Судочинство в смартфоні: які зміни пропонує Кабмін

Судочинство в смартфоні: які зміни пропонує Кабмін

І чи здатні нові технології прискорити процес виконання судових рішень

Судочинство в смартфоні: які зміни пропонує Кабмін
Фото: depositphotos

Україна продовжує осучаснювати та переводити в електронний вигляд безліч процесів у різних сферах. Зараз йтиметься піде про цифровізацію системи судочинства. Раніше Кабінет Міністрів запропонував забезпечити розгляд судових спорів онлайн, а нещодавно звернув увагу на систему виконання судових рішень. У Верховній Раді було зареєстровано урядовий законопроєкт щодо цифровізації виконавчого провадження №9363. Згідно з поясненням авторів законопроєкту зазначена цифровізація покликана забезпечити виконання судових рішень через осучаснення та цифровізацію деяких етапів виконавчого провадження. Чи дійсно такий підхід здатен прискорити виконання судових рішень і перевести судочинство у смартфон, проаналізував для Mind радник Arzinger, к.ю.н., адвокат Євген Дядюк.

Подальші кроки в цифровізації (диджиталізації) судочинства, пов’язані з підписанням Президентом Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо обов’язкової реєстрації та використання електронних кабінетів в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі або її окремій підсистемі (модулі), що забезпечує обмін документами» (законопроєкт №7574-д), що набрав чинності 21 липня 2023 року, але вступить у силу пізніше, 18 жовтня 2023 року.

Документ врегульовує окремі аспекти роботи так званої Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи (ЄСІТС). Тому логічним виглядає продовження огляду й оцінки сучасного стану виконавчого провадження як невід’ємної стадії судочинства, а також перспективного законодавства в цій сфері.

Читайте також: IT напоготові: які технології стануть у пригоді у відбудові України

Законодавче підґрунтя

Законом України «Про виконавче провадження» встановлено, що виконавчий документ може бути видано у формі електронного документа відповідно до законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги».

У свою чергу особливості пред'явлення виконавчого документа, виданого у формі електронного документа, визначено розділом XV Положення про автоматизовану систему виконавчого провадження, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 5.08.2016 №2432/5.

Відповідно до пункту 1 розділу XV Положення, електронна інформаційна взаємодія з органами (посадовими особами), уповноваженими видавати виконавчі документи у випадках, передбачених законом, під час пред'явлення ними або стягувачами виконавчих документів, виданих у формі електронного документа, та їх виконання – здійснюються за допомогою автоматизованої системи виконавчого провадження (далі – система).

Електронна інформаційна взаємодія здійснюється за допомогою системи відповідно до регламенту інформаційної взаємодії в електронній формі, розробленого адміністратором системи та оприлюдненого на його офіційному вебсайті.

Отже, на сьогодні можливість пред'явлення до примусового виконання виконавчих документів, виданих у формі електронного документа, технічно реалізована для органів (посадових осіб), уповноважених видавати виконавчі документи у випадках, передбачених законом.

Читайте також: Стягнути з ворога: як бізнесу подати до суду на рф і виграти справу

Поточний стан виконавчого провадження

Попри наявні норми, на сьогодні стягувачі (фізичні і юридичні особи) продовжують отримувати та пред’являти виконавчі документи в паперовому вигляді.

Так, 15 грудня 2017 року набрав чинності Закон України «Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів» (Закон №2147), яким, зокрема, передбачається створення Єдиного державного реєстру виконавчих документів (ЄДРВД).

Згідно із цим законом, ЄДРВД – це автоматизована система збирання, зберігання, захисту, обліку, пошуку електронних виконавчих документів, а також надання інформації з нього.

Обов'язковому внесенню до ЄДРВД підлягають усі виконавчі документи, на підставі яких відповідно до цього закону здійснюється примусове виконання судових рішень і рішень інших органів (посадових осіб).

Положеннями Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що до дня початку функціонування ЄДРВД оформлення і видача виконавчих документів здійснюється судом, який ухвалив відповідне рішення, у паперовій формі.

На виконання положень закону №2147 Державною судовою адміністрацією України спільно з Міністерством юстиції України видано наказ від 14.06.2022 №177/2370/5 «Про затвердження Положення про Єдиний державний реєстр виконавчих документів», який набув чинності 23.06.2022.

Виняток становить пункт 1 цього наказу (щодо затвердження Положення про Єдиний державний реєстр виконавчих документів), який набирає чинності через 30 днів із дня опублікування Державною судовою адміністрацією України повідомлення про початок функціонування ЄДРВД у газеті «Голос України», однак наразі такого оприлюднення немає.

Що пропонується?

На розгляді Верховної Ради перебуває проект закону «Про внесення змін до деяких законів України щодо цифровізації виконавчого провадження»  №9363 від 7.06.2023, розроблений і поданий Кабінетом Міністрів України.

