Дороги vs війна: як «Укравтодор» відновлює зруйновані мости та дороги

Дороги vs війна: як «Укравтодор» відновлює зруйновані мости та дороги

І з якими викликами стикаються його робітники під час дорожніх робіт

This text is also available in English
Дороги vs війна: як «Укравтодор» відновлює зруйновані мости та дороги
Фото: укравтодор

Попри всі прогнози Україна на десятий місяць війни продовжує потужно протистояти ворогу на передовій. Тим часом у тилу триває кропітке відновлення інфраструктури, яка є цінним елементом обороноздатності України. Дороги з першого дня повномасштабної війни відіграють важливу роль в евакуації населення та перевезенні гуманітарних вантажів. Яка ситуація склалася з відновленням автошляхів і з якими викликами стикається «Укравтодор» під час цього процесу, розповів Mind перший заступник голови «Укравтодору» Андрій Івко.

Завдяки розвитку пунктів пропуску із союзними державами в жовтні автомобільний транспорт наростив обсяг експорту та імпорту, що допомагає вистояти вітчизняній економіці. За інформацією Міністерства інфраструктури, у жовтні частка українського експорту автомобільним транспортом становила 37%, а імпорту – 77%. Стале та якісне сполучення дорогами всіх підконтрольних українських територій є національним пріоритетом.

Ключовою перепоною тут залишаються знищені під час бойових дій мости. Саме необхідність об’їзду підірваних мостів збільшує тривалість логістичних циклів. І якщо в мирний час це приносило лише матеріальні збитки, то зараз це може вартувати комусь життя.

За підрахунками «Укравтодору», зараз через бойові дії в країні зруйновано 341 штучну споруду: мости і шляхопроводи. З них на дорогах державного значення – 150. Їхнє відновлення здебільшого є спільною роботою підрядників обласних служб автомобільних доріг і Спеціальної служби транспорту Міністерства оборони України. Координуючи та кооперуючи з військовими мостобудівниками, на сьогодні проїзд відновлено 72 мостами на дорогах державного значення.

Читати також: Відновити все: що варто знати про «План Маршалла» для України

Що означає словосполучення «відновлено проїзд»?

Є кілька варіантів залежно від характеру руйнування та безпекової ситуації. Подекуди ми будуємо об’їзну дорогу паралельно до знищеного мосту, як от в Ірпені на дорозі Р-30. Коли є можливість, об’їзд асфальтуємо. Такі об’їзні дороги все одно мають вагові обмеження і є найбільш придатними для легкового транспорту.

Маємо кейси, коли довелося робити дві тимчасові переправи поруч з одним знищеним мостом, бо потік транспорту дуже інтенсивний. Поблизу Гостомеля на трасі М-07 Київ – Ковель – Ягодин у жовтні звели додаткову переправу. Ця дорога сполучає зі столицею Гостомель, Бучу та Бородянку.

Якщо міст частково вцілів і можна його швидко відремонтувати – обираємо цей варіант. Тут можна згадати майже 200-метровий міст через річку Псел на Сумщині. Були зруйновані опора й кілька прогонів штучної споруди. Через це транспортне сполучення Лебединської громади з обласним центром обірвалося, шлях до Сум збільшився майже вдвічі. Та за лічені місяці міст відремонтували й відновили проїзд.

У деяких випадках на місці зруйнованого вщент мосту можна швидко встановити тимчасовий металевий міст. Ми отримали такі конструкції у вигляді гуманітарної допомоги від Чехії. Металеві мости можна швидко зібрати та відновити проїзд у стислі строки. Біля Балаклії така переправа допомагає з’єднати  деокуповане місто з Харковом автошляхом Р-78. Також тимчасові мости, які швидко можна зібрати, Україні передала Франція. Це цінна допомога від європейських колег.

Останній шлях відновлення проїзду є найдорожчим, однак найнеобхіднішим для повноцінного руху вантажівок – капітальна відбудова мосту. Це вже не просто короткострокові дії для «виживання» інфраструктури, а спосіб стратегічно посилити дорожню мережу. Такий підхід застосовуємо у виняткових випадках, з огляду на безпекову ситуацію, на ключових дорогах України. 

Що відновлено після деокупації півночі України?

У Київській області ми обрали два мости на дорогах міжнародного значення, які були підірвані на початку війни. Перший – у Стоянці, на трасі М-06 Київ – Чоп. Міст став суттєвою перешкодою для планів окупантів оточити столицю.

Після остаточного звільнення північної частини України від російських загарбників, дорожники облаштували на місці підірваної споруди тимчасову об'їзну дорогу та понтонну переправу. Проте проїхати там міг лише легковий транспорт, вантажівкам доводилося об'їжджати зайві десятки кілометрів.

Оскільки Київ є головним транспортним вузлом країни, повноцінний міст з чотирма смугами руху в Стоянці був конче необхідний. На залишках старих конструкцій менш ніж за два місяці відбудували один проїзд, а 3 листопада другий.

Дороги vs війна: як «Укравтодор» відновлює зруйновані мости та дороги
Відновлений міст у Київській обл.
Фото: укравтодор

Інший об’єкт розташований на дорозі міжнародного значення М-03 Київ – Харків – Довжанський – міст через річку Трубіж. Траса сполучає столицю з Полтавщиною і Харківщиною. Вона відіграє важливу роль у товарообігу країни, забезпеченні потреб військових на передовій і функціонуванні гуманітарних коридорів. Правий проїзд капітально відбудованого мосту вже відкрили, рух на лівому – буде відкрито найближчим часом.

Усе вищенаписане стосується звільнених навесні Київщини, Чернігівщини, Сумщини і Житомирщини. Набагато складніша ситуація в областях, де тривають активні бойові дії або до лінії фронту лічені кілометри.

Читати також: Дороги життя: як триває відновлення українських автошляхів

Яка ситуація з відновленням доріг на Харківщині?

Успішний контрнаступ Збройних Сил України у вересні повернув контроль над територіями, які більш ніж пів року були ареною війни. Масштаби руйнувань мостів там співмірні до півночі країни.

На державних дорогах зруйновано 25 об’єктів. Деякі з них розташовані близько до кордону з росією. Попри всі труднощі, рух через більш ніж 50% – відновлено. Тривають роботи на маршрутах до Куп’янська, Ізюма та Балаклії.

Як відновлюється Херсонщина?

Наші військові на півдні відтіснили ворога на лівий берег Дніпра. На жаль, під час відступу росіяни встигли значно більше нашкодити дорожній інфраструктурі, ніж на Харківщині.

Дорожні бригади через значне замінування рухаються дуже повільно, «крок у крок» за саперами. Проте дві переправи ми вже зробили. Першу переправу звели за тиждень після звільнення обласного центру, працюючи 24/7.

Днями президент підписав державний бюджет на наступний рік. Левова частка видатків, які плануються у 2023 році, стосуються оборони та соціальних виплат. Для того щоб забезпечити їх, країні потрібна фінансова допомога країн-партнерів і зростання ВВП. «Укравтодор» вітає закладені урядом видатки на дороги, зокрема відбудову. Без сталого та ефективного функціонування мережі автошляхів України, зростання ВВП на 4,6%, як прогнозує Кабінет Міністрів, буде малоймовірним.

Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.

Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.

Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту editor@mind.ua
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло