Техогляд авто повернуть? Як цю процедуру бачить законодавець
І які норми Україна візьме за приклад із законодавства ЄС

Введення обов’язкового техогляду автомобілів в Україні відстрочили до завершення воєнного стану. Проте про його повернення в Україні говорять постійно. Передумовою до цього стала відповідна угода про Асоціацію з ЄС, що набула чинності ще у 2017 році. На запровадження цієї обов’язкової процедури у нашої країни було 5 років. Відтак Міністерство інфраструктури України планує повернути техогляд за допомогою проєкту закону «Про внесення змін до низки законодавчих актів України з безпеки експлуатації колісних транспортних засобів». Наразі проєкт оприлюднено на сайті Мінінфраструктури та він чекає на ухвалення. Що передбачає документ для всіх учасників дорожнього руху і коли варто очікувати цих змін у законодавстві, розповіла Mind керівниця Адвокатського бюро «Тетяни Даниленко», адвокатка Тетяна Даниленко.
Ініціатор проєкту: Директорат з безпеки на транспорті Мінінфраструктури.
Розроблено його на виконання кроку 269 Плану пріоритетних дій Уряду на 2020 рік, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 9 вересня 2020 року №1133. Також підготовка документа передбачена пунктами 1797, 1809, 1811, 1833, 1840 та 1843 плану заходів з виконання Угоди про асоціацію між Україною та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.10.2017 №1106.
Мета проєкту – задоволення потреб суспільства і економіки у безпечних перевезеннях, підвищення ефективності споживання ресурсів та зменшення шкідливого впливу автомобільних транспортних засобів. Крім того, документом передбачена адаптація норм законодавства України до вимог нормативних актів ЄС.
Обов’язкове проведення ТО є однією з умов вступу України до ЄС. Нові вимоги вводяться відповідно до Директиви 2014/45/ЄС. Тому вже з 2023 року водії мали його проходити, нововведення анонсували у ЗМІ.
Яким він буде та до чого готуватись автовласникам та автосервісам – нижче у матеріалі.
Що відомо на сьогодні про цей законопроєкт
Згідно з проєктом, легкові автомобілі повинні проходити техогляд кожні два роки.
Для нових автомобілів цей термін складає чотири роки після першої реєстрації. Таксі – один раз на рік, а автобуси – двічі на рік.
До того ж усі автівки, які були привезені з-за кордону, мають пройти техогляд. Останнє стосується і «євроблях», що зареєстровані за кордоном, а експлуатуються на території України.
Втім будуть ситуації, коли техогляд потрібно буде проходити позапланово:
- після перереєстрації автомобіля на нового власника (протягом 10 днів);
- після ДТП із пошкодженнями, що вплинули на безпеку руху;
- після виявлення невідповідностей та несправностей на дорозі.
Про процедуру техогляду трохи згодом, адже останній пункт цього переліку є цікавим.
Проєктом документа пропонується вибірково перевіряти автомобілі на дорогах. Якщо під час огляду будуть виникати підозри або будуть виявлені явні невідповідності, автомобіль відправлятимуть у діагностичний центр. А там, якщо перевірка покаже, що все добре, то за процедуру заплатить держава. А якщо ні – то талон відберуть, а за перевірку заплатить водій. І тоді протягом місяця потрібно буде пройти техогляд знову.
Що перевірятимуть під час техогляду?
В Законі України «Про дорожній рух» є перелік систем, які будуть перевірятися на техогляді. До них відносяться:
- система гальмівного і рульового керування;
- шини та колеса;
- газобалонне обладнання;
- зовнішні світлові прилади та інші частини.
До того ж на огляді звертають увагу на зовнішні дефекти авто, справність склоомивачів, цілісність лобового скла та укомплектованість машини аптечкою і вогнегасником. Тому перед ТО потрібно попередньо підготувати авто.
Де планують проводити техогляд?
Директивою ЄС передбачено, що технічний огляд можуть проводити як державні організації, так і приватні. В будь-якому випадку це має бути сертифікований центр, який має акредитацію.
До того ж за новими правилами спеціалісти, які проводять техогляд, обов’язково мають фіксувати все на камеру. Має бути чітко зафіксований номер автомобіля, а також увесь процес перевірки авто.
Вартість техогляду залежатиме від типу автомобіля.
Для того щоб пройти контроль транспортного засобу, водій має підготувати такі документи:
- документ, що підтверджує особу;
- свідоцтво про реєстрацію транспорту;
- довіреність на право проходження техогляду ( у разі, якщо за проведенням ТО звернувся не власник авто).
Які штрафи за відсутність ТО закладено у законопроєкт?
Не мають проходити техогляд транспортні засоби:
- які не їздять по дорогах загального використання;
- транспорт, який їздить зі швидкістю до 25 км/годину;
- транспортні засоби, ємність двигуна яких не перевищує 125 куб. см або ті, які мають електродвигун, потужність якого не перевищує 4 кВт.
За протермінований техогляд авто передбачений штраф.
Якщо власник авто не пройде техогляд вчасно, перший штраф становитиме 3400 грн. Якщо ж водій після першого штрафу так і не пройшов ТО, сума повторного штрафу вже більша – 17 000 грн. І звичайно, що експлуатація авто, які не пройшли вчасно ТО, буде заборонена або обмежена.
Плюси та мінуси нововведень для автовласників та СТО
Займатися запровадженням техогляду в умовах війни – не найкраща ідея. Новація точно ускладнила б життя автовласникам. Крім того, послуга з перевірки авто на придатність до експлуатації не була б безкоштовною, тож призвела б до зростання витрат населення.
Головні зміни, що очікуються з ухваленням закону, який відновить техогляд: огляд і висновки щодо стану транспортного засобу мають здійснюватися на незалежних сертифікованих СТО.
Причому подати відповідну заявку на отримання ліцензії на здійснення техогляду можуть різні приватні компанії, які мають відповідне обладнання й здатні організувати саму процедуру. Цей аспект вже викликає низку питань, зокрема, чи буде прозорою процедура? Адже наразі вимоги прописані таким чином, щоб сертифікацію пройшли далеко не всі СТО.
Крім того, введенню техогляду ще до війни перешкоджала недостатньо розвинена інфраструктура сертифікованих центрів з перевірки авто на придатність до експлуатації.
Із запровадженням обов’язкового ТО чисельна кількість автовласників опиняться в ситуації, коли їх ТЗ не зможуть пройти техогляд за критеріями безпеки, адже в Україні значна кількість вживаних авто з великим пробігом.
Крім того, останніми роками завезено рекордну кількість авто на так званих єврономерах, які потребують суттєвого покращення технічного стану. Ще одна категорія ризику – автомобілі зі встановленим газобалонним обладнанням, яке стало популярним за останні 5 років.
Коли очікувати ухвалення?
Однак наразі схвалений та оновлений урядом план заходів з виконання Угоди про асоціацію з врахуванням необхідності наближення національного законодавства до положень нової Директиви №2014/45/ЄС відкладено. Основною причиною є війна, розв'язана рф проти України, та введення на всій території нашої держави воєнного стану.
У таких умовах діяльність міністерства спрямована за забезпечення функціонування інфраструктури, а доопрацювання вищевказаного законопроєкту призупинено.
В Україні ініціюватимуть повернення обов'язкового техогляду за однієї умови – у разі завершення воєнного стану. Лише після цього проєкт буде доопрацьовано та внесено до ВРУ. Тож допоки триває війна – автовласники змін не відчують.
Разом з тим за час обговорень напрацьованого отримано значну кількість зауважень та пропозицій від громадськості та профільних спілок.
Основна критика законопроєкту
Запропоновані норми не виключають корупції. Адже саме через це техогляд для легковиків скасували у 2011-му. Чи не повернемось до торгівлі талонами ТО?
З прозорістю сертифікації центрів також може виникнути питання. Немає відповіді й на питання: де межа між «обґрунтованістю» та надмірною прискіпливістю у перевіряльників. Чи не перетворяться на заробітки намагання «причепитись» до автовласника в ситуації з позаплановим ТО, наприклад, якщо авто отримало незначні пошкодження після ДТП або несправності на дорозі?
Чимало питань ще слід вирішити, адже якщо нововведення запрацюють, слід організувати процес на належному рівні та якнайшвидше перейняти у цьому питанні досвід сусідів з ЄС.
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.