Ле-Бурже-2023: що показали на 54-му авіасалоні
Електричні літаки з вертикальним зльотом – напрям розвитку аерокосмічної галузі
Вперше за чотири роки з 19 до 25 червня в Парижі відбувся 54-й міжнародний авіасалон Ле-Бурже. Захід проходить раз на два роки, але у 2021-му він був скасований через пандемію ковіду. Які новинки були представлені під час заходу, проаналізував для Mind військовий експерт Михайло Жирохов.
Цьогоріч авіашоу проходило без присутності росіян (вперше з 1957 року), однак і український стенд був більш ніж скромний. Так, Національний аерокосмічний університет імені М.Є. Жуковського «Харківський авіаційний інститут» представив лише слайди з напрацювань вчених ХАІ, які фінансуються з державного бюджету. І це в принципі зрозуміло – у країні війна, є труднощі з транспортуванням реальних зразків розробок.
Цивільна авіація
Група Airbus підписала рамковий контракт на постачання саудівській військово-промисловій компанії Scopa Industries (що входить до складу приватної саудівської групи Ajlan & Bros) до 100 середніх багатоцільових гелікоптерів Airbus Helicopters H175 загальною вартістю до 6 млрд євро.

Scopa Industries створить у Саудівській Аравії нове виробництво, де здійснюватиметься кастомізація вертольотів Н175, а також поточний і капітальний ремонт. Судячи з всього, ці гвинтокрили використовуватимуть як у Збройних силах, так і в цивільній сфері. Реалізація цього контракту зробить Саудівську Аравію найбільшим експлуатантом гелікоптерів Н175.
Спроба створити разом із Китаєм перший із часів СРСР широкофюзеляжний російський пасажирський літак зазнала фіаско. Китай виключив росію з проєкту лайнера CR929, який розробляли з 2017 року, плануючи створити конкурента Boeing та Airbus. На авіасалоні в Ле-Бурже новий літак місткістю 280 пасажирів, створення якого оцінювали в $50 млрд, був представлений як власна китайська розробка, у якій рф не брала участі.

Проблеми з російською участю у створенні літака, який цього року здійснив перший політ, почалися з перших років. Так, китайська компанія СOMAC відмовила рф в отриманні доходів від продажу літака на внутрішньому китайському ринку. Натомість Об'єднаній авіабудівній корпорації пропонували підвищену частку в продажах у світі (70%). Але саме в Китаї очікувався попит на літак у кількості 3000 машин, тоді як його світові перспективи були вкрай примарними.
У 2022 році, після повномасштабного вторгнення рф в Україну та введення західних санкцій проти авіагалузі рф, Китай вирішив відмовитися від усіх російських напрацювань у CR929, замінивши їх західними. Зокрема, замість візків шасі російського виробництва були використані німецькі й американські вузли, також було ухвалено рішення залучити Rolls-Royce і General Electric до розробки двигуна, хоча рф сподівалася взяти участь у цій частині проєкту.
В експозиції авіасалону в Ле-Бурже був представлений дослідний зразок турбогвинтового літака DART-750 австрійської компанії Diamond Aircraft Industries. Прототип здійснив перший політ 12 червня 2023 року. Головною відмінністю модифікації DART-750 є встановлення американського турбогвинтового двигуна Pratt & Whitney Canada PT6A-25C злітною потужністю 750 к. с.
Читайте також: Китай і росія планували разом випустити новий літак, але Пекін засумнівався в російських технологіях
Військова авіація
Серед експонатів домінують безпілотники. Тренд очевидний – професія льотчика йде в минуле.
Відкриттям виставки став повністю французький ударний безпілотник великої тривалості польоту Aarok класу MALE (medium-altitude, long-endurance). Розробка цього БПЛА розпочалася три роки тому, проте деякі технічні характеристики були розкриті тільки на салоні. Безпілотник із злітною масою 5500 кг може нести корисне навантаження до 3000 кг і перебувати в повітрі до 24 годин. Керує апаратом розрахунок із чотирьох осіб. Aarok оснащений надійним турбогвинтовим двигуном PT6 компанії Pratt & Whitney Canada.
За даними розробника, БПЛА призначений для ведення розвідки над сушею або морем, завдання ударів і протичовнової оборони. Разом із макетом безпілотника на виставці було показано чотири високоточні боєприпаси AASM Hammer компанії Safran, які можуть запускатися з БПЛА.

