Сухий порт: як забезпечити оперативну логістику в умовах війни
І як можуть прискорити процеси автоматизовані системи

Війна, розв'язана росією проти України, триває більше місяця і з кожним днем налічується все більше жертв і руйнувань, також вона впливає і на бізнес по всій Україні. Попри це країна планує розпочати посівну кампанію та всіляко сприяти розвитку аграрного сектору. Так, днями голова Миколаївської області Віталій Кім заявив про створення робочих груп для аналізу ситуації в цій сфері. За його словами, розпочато роботу з отримання пільг від «Укрзалізниці» на перевезення, зокрема, щоб звільнити склади, які зараз зайняті олією, зерном тощо, налагодити логістичні ланцюжки, замість тих, які заблоковані через проблеми з портами. Як полегшити трейдерам ці завдання та допомогти бізнесу у сфері вантажоперевезень налагодити діяльність і які інструменти для цього пропонують українські IT-розробники, розповів експерт із питань автоматизації ДК «Арт Софт» Олександр Тодуров.
Крім того, Верховна Рада також анонсувала й податкові послаблення, ухваливши відповідний законопроєкт. Докладніше про те, чи стане документ ефективним інструментом, Mind розбирався в матеріалах «Податки проти війни: як влада вирішила підтримати платників податків» і «Пліч-о-пліч: чому спрощено оподаткування для українського бізнесу під час воєнного стану».
Зернотрейдери та інший бізнес, пов'язаний з експортом та імпортом, потрапили в ситуацію, при якій вони не можуть виконати свої зобов'язання, оскільки ситуація з портами є дуже складною.
Для експорту та імпорту залишається лише західний кордон і дунайські порти: Рені, Ізмаїл, Кілія, навантаження на які різко зросло.
Що пропонує «Укрзалізниця» трейдерам?
Попри всю довоєнну критику в новій обстановці робота «Укрзалізниці» (УЗ) заслуговує всіляких похвал. Мало того, що вона максимально ефективно намагається виконувати всі свої стандартні обов'язки, так вона ще й надає допомогу решті українського бізнесу:
Наприклад, УЗ пропонує:
- Свої виробничі потужності в Центральній і Західній Україні для перенесення виробництв зі сходу країни. Можливо, частина колишніх складів і виробничих приміщень, що не використовуються, може бути використана експортерами під тимчасове підлогове зберігання сільгосппродукції та інших товарів при формуванні експортних партій.
- Сприяння приватному бізнесу у будівництві залізничних або мультимодальних терміналів (сухих портів) на стиках із Польщею, Словаччиною, Угорщиною та Румунією. Залізниця надає свою інфраструктуру, а з іншими питаннями бізнесу має допомогти місцева влада.
- Спільно з Мінагро УЗ допоможе аграріям з логістикою дизпалива та добрив.
Що таке «сухі порти» і як вони працюють?
Сухий порт (логістичний хаб) – це мультимодальний логістичний центр з інфраструктурою, що дозволяє власнику вантажу користуватися всіма перевагами морського порту, але на суші.
У ньому вантажовласник може отримати повний комплекс послуг з обробки вантажу, крім навантаження/вивантаження або із судна.
Це такі послуги, як:
- обробка та зберігання вантажів;
- стафування та розстафування вантажів у контейнери;
- обробка та зберігання навалочних вантажів;
- митне оформлення та огляд;
- упаковка, перепакування та маркування вантажів;
- ремонт контейнерного обладнання та транспорту;
- транспортно-експедиційні послуги;
- банківські, страхові, фінансові послуги;
- бронювання транспорту;
- брокерські послуги;
- перевантаження вантажу інші види транспорту;
- доставка вантажу до кінцевого пункту призначення – «остання миля».
Наприклад, на Рівненщині вже з березня минулого року працює сухий порт Одеської компанії Imtreх, на заході України – Західний контейнерний термінал тощо. У новій ситуації їхні логістичні можливості набувають значно вагомішого значення, зокрема і для перевалки зернових.

Приклад сухого порту в одній із областей України
І ці термінали працюють як на експорт, так і на імпорт. В умовах, коли через наші морські порти отримати вантажі неможливо, багато хто вже починає розглядати вивантаження в інших портах Чорного моря, наприклад у Румунії, і доставку в Україну залізницею через західний кордон.
Якщо підприємцям буде надано реальну допомогу, а держава за допомогою нової податкової політики йде до цього, то нові залізничні термінали можуть з'явитися досить швидко.
Які проблеми існують у використанні таких портів?
Однак у Дунайських, нових і тих, що вже діють, сухих портах, як показав досвід останніх тижнів, з'являються проблеми через обсяги вантажів, що різко зросли. Крім технологічних проблем виник брак навченого персоналу, проблеми зі збільшеним обсягом обліку, затягування паперових процесів оформлення вантажів.
Наприклад, перенесення даних із залізничних накладних у свої облікові системи, підготовка різних паперових документів, зв'язок із румунськими та взагалі європейськими митними, залізничними та обліковими системами тощо.
Один із шляхів розв'язання цього питання – автоматизація всієї роботи та процесів обміну даними з УЗ, обліку та управління всередині самого терміналу.
Як і навіщо автоматизувати процеси логістики?
На сьогодні схема, за якої вантажі, а особливо зерно, доставлялися автотранспортом у порти, вже не працює. Обстановка з паливом та на дорогах ускладнилася, та й везти зерно в порти стає неможливо – вони не працюють на відправку вантажів.
На зміну таким маршрутам приходить схема відвантаження зерна у вагони та відправлення їх поїздами до Європи через західний кордон. При цьому трейдерам доводиться освоювати нову ділянку роботи – взаємодію з «Укрзалізницею». Або, коли немає своїх можливостей, платити експедиторським компаніям, які можуть організувати такі перевезення.
Водночас уже сьогодні існують готові рішення, які дозволяють спростити логістику, наприклад, уже готові модулі з комплексної автоматизованої системи для роботи із залізницею, комплекси автоматизації для мультимодальних терміналів, портових процесів. Впровадження такої автоматизації дозволить трейдерам та експедиторським компаніям набагато швидше освоїти нюанси взаємодії з УЗ. При цьому, враховуючи військовий стан у країні та необхідність термінового налагодження логістики, ми, ДК «Арт Софт», як розробники цих систем готові запропонувати їхнє використання на умовах оренди, що дозволить скоротити витрати трейдерів.
Крім того, враховуючи воєнний час і необхідність реальної допомоги бізнесу вижити в сучасних умовах, ціни на ці продукти знижено щодо довоєнного періоду, і навіть якщо у підприємств зараз дуже складно з фінансами, ми знайдемо компромісні рішення.
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.