Перереєстрація авто для перепродажу: скасувати і оновити правила
Законотворці пропонують ліквідувати непрозорі схеми купівлі-продажу
Суб’єкти господарювання, які здійснюють торгівлю вживаними транспортними засобами, від 2010 року не можуть скуповувати такі авто з метою їх подальшого перепродажу кінцевому споживачу без державної реєстрації на себе. Наразі нардепи, вирішили змінити ситуацію і пропонують удосконалити порядок здійснення оптової та роздрібної торгівлі транспортними засобами суб’єктами господарювання, які поставлені на облік у Головному сервісному центрі МВС. Що передбачає відповідний законопроєкт і як народні обранці пропонують змінити процедуру купівлі-продажу вживаних авто, розповіла Mind керівниця Адвокатського бюро «Тетяни Даниленко» адвокатка Тетяна Даниленко.
Номер та дата реєстрації: 06.03.2023 за №9083
Автори законопроєкту: Данило Гетманцев, Ярослав Железняк, Мар’яна Безугла та інші.
Етап та альтернативи: Наразі опрацьовується в комітеті, альтернативні проєкти відсутні.
Мета: зробити ринок вживаних автомобілів більш прозорим і регульованим.
Фінансово-економічне обґрунтування: реалізація законопроєкту не потребує фінансування з державного та місцевого бюджетів.
Аналіз співвідношення державних реєстрацій нових і вживаних автомобілів за останні роки наочно демонструє, наскільки більшим є ринок вживаних автомобілів порівняно з ринком нових.
Тож що передбачається, якщо законопроєкт буде ухвалено.
Перше, що слід відзначити: організації, які займаються торгівлею автомобілями, не будуть зобов’язані реєструвати кожен проданий транспортний засіб на своє ім’я, якщо він призначений для подальшого перепродажу. Це позбавить ринок від тіні та дозволить ліквідувати схеми, що завдають шкоди бюджету, оскільки нерідко вони залучаються до уникнення сплати податків.
Читайте також: З коліс та під обстрілами: продажі нових авто впали на 35%, найменше просів преміум-клас
Зміни пропонують внести до:
- ЗУ «Про дорожній рух» в частині звільнення суб’єктів господарювання, які здійснюють оптову та роздрібну торгівлю транспортними засобами та їх складовими частинами, що мають ідентифікаційні номери і поставлені на облік у Головному сервісному центрі МВС, від обов’язку перереєстровувати на себе вживані транспортні засоби, які були придбані як товар для їх наступного продажу кінцевим споживачам. Передбачається, що власники транспортних засобів та особи, які використовують їх на законних підставах, будуть зобов'язані зареєструвати (перереєструвати) належні їм транспортні засоби протягом десяти діб після придбання, митного оформлення, одержання транспортних засобів або виникнення обставин, що потребують внесення змін до реєстраційних документів, крім суб’єктів господарювання, які здійснюють оптову та роздрібну торгівлю транспортними засобами та їх складовими частинами, що мають ідентифікаційні номери і поставлені на облік у Головному сервісному центрі МВС, та придбали транспортні засоби для їх наступного продажу.
- ЗУ «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», пропонується звільнити суб’єктів господарювання, які здійснюють оптову та роздрібну торгівлю транспортними засобами та їх складовими частинами, що мають ідентифікаційні номери і поставлені на облік у Головному сервісному центрі МВС, від обов’язку подавати до сервісних центрів МВС документи з відміткою відповідного районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки про взяття на військовий облік (зняття з військового обліку) вживаних транспортних засобів, які були придбані як товар для їх наступного продажу кінцевим споживачам.
Іноземний досвід: До прикладу, у США, Німеччині і Польщі автодилери без будь-яких обмежень можуть скуповувати вживані автомобілі для подальшого продажу без їх державної перереєстрації на себе. Скуплені автодилером вживані автомобілі реєструються вже на кінцевого покупця, який придбав такий тз для власного споживання шляхом його використання на дорогах загального призначення.
Запропонований наразі законопроєкт передбачає дерегуляцію та детінізацію ринку торгівлі вживаними авто.
Плюси та мінуси: Нововведення стане корисним для українських організацій, які відтепер не будуть змушені займатися оформленням транспорту, що значно спростить процес продажу та купівлі автомобілів.
Відмовляться і від застарілого неефективного підходу щодо отримання дозвільних документів при оформленні купівлі-продажу вживаних авто.
На сьогодні суб’єкти господарювання, які скуповують вживані тз для їх подальшого продажу, повинні на кожний автомобіль двічі отримувати довідку з районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки про взяття транспортного засобу на військовий облік (зняття з військового обліку).
Так, під час викупу автомобіля отримується довідка про взяття транспортного засобу на військовий облік. Під час продажу автомобіля кінцевому споживачу отримується довідка про зняття автомобіля з військового обліку. Це передбачено Положенням про військово-транспортний обов’язок, затвердженим постановою Кабміну від 28.12.2000 N 1921.
Читайте також: Техогляд авто повернуть? Як цю процедуру бачить законодавець
При цьому для отримання кожної довідки потрібно підготувати заяву та наказ по підприємству. Своєю чергою територіальний центр комплектування та соціальної підтримки видає ці довідки лише двічі на тиждень, що зумовлює величезні черги у вказаний час, особливо з урахуванням численних повітряних тривог, під час яких територіальні центри комплектування та соціальної підтримки зачиняються і не працюють.
Зважаючи на вищевикладене, суб’єкти господарювання, які здійснюють торгівлю вживаними автомобілями, перейшли на застосування різноманітних «схем» по перепродажу вживаних автомобілів з метою уникнення процедури реєстрації автомобіля на себе.
Позиція юристів: Законопроєкт покликаний забезпечити прозорість ведення бізнесу в сфері торгівлі вживаними транспортними засобами, спрощення державних бюрократичних процедур, захист прав продавців і покупців вживаних транспортних засобів.
У компаній з КВЕДОМ діяльності «торгівля транспортними засобами», які перебувають на обліку в Головному сервісному центрі МВС, з’явиться можливість не реєструвати автомобілі на себе, якщо вони придбані для подальшого перепродажу, та вести обмін даними про транспортні засоби в електронній формі (включаючи довідки про облік авто у Територіальних центрах комплектування).
На сьогодні, через архаїчність та складність чинних норм законодавства, на практиці їх майже не дотримуються.
Комісійні майданчики, викуповуючи авто, не укладають офіційний договір купівлі-продажу, а беруть нотаріальну довіреність у колишнього власника. Перереєструють авто вже потім, коли знаходять на нього покупця.
Як наслідок, ці операції ніде не фіксуються, не відображаються у бухгалтерії компанії і, відповідно, з них не сплачують жодних податків.
Адаптація до законодавства ЄС: Швидкий продаж вживаного автомобіля чи обмін на більш новий стануть на крок ближче до того, як це відбувається у країнах Євросоюзу:
- автовласник привозить тз на комісійний майданчик;
- здійснюється перевірка та укладають договір купівлі-продажу;
- продавець отримує гроші за авто або доплачує різницю, якщо обирає інше.
З цього моменту саме «автокоміс» вважатиметься юридичним власником машини. Хоч номерні знаки та свідоцтво про реєстрацію залишаються старими, жодних претензій до попереднього власника не буде.
Читати також: Оновлення «автоцивілки»: чого очікувати від нової законодавчої ініціативи
Коли на автомобіль знаходиться покупець, «автокоміс» укладає новий договір купівлі-продажу, від себе, і уже згідно з ним у Сервісному центрі МВС видадуть нові номерні знаки та свідоцтво про реєстрацію.
Пропоновані зміни можуть створити сприятливі умови для «легалізації» торгівлі вживаними автомобілями, розвитку легальних майданчиків з продажу таких авто, та надати переваги тим, хто хоче займатися цим бізнесом цивілізовано.
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.