Однак цей апарат ще не здійснив першого польоту. За даними французького розробника, його новинка підніметься в повітря до кінця року.
20 червня на авіасалоні ізраїльтяни показали новітню розробку – дрон SpyX від компанії Bluebird. Цей ударний БПЛА має дальність польоту 50 км і здатний безперервно зависати в повітрі приблизно 1,5 години. Маса бойової частини сягає 2,5 кг. SpyX вважають найбільш сучасним апаратом. Згідно з наявною інформацією, армія Марокко придбала дрони SpyX в рамках угоди, вартість якої не розголошували.
Турецький концерн TAI (Turkish Aircraft Industries) привіз на Ле-Бурже прототипи нових версій своїх БПЛА Aksungur та Anka. Перший є важким двомоторним дроном і може нести озброєння, зокрема авіабомби типу MK82. БПЛА Anka вже стоять на озброєнні в Туреччині, Тунісі, Казахстані та Чаді, Aksungur – у Туреччині, Анголі та Алжирі.
Китайці показали модель 1:10 нового варіанту ударного БПЛА з лінійки Wing Loong (скорочено названий WL-X) з поліпшеним крилом і значно збільшеними можливостями озброєння. Як зазначають західні експерти, характеристики цієї моделі збігаються з характеристиками концепту дрону WL-3, показаного на авіасалоні в Китаї в листопаді 2022 року. Попередня модель цієї лінійки, WL-2, як стверджують, експортується як мінімум у сім країн.
Майбутнє вже поряд
Дуже важливим елементом такої потужної виставки, як паризька, є окреслювання стратегічних планів розвитку аерокосмічної галузі на майбутнє. І тут очевидно, що курс взятий на розвиток електричних літаків нового покоління з вертикальним зльотом і посадкою (eVTOL). Тільки невелика кількість новин:
- Компанії ADAC Luftrettung та Volocopter підписали дві угоди. Одна угода включає договір про купівлю двох літаків VoloCity класу eVTOL, а інша – про намір придбати 150 додаткових одиниць eVTOL від Volocopter у рамках цієї співпраці.
- Компанія Ascendance Flight Technologies підписала кілька масштабних угод про технічне партнерство для розробки та індустріалізації двох своїх рішень: гібридних платформ eVTOL ATEA та STERNA. Прототип у натуральну величину повинен піднятися в повітря у 2024 році.
- Компанія SkyDrive Inc. оголосила, що підписала базову угоду з Suzuki Motor Corporation про співпрацю у виробництві літаків SKYDRIVE eVTOL.
- Supernal та Qarbon Aerospace оголосили про партнерство з метою удосконалення методів зварювання компонентів для майбутнього масштабного виробництва eVTOL. Як виробник композитних компонентів та вузлів для комерційних і військових літаків та космічних апаратів, Qarbon Aerospace працюватиме із Supernal над застосуванням технології індукційного зварювання для складання компонентів із термопластичного вуглецевого композиту.
- Виробник інфраструктури для повітряних таксі, компанія Skyportz, представила проєкт вертипорту, який підтримає швидке розгортання мережі посадкових майданчиків для повітряних таксі по всьому світу.
-
Компанія Rolls-Royce представила електроживлення авіації майбутнього – турбогенератор потужністю 800 кВт і двигун, здатний працювати на синтетичному екологічному авіаційному паливі.
Photo Credit: Rolls-Royce (http://aviationsourcenews.com)
Отже, можна говорити про те, що, як безпілотна авіація, так і літаки нового покоління з вертикальним зльотом і посадкою проходять такий самий шлях, як і свого часу пілотована – спочатку з'явилася величезна кількість ентузіастів, стартапів, але згодом ринок почав консолідуватися, визначилися головні гравці, найуспішніші та найефективніші розробники.
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.