться їй у вигляді податків, нових робочих місць і збільшення кількості туристів, які привозитимуть гроші в країну.
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.