Цей законопроєкт серед іншого запроваджує широке використання даних Єдиного державного реєстру боржників (далі – реєстр) і деталізує, зокрема:

  • дії органів реєстрації транспортних засобів у випадку звернення заявника з питанням реєстрації/перереєстрації транспортного засобу, а також взаємодії з органами примусового стягнення – у випадку перебування заявника в реєстрі;
  • підстави відмови у вчиненні нотаріальних дій із використанням даних реєстру, а також розкриття банківської таємниці (передбачає обов’язкову перевірку особу в реєстрі при вчиненні нотаріальних дій та при відкритті/закритті рахунків у цінних паперах тощо);
  • порядок вчинення реєстраційних дій з обов’язковим використанням даних реєстру та доповнення підстав відмови в їх вчиненні;
  • порядок переходу права власності на цінні папери та прав на них, а також розкриття професійної таємниці – у порядку інформаційної взаємодії з органами стягнення.

Однак найбільш суттєві зміни запропоновано внести до Закону України «Про виконавче провадження»:

  • розширено перелік відомостей, які можуть бути у виконавчому документі;
  • по новому викладено завдання системи в частині взаємодії органів стягнення з фінансовими/депозитарними установами та реєстрами щодо отримання інформації про майновий стан боржника, а також автоматизації інших процесів органів стягнення;
  • деталізовано положення про реєстр (включення/виключення з нього);
  • доповнено новими статтями «Поновлення виконавчого провадження» та «Наслідки погашення заборгованості за виконавчим провадженням»;
  • деталізовано порядок звернення стягнення на грошові кошти й інше майно боржника, зокрема електронні активи,
  • встановлено, що звернення стягнення на кошти/електронні кошти здійснюється в формі інформаційної взаємодії органів стягнення та банків, небанківських надавачів платіжних послуг, емітентів електронних грошей у порядку, визначеному Міністерством юстиції України за погодженням з Національним банком України;
  • викладено в новій редакції ст. 56 «Арешт і вилучення майна (коштів) боржника», доповнивши її особливостями арешту і звернення стягнення на кошти на рахунках та електронні гроші, що зберігаються на електронних гаманцях в емітентах електронних грошей, навіть тих, які будуть відкриті після винесення постанови про накладення арешту;
  • додано нову ст. 621 «Виконання рішення про забезпечення позову шляхом накладення арешту на майно (кошти) боржника».

Ці нововведення є продовженням розвитку законодавства у сфері виконавчого провадження, що виглядає цілком логічно через призму активного розвитку і дедалі більшого використання цифрових активів (біткоїн, корпоративні й державні боргові папери, деривативи тощо), а також нормативно врегульовують процеси у виконавчому провадження, які вже фактично склалися на сьогодні під час примусового виконання рішень (зокрема, вилучення боржника з реєстру).

Варто зазначити, що реєстр стає одним з основних джерел відомостей та обов’язковим маркером при оцінці будь-яких змін майнового стану боржника, що значно підвищує його роль у виконавчому провадженні.

Позиція приватних виконавців та погляд юристів

Ті приватні виконавці, з якими вдалося поспілкуватися на предмет оцінки законопроєкту, позитивно оцінюють запропоновані новації, наголошуючи на:

  1. пришвидшенні документообігу та автоматизації процесів примусового виконання;
  2. обов’язковості інформаційній взаємодії із усіма фінансовими установами/депозитарними установами;
  3. кращій захищеності виконавчих документів від підробок;
  4. можливості більш повної оцінки майнового стану боржника (закриття шпаринок для недобросовісних боржників); 
  5. вирішенні кількох системних проблем у виконавчому провадженні.

У свою чергу, враховуючи прокредиторський характер юридичних послуг, які ми надаємо, ми також підтримуємо законодавчі новації, особливо можливості звернення стягнення на цифрові активи й цінні папери боржника, які раніше були майже недосяжні для кредитора.

Хто буде в плюсі? 

На наш погляд, враховуючи численні новації, у виграші будуть усі сторони виконавчого провадження. Навіть боржники отримають можливість після виконання рішення швидко та майже автоматично позбутися статусу боржника у реєстрі, оскільки чи не єдиною альтернативою щодо виключення боржників з реєстру поки залишається звернення до суду.

Хто буде в мінусі? 

Як уже зазначалося, пропоновані законодавчі зміни направлені на закриття шпаринок, якими активно користувалися недобросовісні учасники виконавчого провадження – від боржників і до «суб’єктивних» органів стягнення. Після запровадження обов’язкової інформаційної взаємодії фактор «суб’єктивізму», сподіваємося, буде зменшений до мінімуму.

Верховна Рада може ухвалити законопроєкт найближчим часом

Запропонований законопроєкт, окрім удосконалення та оптимізації процедур виконавчого провадження, відповідно до сучасних тенденцій спрямований і на врегулювання питання звернення стягнення на цінні папери й електронні кошти (електронні активи). Отже, варто очікувати його швидкого погодження та схвалення Верховною Радою.

Цифровізація виконавчого провадження має позитивні наслідки, але, як і в цілому для електронного судочинства, вирішення й уваги потребують такі питання:

  • захист персональних даних;
  • обробка та зберігання даних;
  • кібербезпека баз даних;
  • підготовка фахівців для роботи в цій сфері.

Читайте також: GDPR працює: 7 принципів захисту даних інтернет-користувачів

І, як завжди – краще вчитися на чужих помилках, попередньо дослідивши та врахувавши найкращі практики зарубіжного досвіду диджиталізації виконавчого провадження (наприклад, кращі практики Міжнародного союзу судових виконавців (Union International of the Judicial Officers).

Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.

Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.

Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло