Discuss Discuss
Разом попри все: як пережити жахіття війни та зберегти команду

Разом попри все: як пережити жахіття війни та зберегти команду

10 принципів лідерства, поінформованого про травму

This material is also available in English
Разом попри все: як пережити жахіття війни та зберегти команду
Фото: depositphotos.com

Військова агресія росії примусила згуртуватися не лише українську армію, суспільство, волонтерів, а й великий бізнес. Ділова спільнота, що вже має досвід виживання та підтримання всіх процесів за умов низки «ковідних» локдаунів, зіткнулася з новим викликом: як продовжувати працювати на тлі воєнних дій, коли частина команди евакуювалася, частина – сидить по бомбосховищах, хтось пристав до лав ЗСУ та/або тероборони; і при цьому всі без винятку збентежені карколомністю нападу північного сусіда.

На цьому тлі знову виник підвищений запит на компетенції Change Managers – менеджерів змін. В Україні вже понад 2000 осіб – власників бізнесу, керівників організацій та департаментів, проєктних менеджерів та менеджерів середньої ланки – працюють у проєктах трансформацій та організаційних змін. Вони представляють 11 галузей бізнесу, а також державні та публічні компанії. Аби допомогти їм ефективніше діяти, АСМР Україна запустила програму «Зміни, до яких неможливо підготуватися». Це серія заходів для підтримки українського суспільства та бізнесу, завдання якого – вистояти та навчитися працювати в новій реальності війни.

Ірина Чернишова – Certified Change Management Professional, голова правління АСМР Україна, СЕО ChangeImpulse, спеціально для Mind розповіла, на чому ґрунтуються таке навчання та підтримка, і як будь-якому керівникові налагодити управління командою, що тим чи іншим чином відчула на собі руйнівний вплив війни.

Ця публікація є першою у циклі статей під загальною назвою «Лідерство змін під час війни». Подальші матеріали готуються спільно Mind і платформою відкритих інновацій Reactor.ua та будуть опубліковані найближчим часом.

З досвіду наших мемберів випливають декілька настанов, як саме слід діяти за сьогоднішніх реалій. Перш за все, звернути увагу на такі аспекти.

Спирайтеся на найактуальніші дослідження про вплив війни на міжнародний контекст (а отже – і на ваш бізнес/підлеглих), проведені тими авторитетними організаціями, довіра до яких висока.

Наприклад, аналітика досліджень EY, представлена Ольгою Горбановською – партнером, керівником практики People Advisory Services EY в Україні – під час зустрічі «АСМР Україна» на тему «Дії компаній після початку повномасштабної війни на території України», допоможе врахувати шість груп ризиків та сформувати найбільш ефективні заходи роботи з персоналом.

Розвивайте в керівників усвідомленість необхідності лідерства, поінформованого про травму. The Substance Abuse and Mental Health Services Administration in the U.S. Department of Health and Human Services (SAMHSA) є визнаним органом у сфері травматичного досвіду.

Згідно з визначенням SAMHSA, «індивідуальна травма є результатом події, серії подій або сукупності обставин, які переживаються індивідом як фізично або емоційно шкідливі або небезпечні для життя. Травма має тривалі несприятливі наслідки, вплив на функціонування особистості та психічне, фізичне, соціальне, емоційне чи духовне благополуччя».

Наразі війна продовжує травмувати кожного і впливає на всіх людей, з якими ми спілкуємося, включаючи персонал і колег. Але ми реагуємо на травму по-різному, це залежить від індивідуальних факторів. Десятеро людей можуть пережити одну і ту ж подію, і кожен з них матиме різну поведінкову відповідь.

На нашу реакцію впливають генетика, глибинний історичний досвід, внутрішні та зовнішні ресурси. Травма однієї людини може стати «затором на дорозі» для іншої, і навіть змінити життєву траєкторію декількох людей. 

Лідери, поінформовані про травму, знають, що люди реагують на травми та залишені ними емоційні шрами; це проявляється тим чи іншим чином на робочому місці та впливає на продуктивність усієї команди. Тому такі керівники емоційно доступні, здатні на співчуття і створюють безпечне середовище. Вони визнають та поважають здатність людини справлятися з труднощами, заохочують зцілювання та підтримку психічного здоров’я. І вони розуміють, що турботу про інших треба починати із себе.

Як стати таким лідером?

Щоб навчитися бачити прояви травми в колег і бути здатним правильно відреагувати на це, люди в організації мають розуміти не тільки те, що відбувається в нашому мозку і тілі. 

Щоб дійсно стати організацією, поінформованою про травму, SAMHSA рекомендує використовувати чотири кроки:

  • усвідомити поширений вплив травми та зрозуміти потенційні шляхи одужання;
  • розпізнавати ознаки та симптоми травми у клієнтів, сім'ї, персоналу та інших осіб, пов'язаних із системою;
  • інтегрувати знання про травму в політики, процедури та практики організації;
  • активно протистояти повторній травматизації.

Як запроваджувати такі практики?

Можна почати з нескладних базових речей.

Задовольняйте п'ять запитів персоналу:

  • «Почуй мене»
  • «Захисти мене»
  • «Підготуй мене»
  • «Підтримай мене»
  • «Піклуйся про мене».

Створюйте обстановку безпечної, довірливої взаємодії персоналу в робочому просторі.

Заохочуйте підлеглих «брати 10» (за рекомендаціями американської експертки Елен Фінк-Семнік):

  • 10 секунд на дихання;
  • 10 хвилин для заземлення (тут є обов’язковими застосунки для релаксації);
  • 10 годин, або день психічного здоров’я, щоб відновити стійкість;
  • 10 днів на відновлення (відпустка);
  • 10 тижнів або 10 місяців на зміну життя (це може вимагати більш детальної співбесіди та навіть потенційної зміни роботи).

10 принципів чуйного лідера

  1. Приділяйте увагу здоров’ю персоналу (зокрема, психічному) та благополуччю команди.
  2. Слідкуйте за ознаками стресу: збудження, смуток, розчарування, сильніша забудькуватість, загострення хронічної хвороби, депресія або тривожність.
  3. Зменшуйте поведінкову стигму щодо здоров’я: заохочуйте обговорення цієї теми та направлення (за потреби) до медичних установ на обстеження.
  4. Підтримуйте та моделюйте самотурботу.
  5. Беріть участь у двосторонньому спілкуванні: не просто кажіть персоналу, що робити, а й чому.
  6. Залишайтеся доступним для персоналу.
  7. Визнавайте, що у вас як керівника теж є межі.
  8. Будуйте командну колаборацію замість протистояння керівництва та персоналу або серед персоналу, заохочуйте завжди, коли і де це можливо.
  9. Для віртуальних ролей забезпечуйте візуальну взаємодію з увімкненими вебкамерами, де керівники можуть бачити співробітників протягом дня або тижня.
  10. Усвідомте, що культурні зміни не досягаються за допомогою підходу «один раз – і зроблено»; залишайтеся послідовними для довгострокової перемоги.

Платформа REACTOR.UA – ваш провідник у світ інновацій.
Ми знаємо, як втілити інновації з урахуванням кращих практик та в стислі терміни.
Розпочніть зміни вже зараз!

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.ua