Форензик у бізнесі: яку додану вартість він може принести
І чи змінилася поведінка шахраїв під час війни
Форензик – це мистецтво розслідування щодо людей та грошей. Він з‘явився в Україні лише близько 10 років тому, але вже зараз досить активно використовується багатьма компаніями та власниками. Для чого саме компанії використовують цей інструмент і кому саме він може стати в пригоді, спеціально для Mind пояснює Артем Ковбель, аудитор, партнер, Crowe Erfolg ASIS, ACFE, ASCP.
Як із приходом війни змінилася картина шахрайств?
Ситуативно змінилися пріоритети з внутрішнього ворога на більш глобального – зовнішнього в особі рф, адже виник загальний ризик анексії країни та втрати активів. Після того як ситуація відносно стабілізувалася, фокус знову повернувся всередину компанії. Тому бізнес став надзвичайно пильним до наявності фродів, адже банківське фінансування подорожчало й більшість компаній змістили увагу на пошук такого фінансування всередині.
Разом із тим на всіх процесах позначився брак ключових співробітників. Ситуативна чи перманентна відсутність власника через вихід на нові закордонні ринки; відсутність начальника СБ, комплаєнс-менеджера, начальника юридичного департаменту, внутрішнього аудитора через мобілізацію послабила систему внутрішніх контролів компаній.
Типологія фродів загалом не змінилася. Як і раніше, під прицілом – активи компанії. Дещо змінилися умови їх відсудження. Багато хто з власників перебуває за кордоном з різних причин, а для менеджерів на місці – це почасти ознака безхазяйності, а все безхазяйне є бажання поцупити. Тому й скоюються протиправні дії.
Чи залишається вони безкарними у воєнний час? З практичного досвіду – ні: в одному з останніх кейсів підозрюваного буквально дістали із Західного регіону та надягли кайданки.
Для чого компанії використовують інструмент форензик?
Форензик у бізнесі може бути використаний для багатьох цілей:
- виявити шахрайські схеми в себе в бізнесі;
- виявити слабкі місця в системі внутрішніх контролів компанії;
- оцінити збиток, завданий компанії третіми особами;
- захистити свої інвестиції;
- знайти чинники нематеріального характеру, що руйнують бізнес ізсередини;
- захистити репутацію свого бізнесу;
- відправити зловмисників за грати;
- повернути втрачені активи;
- вибудувати систему внутрішніх контролів у компанії;
- стати прозорішим бізнесом та залучити інвестиції.
Хто найчастіше зараз звертається за цією послугою?
Із запитами на проведення форензик-аудиту, як правило, звертаються декілька окремих груп підприємців.
Власники бізнесу – вони хочуть перевірити своїх топменеджерів чи партнерів на предмет недобросовісних дій.
Топменеджери, які прийшли на нову посаду та мають на меті перевірити діяльність попередників для того, щоб мінімізувати ризики в господарській діяльності.
Материнські компанії, що прагнуть перевірити діяльність СЕО в дочірніх компаніях на предмет шахрайських дій.
Найвищі посадові особи (чи інституції) держави – у бажанні перевірити діяльність держпідприємств щодо можливих недобросовісних та/чи корупційних дій.
Інвестори, комерційні банки, приватні інвестиційні фонди, що хочуть перевірити цільове використання залучених капіталів.
Обвинувачуваний, що хоче підтвердити свою непричетність до шахрайських дій та очистити репутацію.
Правоохоронні органи, коли в рамках досудового розслідування збирають додаткову доказову базу щодо підозрюваного.
Юридичні компанії, що займалися пошуком і поверненням втрачених активів.
Інвестор чи реципієнт інвестицій, якщо хочуть перевірити один одного на предмет репутаційних ризиків.
Конкуруючі бізнеси, що здійснюють корпоративну розвідку.
Як працює форензик?
Форензик – це надзвичайно сильний і багатофункціональний інструмент зміцнення бізнесу. На базі практичного досвіду можна виділити певні закономірності та відобразити їх у своєрідних правилах форензик.
П’ять правил форензик, які повинен знати кожен власник бізнесу.
Правило №1: «Якщо хочеш вийти на шахрая, прямуй за готівкою, адже саме вона «прилипає до рук» недобросовісних менеджерів чи партнерів по бізнесу».
Приклад: головний бухгалтер поцупила кругленьку суму з каси для власних потреб. Факт недостачі будо виявлено службою внутрішнього аудиту під час раптової перевірки каси.
Правило №2: «Якщо власник задумав вийти з операційного контролю, це рівнозначно втраті бізнесу, адже дуже часто відсутність енергії та контролю за бізнесом від власника призводить до значних фінансових зловживань з боку менеджерів».
Приклад: власник на декілька років поїхав розвивати бізнес у Маямі. Вирішив повернутися, коли телефон раптово «завмер». А коли повернувся, зіткнувся з тим, що його компанія втратила близько 12% ринку, фінансовий директор допустив значний розмір дебіторської заборгованості, а директор із виробництва завищив вартість ремонту одного з філіалів втричі. Згодом усі топменеджери були звільнені в один день.
Правило №3: «Довіряй, але перевіряй», довіра часто призводить до фінансових зловживань збоку партнерів по бізнесу.
Приклад: партнер створив структуру-клон, на яку перевів більшу частину клієнтів компанії, а партнера залишив ні з чим. Коли партнер почав питати, чому основні фінансові показники погіршилися, партнер відповів йому, що зараз «несприятлива кон’юнктура» ринку та значна конкуренція, яка спричинила втрату частки ринку.
Правило №4: «Шахрайства неможливо уникнути, але можливо мінімізувати суми збитку внаслідок недобросовісних дій третіх осіб за допомогою процедури форензик».
Приклад: раптова перевірка форензик допомогла ідентифікувати пов’язаних осіб, на які виводилися кошти, «мертві души», на які списувалися щомісячно кругленькі суми коштів і низка безтоварних операцій, за допомогою яких виводилися коштів за межі компанії.
Правило №5: «Значні розбіжності в заробітках менеджера та активах, якими він володіє, вірогідно свідчать про те, що він відчужує кошти вашої компанії».
Приклад: в одній ритейловій компанії топменеджер купляв собі годинники та автівки вартістю в багато сотень тисяч доларів при зарплатні у $5000, враховуючи що це місце роботи було єдиним у цього менеджера. Такі розбіжності в способі життя та доходах викликали запитання в начальника служби безпеки компанії. У результаті перевірки цей менеджер був помічений у «відкатних» схемах у закупівлях компанії.
Отже, форензик допомагає компаніям виявити потенційні ризики та розробити стратегії для їх зниження, поліпшуючи загальне управління ними. Загалом, впроваджуючи процедуру форензик, бізнес поліпшує управління ризиками, безпеку, дотримання нормативних вимог, загальну цілісність і значно заощаджує нерви та кошти.
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.