Розвиток попри втрати: як сервіси доставки води існують у воєнних реаліях

Розвиток попри втрати: як сервіси доставки води існують у воєнних реаліях

Та на які новації наважуються

Розвиток попри втрати: як сервіси доставки води існують у воєнних реаліях
Фото: depositphotos.com

Будь-яка війна нещадна не тільки до людей і будівель, а й до природи. За підрахунками Міндовкілля, вторгнення росії в Україну вже коштувало нашим надрам 10 трлн грн. Як зазначають у міністерстві, оцінка проводилася за новими методиками. Відповідно до них, земля, ґрунти, атмосферне повітря та водні ресурси зазнали підтвердженої шкоди на майже 2 трлн грн. Держекоінспекція працює над подальшими підрахунками.

За таких умов цінність наявних ресурсів стає набагато вищою, а вміння ними розумно розпоряджатися – і поготів. Зокрема, це стосується питної води. Вона завжди була синонімом життя та беззаперечною умовою існування. А тому видобуток, обробка та доставка води на тлі воєнних реалій стає справжнім викликом. Адже війна та проблеми, що вона спричинила, значно вплинули на роботу багатьох українських компаній. Ті, кому вдалося втриматися на ринку, переосмислили свої моделі управління й бізнес-процеси.

Про те, з якими викликами зіткнувся цей сегмент, і завдяки чому вдається продовжувати роботу, спеціально для Mind розповіла Олена Трубіхіна, директорка компанії IDS Aqua Service.

Як змінювався ринок?

Трансформація ринку доставки води почалася ще до повномасштабного вторгнення. Спочатку на галузь сильно вплинула пандемія COVID-19, адже практично 40% ринку – це бізнес-клієнти, тобто офіси. Через пандемію їхня кількість значно скоротилася.

Ще менше їх стало після повномасштабного вторгнення російських військ. До середини 2022 року офіси майже не працювали, відповідно потреби у воді в них не було. З часом ситуація почала поліпшуватися: бізнес пристосувався до роботи під час війни, люди почали повертатися в офіси.

Загалом за 2022 рік ринок доставки води впав на 35–40%. Частина регіональних гравців пішли з ринку. Далися взнаки зменшення споживачів через виїзд закордон, окупація територій, віялові вимкнення електроенергії та сильне подорожчання палива.

Якої шкоди завдала війна?

У перші місяці вторгнення російська окупація відобразилася й на роботі IDS Aqua Service. Компанія тимчасово втратила одне з підприємств. Воно розташоване в місті Гола Пристань Херсонської області та було одним із тих, на якому розливали воду «Аляска». Це виробництво законсервували, на підприємствах в Моршині та Миргороді збільшили обсяги цього продукту та змінили напрямки постачання. Це дозволило компанії диверсифікувати ризики, оскільки заводи розташовані в різних областях України.

Співробітники компанії, що доставляють воду по всій Україні, працювали навіть під обстрілами. У Харкові хлопці виходили на роботу й доставляли воду в бронежилетах і в касках. Ми маємо дбати про безпеку співробітників, але вони самі прагнули продовжувати роботу. Казали, що не можуть залишити клієнтів без води. Адже наша місія – забезпечувати критично важливим продуктом – водою, а не просто робити бізнес.

Чинники, що позначилися на сфері доставки

Віялові вимкнення електроенергії. Наразі є кілька чинників, які значно впливають на процеси доставки. В недалекому минулому це були часті й нефіксовані вимкнення світла. Річ у тім, що більша частина замовлень прямує в будинки, які мають понад 5 поверхів. І це дуже сильно ускладнює доставку до квартири.

До війни ми були націлені на те, щоб зменшувати інтервал доставки й поліпшувати її умови. Адже чим менший інтервал та більша частота доставки, тим зручніше для клієнта. Проте з повномасштабним вторгненням довелося на певний час повністю змінити правила, даючи замовникам тільки один день доставки з довгим інтервалом очікування. Проте вже за чотири місяці компанія повернулася до довоєнного формату доставки на більшості територій.

Окупація територій. Критичним став факт окупації багатьох міст України. Мінлива ситуація, коли території захоплює ворожа армія, а потім звільняє ЗСУ, дала поштовх стати ще гнучкішими й швидше реагувати на обставини. У кожному звільненому регіоні ситуації відрізнялися, треба було коригувати усталені бізнес-процеси.

Проте є одне загальне правило. Компанія одразу повертає доставку води в деокуповані регіони, як тільки це стає безпечним для співробітників.

Яких нових скілів вдалося набути за цих умов?

Гнучкість увійшла в ДНК компанії. Ми стали мобільнішими, набагато швидше почали ухвалювати рішення. Наприклад, після початку війни компанія впровадила послугу самовивозу, а також ризикнула збільшити вікно очікування кур'єра.

Змінилися підходи й унаслідок блекаутів. Під час віялових вимкнень електроенергії в нас були періоди, коли ми простоювали по два дні. Після таких ситуацій робили висновки та змінювали систему роботи.

Зараз у нас захищений весь ланцюжок – від виробництва до постачання клієнту. Маємо декілька розроблених планів на випадок, якщо не працюватимуть якісь системи чи процеси. Зокрема, закуплено генератори для офісів, складів і виробництв. Вони зможуть забезпечити безперервну роботу ліній. Крім того, придбано старлінки. Є чітка схема дій у разі блекаутів.

Попри війну, компанія ризикнула й запустила в продуктовій лінійці нові види продукції. Ми запропонували 2 SKU – йодовану воду «Аляска» та йодовану «Моршинську». Раніше «АнтиОксі Моршинська» була тільки у форматі 1,5 л, але об’ємом 18,9 л не було ні одного, ні другого SKU. Ми вийшли на ринок із пілотом, бо в споживача є запит на таку продукцію. Охопили всі міста-мільйонники плюс Кривий Ріг і Запоріжжя. Зараз уже бачимо, що попит навіть більший, ніж ми очікували. Отже, з великою імовірністю будемо масштабувати проєкт – доставлятимемо ці 2 SKU по всій Україні.

Важливим кроком до поліпшення системи роботи з клієнтами стало створення карти постачань води. Так споживачам стає простіше й швидше зрозуміти, де, на якій території ми працюємо, коли відновили свою роботу. Саме ця карта була головною сторінкою в застосунку та на сайті.

Що в планах?

Мають запуститися сервіси, які планувалися ще до війни. Так, клієнт у режимі реального часу зможе спостерігати за статусом замовлення й бачити, де саме зараз їде машина з його водою, щоб було менше хвилювань щодо часу доставки.

Компанія також планує значно поліпшити комунікацію з клієнтами (ця система буде повністю автоматизована), збільшити масштаб пропозиції по всій Україні на зазначені вище 2 SKU, а також розширити асортимент новинками.

Наш горизонт планування – 10 років. Маємо чітку стратегію дій і розвитку, яку коригуємо відповідно до обставин, що відбуваються навколо, та імлементуємо в план роботи. Наразі можемо говорити, що відновлення галузі вже почалося – поки що це 10–15% щорічного зростання.

Як бачимо, війна завдала чимало шкоди та вивела із зони комфорту навіть великих гравців ринку. Проте ці труднощі підштовхнули до розвитку й поліпшення роботи компанії. Хочеться сподіватися, що бізнеси почнуть відновлюватися та знову спиратися на ноги попри всі обставини.

Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.

Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.

Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло