Онлайн працює: практичне застосування і можливості метавсесвіту

Онлайн працює: практичне застосування і можливості метавсесвіту

І користувачам, і бізнесу стане в пригоді

Онлайн працює: практичне застосування і можливості метавсесвіту
Фото: https://pixabay.com/

Спілкування онлайн, проведення зустрічей чи навчання в зумі або в інших онлайн-кабінетах, створення нової віртуальної реальності стали звичними інструментами для спілкування ще за часів ковіду. Наразі, в умовах нових викликів війни, цей світ онлайн продовжує розвиватись. Незабаром можуть з'явитись нові можливості як для користувачів, так і для бізнесу. Що ж таке метавсесвіт, чим може бути корисним і на які можливості варто звернути увагу, розповів Mind стратег, підприємець та засновник українського білетного оператора Karabas.com Максим Плахтій.

Метавсесвіт – це digital-простір, що створює симуляцію реальності та поєднує наявні сервіси, контент, продукти брендів у єдиному середовищі. Один з провідних дослідників та ідеологів Meta Метью Болл характеризує явище наступним чином: це інтернет-простір з організацією, як у державі.

Концептуально це копія фізичного життя, включаючи соціальні, економічні та правові аспекти. Дані в метаверс транслюються безперервно, і усі умовні світи візуалізуються в реальному часі. Повна сумісність даних, тобто ви можете пересісти з машини у GTA Online до боліду в Need for Speed, а потім заїхати в ньому на онлайн-шоу в YouТube.

Найважливішою характеристикою є імерсивність – ви зможете не тільки спостерігати, а й бути залученим, взаємодіяти із віртуальним світом через кінестетику.

Цифри – про розвиток галузі

Щоб проілюструвати потенціал індустрії метавсесвіту, звернемося до цифр. За даними McKinsey, корпорації, венчурні капіталісти та приватні особи лише за перші п'ять місяців 2022 року інвестували в цей напрям понад $120 млрд. Це більше ніж удвічі перевищує вкладення в нього за весь 2021-й і становить 10% загальної капіталізації ринку криптовалюти станом на серпень 2022 року.

За прогнозами Citi Bank, загальний обсяг ринку метаверсу становитиме від $8 трлн до $13 трлн уже до 2030 року. А загальна кількість користувачів буде близько 5 млрд (80% населення Землі).

Правда цих цифр у тому, що це буде дуже впливове явище. Але про що вони нам НЕ кажуть? Що наразі ніхто достеменно не розуміє, що ж таке метавсесвіт. Він вплине на населення планети – але ЯК?..

Онлайн уже працює

Є перші спроби створити частинки метавсесвіту.

Зачатки метаверсу вже існують у таких онлайнових ігрових всесвітах, як Fortnite, Minecraft та Roblox. І компанії, які стоять за цими іграми, мають амбіції стати частиною еволюції метавсесвіту, а їхні власники відкрито використовують поняття метавьорс у своїх виступах. Проте якщо він має стати втіленим інтернетом, то повинен мати певні властивості, які відрізняють його від ізольованих віртуальних реальностей, таких як онлайн-ігри і Second Life.

У квітні 2020 року репер Тревіс Скотт провів онлайн-концерт у Fortnite, який одночасно дивилося 12,3 млн глядачів. У грудні 2019 року студія Disney там провела інтерв’ю з режисером фільму «Зоряні війни» Джей Джей Абрамсом та влаштувала прем’єру уривка з дев’ятого епізоду.

Розробник програмного забезпечення Microsoft вже використовує голограми та розробляє програми змішаної та розширеної реальності (XR) за допомогою своєї платформи Microsoft Mesh. В останній використовується MR (змішана реальність), яка дозволяє користувачам працювати з декількох місць, щоб співпрацювати віртуально через «голографічну» присутність і ділитися досвідом з будь-якої точки цифрової копії свого офісу.

Корпорація Meta зробили значні інвестиції у віртуальну реальність. На щорічній конференції Facebook Connect у 2021 році Meta представила інструменти для Metaverse:

  • Project Cambria – пристрій використовує технологію відстеження міміки та напрямки погляду, за допомогою чого VR-аватари рухаються плавніше та демонструють міміку.
  • Presence Platform – платформа доповненої реальності від Oculus із чотирма новими засобами для розробки та набір інструментів штучного інтелекту.
  • Horizon Workroom – програмне забезпечення для спільної роботи в офісі (працює в шоломі Oculus Quest 2), яке дозволяє людям у будь-якій географічній локації працювати та зустрічатися разом в одній віртуальній кімнаті.

Новий світ – нові відкриті вакансії

Істотно або дуже істотно – залежно від швидкості розвитку (а точніше – його прискорення) відбуватиметься наступне.

Виникнуть нові компанії, продукти та сервіси, які займатимуться всім – від обробки платежів до перевірки особистості, найму співробітників, реклами, створення контенту, безпеки тощо. З технологією NFT предмети стають унікальною власністю покупця, яка є доступною для перепродажу.

З’являться також і нові робочі місця – диджитал твінс професії: дизайнер цифрового помешкання, модератор, ріелтори з цифрової нерухомості тощо.

Вплине метавсесвіт і на навчання. Цікавіше і зрозуміліше буде досліджувати відтворені пам'ятки архітектури, потрапляти у симуляції давніх часів, ніж роздивитися картинки в підручнику. Для медиків це буде особливо корисно, адже багато чого можна навчитися тільки під час операції на людині й симулювати це поки неможливо. Але стане можливим у ВР. Метавсесвіт спростить вирішення конструкторських завдань. 3D-модель об'єкта у віртуальному світі простіше вивчати та трансформувати. Також моделювання у метаверс має скоротити відходи та прискорити процеси розробки нових рішень.

Громадянам (активним користувачам) метавсесвіту не треба буде їхати у велике місто за роботою чи розвагами. Вони будуть рухатися іще менше, ніж сучасні підлітки. Доставка усього додому переросте у сервіс із забезпечення життєдіяльності тіл, а електропостачання стане справді життєво важливим (для наочності цього моменту раджу подивитися, наприклад, фільм «Сурогати»).

І, звісно, у метавсесвіті можна буде голосувати на виборах…

Бізнес в онлайн-світі відкриє нові можливості

Основна причина – розміром з планету. Метавсесвіт стане новим «торговельним майданчиком», величезним ринком з потенціалом, цілком співставним з іще однією Землею. Щоправда, кіоск із шаурмою там не вийде поставити – доведеться вигадувати щось трохи більш цифрове.

Ще одна вагома причина – HR, а саме – навчання працівників. Як в останню декаду суперпопулярними стали освітні сайти, так надалі цю естафету перейме метавсесвіт. Необхідність швидко й ефективно навчати працівників тільки посилиться – й реалістичність, імерсивність метаверсу з цим дуже допоможуть.

Також метавсесвіт впорається із симуляцією офісу чи конференц-зали для роботи і ділових зустрічей. Під час коронавірусу ми звикли «зустрічатися» онлайн, однак у багатьох постійне спілкування з екраном викликає дискомфорт. В імерсійному світі це більше не буде проблемою.

Насправді, кейси уже є: ще під час пандемії британські ілюстратори перемістили традиційні дзвінки по Zoom у простір відеоігри Red Dead Redemption 2 – команда зустрілася під аватарами ковбоїв та сиділа навколо багаття в обстановці Дикого Заходу, а потім кожен учасник сів на коня та поїхав у ніч.

Метавсесвіт – нові можливості для інвестицій 

Більшість експертів погоджуються, що на практиці метаверс почне існувати, коли користувач зможе увійти у величезний віртуальний торговельний центр (в якому може знаходитися стільки людей, скільки вміщує віртуальний простір), придбати унікальний цифровий товар, а потім продати його ж за кілька тижнів у зовсім іншому віртуальному світі – можливо, на Twitter, eBay або OpenSea.

Марк Цукерберг вважає, що це відбудеться до кінця десятиліття, але може статися і набагато раніше, оскільки основні елементи вже створені:

  • Надшвидкісний широкосмуговий доступ в інтернет.
  • Інноваційні технології, які змінили індустрію фінансових послуг з моменту появи Bitcoin у січні 2009 року, можуть бути використані для забезпечення безперервності даних у метавсесвіті.
  • NFT, або невзаємозамінні токени, є чудовим прикладом того, як технологія блокчейн може бути використана для перевірки прав власності на цифрові активи (як приклад можна навести NFT-взуття, придбане користувачем у Nike, яке в майбутньому буде доступне для використання аватаром людини на платформі Horizon компанії Meta, а також в інших віртуальних світах, таких як Fortnite та Minecraft).
  • Завдяки існуванню Unreal Engine, творінню компанії Epic Games, про які я уже згадував, можливим стане вільне пересуватися між «світами». Це означає, що для ідеального клієнтського досвіду користувач матиме можливість переміщатися із всесвіту до всесвіту разом зі своїми цифровими речами.
  • Розроблена технологічна складова й досягнення у галузі VR-ігор (окуляри, рукавички тощо).

Ідея метавсесвіту сколихнула багатих інвесторів та великі технологічні компанії. Якщо це раптом виявиться майбутнім інтернету (читай: політики, фінансів, бізнесу, індустрії розваг), ніхто не хоче залишитися позаду та втратити прибутки.

Що ж, спостерігаймо далі. Незабаром настане момент, схожий на «точку біфуркації» – як це було зі смартфонами, коли для бізнесу постало питання абсолютно гамлетівського рівня: «Вашої компанії немає у смартфоні? А чи бути їй тоді узагалі?..»

Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.

Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.

Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.

Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло